NK 2025: meetellende rally’s
In de algemene ledenvergadering, gehouden op 11 december 2024, is het door het bestuur voorgestelde reglement voor het NK 2025
Lees meerVerlangend naar het voorjaar hebben we ingeschreven voor de Betuwe Classic 2015. Helaas is het voorjaar dit jaar veel later dan deze rally. Er zitten nog weinig knoppen aan de fruitbomen, laat staan dat er bloesem te zien is. Dan moeten we ons maar warmen aan een stukje fanatiek kaartlezen en pittig doorrijden.
Wij krijgen bij de aanmelding en documentencontrole, naast lekkere koffie van sponsor Garage Knobbout in Beusichem, een zeer goed opgemaakt INFOBOEK. Hierin zijn o.a. opgenomen alle gegevens van de organisatie, een overzichtskaart van het rallygebied met hierin aangegeven alle TC’s, tijdschema’s voor de 0-rijder en de reglementen voor de routeopdrachten. Om 09:47 is het als statnummer 17 onze beurt om van start te gaan met het eerste traject. Ik sta als bestuurder uiteraard netjes klaar met alle apparatuur op 0. Bij de Betuwe Classic is het gebruikelijk dat je het kaartmateriaal bij het begin van elk traject separaat krijgt uitgereikt. Mijn navigator stapt in en wil het eerste traject gaan intekenen. Nadat het naast me even stil is, vraagt mijn navigator mij om even mee te kijken op het kaartfragment. Hij kan namelijk TC1 niet vinden. Ook na intensief speuren lukt het mij ook niet om TC1 te ontdekken. Enige minuten later zien we dat we niet het kaartmateriaal van Traject 1 maar dat van Traject 2 uitgereikt hebben gekregen!! Snel terug naar de starttafel waar met duizend excuses alsnog de kaart voor Traject 1 wordt uitgereikt. Met wat extra adrenaline gaan we van start. Het is een niet al te gebruikelijk systeem van blokkerende pijlen. De blokkades zijn geen dwarsstreepjes in de pijlen maar de hele pijl mag niet bereden worden! We proberen dus zo laat mogelijk voor de pijl de kortste route om de pijl heen naar de punt van de pijl te construeren. Wat het extra lastig maakt is dat wegen slechts in één richting bereden mogen worden. Ook is het zaak de route als geheel al goed in kaart te brengen omdat er anders later in het traject problemen ontstaan met reeds gereden wegen. Met één fout komen we ruim op tijd aan bij TC2. We hebben nog geen kaartfragment voor kaartleesproef 2 en kunnen dus niets intekenen voor het tweede traject. Na de TC2 krijgen we de kaart voor Traject 2, pijlen kortste route. Dit is goed te doen en we komen met nul fouten aan bij TC3. Hier wacht ons de koffie en een behendigheidstest met de bekende hekjes met twee paaltjes waarvan er slechts één met de auto mag worden omgetikt. Op onze tijd krijgen we de kaart van Traject 3: een ingetekende lijn met een stukje blinde lijn. We kunnen niets intekenen dus gaan direct van start. Ook hier gaat het naar ons idee goed en missen we slechts één controle. Ook weer ruim op tijd komen we aan bij TC5 en ontvangen na onze IPT onze kaart voor Traject 4. Het T-systeem en punten, met een rijtijd van 1 uur 35 minuten, hebben we vaker gedaan en lijkt goed te doen. Maar met maar liefst negen fouten komen we gedesillusioneerd aan bij TC6 voor de lunch. Een prima lunch, maar ik besluit de rallykroket een keer over te slaan! Dit geeft alleen maar extra gewicht in de middagsectie.
Na de lunch komen de eerste resultaten van de ochtendsectie op een beeldscherm in de gang van Restaurant de Betuwe in Tiel. Daar worden we geconfronteerd met onze resultaten. Tot onze grote verbazing staan we met 330 strafpunten op een vierde plaats! Nu blijkt dat in Traject 4 een ware strafpuntenregen is gevallen. Velen blijken ruim boven de tien controles te hebben gemist in dit traject.
Het geeft ons in ieder geval de moed om in Sectie 2 heel scherp te gaan rijden om misschien nog een plaatsje te stijgen en op het podium te komen!
We beginnen traject 5 met slechts één vertakte pijl op het industrieterrein van Tiel. Dat was even puzzelen. Het terrein was bezaaid met controles (in voor- en achterwaartse richting) en bovendien diende je de gereden afstand te noteren. Op een schaal van 1:50.000 was het intekenen bijna onmogelijk. Gelukkig kon je maximaal 30 strafpunten op de controles en maximaal 30 strafpunten voor de gereden afstand oplopen. Met als gevolg dat niemand deze opdracht zonden fouten heeft gereden. Het traject werd vervolgd langs een, te benaderen, grens naar TC 8. Op het gehele traject laten we één controle liggen. Traject 6 is een eenvoudig te rijden route volgens het systeem “punten vrije route”. Vaak een mogelijkheid om lekker door te rijden zonder al te veel fouten. Dat konden we hier dus ook met slechts één foutje kwamen we aan bij de finish in GrandCafe De Blusser in Beusichem waar we werden onthaald met veel lekkere borrelhapjes. Ook hier stond weer een beeldscherm klaar waarop de resultaten bijna ‘live’ werden weergegeven. Toen ons resultaat op het scherm verscheen bleken we te zijn opgeklommen naar een derde plaats in de Sportklasse. Zo’n hoge score hebben we in lange tijd niet gehad!
Al snel nadat de laatste deelnemers binnen waren, werd het uitlegboek uitgereikt en konden we zien waar we de foutjes hadden gemaakt .
Resumerend is onze belevenis van deze editie van de Betuwe Classic overwegend positief. Een paar aandachtspunten willen we echter wel noemen. Zo was het reglement niet overal even duidelijk, consequent en logisch opgemaakt. Ook de plaatsing van de controles zou beter kunnen. Controles die dwars langs de weg staan zijn niet altijd goed zichtbaar.
Verder alle lof voor de organisatie, uitzetter, rekenkamer en alle andere medewerkers. We hebben een dagje genoten van de resultaten van al jullie inspanningen. Als jullie voor de volgende editie nog willen zorgen voor bloesem aan de prachtige boomgaarden dan zijn wij helemaal tevreden!
Rob Buijs en Peter Hulshof
In de algemene ledenvergadering, gehouden op 11 december 2024, is het door het bestuur voorgestelde reglement voor het NK 2025
Lees meer