Horneland Rally 2013
Twee rallies in een weekend dat zou eigenlijk niet kunnen. Maar er is geen groter verschil dan tussen deze twee rallies. De ROZ met zijn enorme accent op details, veel puzzels, een iets verschoven kruispunt betekent omrijden en ophalen.
De Horneland kent maar een systeem punten vrije route en rijden maar. In feite alles mag, als je je maar aan de verkeersregels houdt. Het reglement behandelt voornamelijk straffen, strafpunten en boetes aangegeven in alle kleuren van de regenboog. Zeiltje onder de auto vergeten € 50, een portiernummer of reclame mist € 50. Hoe hou je het rallyvolkje in toom! De beste manier is door ze aan het werk te zetten.
Wat is de snelste en niet de kortste route naar het volgende punt. Het lijkt simpel, maar u rijdt op 1:150.000 kaarten die ook nog wel eens van 1:200.000 zijn afgeleid. Weinig details en dan moet je een paar honderd punten over 1100km aandoen. Niet teveel zoeken want daar heb je geen tijd voor. Laat je niet teveel verleiden door die dikke rode weg want kan je er op tijd af, de punten liggen wel tegen de weg aan, maar niet in de buurt van een afrit.
Controleborden staan alleen op de punten, er bestaan dus geen foutcontroles. Wat te doen bij het verkeersbord “verboden in te rijden”, die weg is wel korter en dus aantrekkelijk. De equipes die hier wel door heen reden werden opgevangen door een bemande controlepost, 100 strafpunten gelijk aan 10 gemiste controles. Ja, je moet je aan de verkeersregels houden!
In België aangekomen, wordt er op wat oudere Michelin kaarten gereden en die zijn niet geweldig. En dan, op de kleinere rallywegen ligt best een aardig pak sneeuw, de punten 69 t/m 72 zijn hierdoor vervallen. Niet iedere equipe had dit bericht meegekregen en dit stuk werd geneutraliseerd.
Onze secretaris Boudewijn Boeken neemt op een besneeuwde weg een bocht iets te enthousiast en raakt een ijzeren hek. Hij heeft de pech dat een stuk ijzer een gat slaat in zijn benzinetank. Op een helling loopt het kostbare vocht eruit en hij heeft nog maar 7 liter over. Een schroef en wat kit dicht het gat maar ze durven de tank niet vol te gooien en staken de rit. De rit beviel prima en ze komen volgend jaar zeker terug.
Het blijft glibberen, bij elke stempelcontrole is het af en toe duwen om op gang te komen. Of je rijdt zachtjes door en laat de navigator rennen, rally rijden is hard werken!
Door een neutralisatie komen twee equipes op de eerste plaats, de Opel Ascona verliest qua cilinderinhoud van de Alfa Romeo Giulia. Frank de Boer en Joost de Jong worden eerste en Alexander Leurs en Bart den Hartog worden tweede, Hans van Beek en Peter Rovers eindigen op de derde plaats. Proficiat heren.