Uitslag
Sport | |||
1. | Rob van Dooren - John van Dam | 105 pt. | |
2. | Hans van Winden - Margriet Scholten | 202 pt. | |
3. | Hans en Majohrie Wierbosch | 210 pt. | |
Club | |||
1. | Ron en Jasper Kraimaat | 112 pt. | |
2. | Gedo Kuiper - Jan-Willem Polvliet | 119 pt. | |
3. | Joost Rotgans - Ed de Later | 122 pt. | |
Expert | |||
1. | Henny Sweering - Niels Besse | 2 pt. | |
2. | René van der Borch tot Verwolde - Jurgen Donders | 13 pt. | |
3. | Peter Römer - Brigit Römer | 106 pt. |
Verslag:
De oudjes deden het best!
HOUTEN Zaterdag hield de Dutch Historic Rally Club (DHRC) haar eerste KLIP-rally van 2018, waarbij KLIP staat voor Kaartlezen In de Praktijk. Het bijzondere aan deze rally is dat er alleen auto’s aan deel mogen nemen die ouder zijn dan 30 jaar. Verder mogen de equipes geen gebruik maken van navigatieapparatuur en moeten de juiste weg zien te vinden aan de hand van een wegenkaart en route-opdrachten.
EIGEN NIVEAU Aan de KLIP-rally van zaterdag deden 75 equipes mee. Het was een bijzonder gezicht om al die oude auto’s bij elkaar te zien. Het gaf de indruk om even terug in de tijd te zijn. Jacques Limpens uit Odijk is ritmeester van de DHRC en verantwoordelijk voor de organisatie van alle DHRC-rally’s. Limpens: “De DHRC is een leuke en actieve club met meer dan 650 leden. Voor de rally onderkennen we drie klassen: de Expertklasse, de Sportklasse en de Clubklasse. De klasse zegt in deze niets over de auto die bereden wordt, maar geeft de ervaring van de equipe aan. Binnen de Clubklasse onderkennen we ook nog de Moderne Clubklasse, die bestemd is voor deelnemers die (nog) niet beschikken over een klassieke auto. De routes zijn ditmaal uitgezet door Nico Slappendel en voeren de deelnemers van Houten naar Nieuwegein en Wijk bij Duurtstede ”
KAARTLEZEN De Expertklasse kende zaterdag 5 deelnemers, de Sportklasse 37 deelnemers, de Clubklasse 28 deelnemers en de Moderne clubklasse 5 deelnemers. Deelnemers gingen van start met een minuut tussenruimte en kregen vlak voor de start hun routekaart met instructies. Het werd gelijk duidelijk wie er ervaren KLIP-rallyrijders waren en wie niet. Ervaren equipes reden direct weg van de startplaats op de Nieuwegeinse Golfclub, terwijl onervaren equipes hun wagen langs de kant van de weg zetten om alles eerst eens rustig te bestuderen. Limpens: “Bij rallyrijden maakt men soms de associatie met racen. Zo niet bij deze rally. Men dient zich ten allen tijde aan de ter plaatse geldende maximum snelheid te houden. Ook houden we onderweg een snelheidscontrole en krijgen overtreders strafpunten toegekend. Onderweg dienen de deelnemers ook controleposten aan te doen. Het gaat echt om het kaartlezen, goed rijden en goed kijken. ”
IN DE FILE… Op de route is ook een tijdscontrole opgenomen bij Fort Honswijk. Fred en Yvon Hak zitten daar klaar om de deelnemers op precies de juiste doorkomsttijd van een stempel te voorzien. Ook hier blijkt dat te hard rijden geen zin heeft. Veel deelnemers arriveren vroeger dan hun rijschema aangeeft en moeten dan wachten tot ze aan de beurt zijn. Zo ontstaat er op een mooie rustige dag op een afgelegen weg bij Fort Honswijk een file van klassieke auto’s. Marc en Marijn Vos komen aangereden in hun groene MG uit 1975, rijden rustig de file voorbij en melden zich bij de tijdscontrole. Zou dit op de snelweg hebben plaats gevonden dan zou uit protest een oorverdovend getoeter geklonken hebben, nu wordt er vrolijk naar ze gezwaaid.
FINISH Na enkele uren zijn alle equipes gefinisht en wordt door routeman Nico Slappendel uitgelegd hoe de optimale rally gereden had kunnen worden. Dan volgt er een prijsuitreiking en keren de deelnemers voldaan huiswaarts.
Het was een leuke en geslaagde rally.