Tulpenrallye 2012
Tulp 2012 en het “nieuwe” rallyrijden
De Tulp 2012 is gereden en heeft heel wat emoties losgemaakt. Een ander stijl van uitzetten door Joep Wanders heeft nieuwe voor- en tegenstanders opgeleverd.
Wat is het probleem, mijn navigator stelt, dat als je niet goed uitkomt, het probleem achter je ligt. Dat is hier ook zo. In de jaren ’90 bestond de Tulp uit bol-pijl en een zwart/wit kaartjes. Twee onduidelijke zwarte lijntjes vormde de weg of een rivier en een zwart lijntje was een spoorweg en daartussen liepen zwarte hoogtelijnen. Zoek het maar uit! Daarna volgde de 1:200.000 routekaarten, die waren soms zo onduidelijk dat in België de hele karavaan de weg kwijt raakte. Een groot schandaal werd het, de toenmalige commissie CHR&R van de Fehac was boos en iedereen moest overschakelen op 1:50.000 kaarten, niet meer racen en niemand kon verdwalen. Dat leek perfect, maar het niveau van de navigatoren steeg en de kaarten zijn van een betere kwaliteit.
De vraag deed zich nu voor, hoe maak je de rally uitdagend en hoe krijg je een klassement onder de experts. Vanuit de rittensport kwamen mensen onze klassieke rally kant uit en die namen wat van hun ideeën mee. De computer deed zijn intrede en nu worden de kaarten weer onduidelijk, maar wel door de hand van de uitzetter. Wegen worden weggehaald of verlegd en wel zo dat je moet gaan herconstrueren om zoveel mogelijk van de route te rijden. En dit systeem werd dit jaar in de Tulp gecombineerd met een 1:100.000 kaart en de altijd hoge snelheid van de Tulpenrallye. Want het motto van Kees Stoel is, als je niet durft moet je thuis blijven.
Dinsdag was het zwaar, het regende strafpunten, zelfs de winnaar had 544 strafpunten. En in de Tourklasse varieerde het van 1200 tot 9100 strafpunten en dit in één dag. Had je het weggetje eindelijk gevonden, dan kreeg je nog geen letter. Joep Wanders, de uitzetter, verstopte de letter in een extra linker bochtje of nog even rechtdoor en dan echt haaks rechts. Dit zoeken kost tijd en dus ……. .
De lokale bevolking heeft last van ons gehad en verkeerstechnisch zaten er toch een aantal gevaarlijke situaties bij. De tijdkaarten werden voor de woensdag opnieuw geprint met ruimere tijden en dat geeft toch net even de extra tijd om te zoeken of een route voor te bereiden of te …. Een paar minuten extra, meer niet, maakt een rally toch net even beter. Het leuke was dat gaande de week het gemopper iets verstomde en zelfs tourklassers tegen mij zeiden, dat ze het wel een heel uitdagende rally vonden.
Maar hier en daar was het “te” en dat moet eraf. Niet alleen de top moet het leuk vinden, maar de rest van de deelnemers ook. Aan de andere kant verbaasde Adrie en Jaap zich wel eens, dat 5-6-7 equipes de hele dag op nul reden en dat is ook niet goed.
De DHRC gaat praten met de deelnemers en zal proberen de vinger te leggen wat men “te” vond en dat zullen we aan de organisatie van de Tulpenrallye voorleggen. De organisatie zelf had ook wat problemen. Nadat we het glas champagne hadden geheven op een goede rally en iedereen onderweg was naar een plekje om te eten, werden de starttijden veranderd. De hele expertklasse zou een uur eerder van start gaan. Ze werden allen gebeld, behalve Peter Pratt met SHY3, een email is voor hem die rode bus in het dorp waar Royal Mail op staat en een gsm is die telefoon thuis aan de muur met die draaischrijf. Hij mocht tussen de Sportklasse vertrekken. Het eten was prima en de ontvangst in Noordwijk geweldig en we danken Joep Wanders voor een zeer uitdagende rally
Aad Lourens