Verslag Nacht van Nederland 2013 door Wytze van Leuveren
Gelokt door het vooruitzicht een hele nacht te kunnen oefenen in het rijden in het donker, dat toch een aparte dimensie geeft aan het rallyrijden, schreven wij ons in voor de Nacht van Nederland. Dit keer niet van Noord naar Zuid of vice versa maar een rondje Nederland van 600 km in zestien uur met centrale start en finish in Wijk bij Duurstede. Door helaas erg weinig aanmeldingen voor deze fantastische rally, werden de sportklasse en toerklasse samengevoegd. Het idee van de rally is gewoon lekker doorrijden zonder al te veel listige kaartconstructies. Gewoon de oplossing zien en doorrijden. Vijf minuten tijdstraf was gelijk aan één gemiste routecontrole. Door deze tijdsdruk word je genoodzaakt niet te lang te gaan zoeken naar controles maar de vaart erin te houden.
Verzameld werd in Wijk bij Duurstede op het Marktplein, waar de diverse auto’s voorafgaand aan de start door het publiek bewonderd konden worden. Onze nieuw opgebouwde Porsche 911 E stond nog te glimmen alvorens tijdens haar maidentrip op de proef te worden gesteld. Als er iets niet goed werkt, blijkt dat zeker tijdens een lange nachtrally. De rijders genoten op dat moment van een prima lunch (met rallykroket). Een half uur tevoren konden de routeboeken worden afgehaald en konden de navigatoren aan de slag. Om 15.01 startte als eerste de equipe Paul Zweers/Rogier Simon met startnummer 1 (als winnaars geëindigd in beide voorgaande edities). Er werd direct gestart met de 1:100.000 kaarten die duidelijk maakten dat niet alle routeopdrachten zo eenvoudig te vervullen zouden zijn. Een door water gescheiden weg in het gehucht Dwarsdijk leverde bij punt 3 met het systeem punten kortste route de eerste fout en op en werkte door in een onjuist gekozen vervolgroute naar punt 4 waar de tweede gemiste controle werd gerealiseerd. De route ging verder naar het Noorden door de mooie omgeving van de Utrechtse Heuvelrug en via Barneveld verder omhoog richting de Noordwestelijke Veluwe om bij Elburg de provincie Flevoland in te trekken. Zo halverwege de Veluwe was de duisternis inmiddels volledig ingevallen en viel ook de regen met bakken uit de lucht. Kortom, geen eenvoudige omstandigheden om in de donkere bossen de route te vinden. Hier bleek dat de Cibié verstralers onder een hoek van bijna 45 graden omhoog schenen. Daar zouden we dus meer hinder van profijt van hebben deze nacht. Gelukkig stonden de breedstralers beter afgesteld en gekoppeld aan de grootlichthendel bleek er voldoende licht gecreëerd te kunnen worden om veilig onze route voort te zetten en de eerste pauzestop te bereiken. Bij strandpaviljoen De Oase aan het Drontermeer werd na zo’n vier uur rijden een prima dinerbuffet geserveerd. Hier bleken wij op een gedeelde vijfde/zesde plaats te staan na het eerste traject.
Na het diner werd de rally voortgezet op 1:50.000 stafkaarten met een grensbenadering. Achteraf bleken wij direct na het vertrek weer twee controles te hebben gemist. Blijkbaar sloeg de afterdinnerdip direct toe. Na het Ketelmeer overgestoken te zijn werd verder Noordwaarts gereden via de Noordoostpolder naar Blokzijl, om vervolgens door het plassengebied onder Giethoorn door te steken naar Meppel waar weer de 1:100.000 kaarten tevoorschijn kwamen. Via de systemen pijlen en punten kortste route en punten vrije route werd de weg vervolgd richting Ommen waar rond middernacht brood en kroketten klaar stonden. Na dit traject bleken we door nog een paar missers te zijn gezakt naar de zevende plaats. In plaats van de kroketten eer aan te doen kozen wij voor een tankstop in Ommen om de dorst van de Porsche 911 E te lessen zonder het risico op tijdstraf te hebben.
Na de nachtelijke stop werd er via 1:100.000 kaarten verder gereden met punten vrije route en pijlen kortste route door Salland richting de Achterhoek. Vlak bij Doesburg werden de rijders rond 4.00 uur met kampvuren ontvangen op een leuke locatie langs een kanaal bij Café René in het veld. Een lekkere kop soep en een broodje zorgden voor hernieuwde energie. Door een foutloos derde traject stegen we naar de zesde plaats, als één van de weinigen nog zonder tijdstraf. Dat zou echter nog gaan veranderen.
Het laatste traject bestond uit grensbenadering en ingetekende lijn op 1:100.000 kaarten en leidde onder Arnhem door de Betuwe in. Een niet te vinden weg op de Waaldijk leverde voor vrijwel alle equipes veel zoekwerk en dus tijdstraf op. Het laatste stuk via een ingetekende lijn over de dijk van Rhenen naar Wijk bij Duurstede leverde weinig problemen meer op. Op één equipe na die een aantal TC’s had overgeslagen liep iedereen tijdstraf op tijdens dit laatste traject. Die tijdstraf was uiteindelijk van beslissende betekenis voor de eindstanden.
Terwijl de deelnemers aan de koffie en de broodjes gingen, werkte de rekenkamer van Eric Klunder op volle toeren en kwam al snel met een voorlopige uitslag. Die leidde niet tot protesten zodat snel tot de prijsuitreiking kon worden overgegaan. De ereplaatsen gingen dit jaar allen naar debutanten bij deze mooie rally. De winst was voor de (DHRC) equipe Fred Hak met Jacques Limpens in hun rode BMW 2002. De tweede plaats was vlak daarachter voor de equipe Piet Bremer met Peter van Bruggen in hun groene (van diverse Russische teksten voorziene) Lada. Voor ons eindigde deze rally wederom in een derde plaats.
De Nacht van Nederland is een prachtige rally. De complimenten voor organisator Eric Klunder die een goed georganiseerde rally neerzet die voor hele grote delen door nauwelijks bewoond gebied leidt. Een knappe prestatie. De marshalls die ook een hele nacht zijn doorgaan en trouw de diverse TC’s hebben bemand, verdienen zeker een groot compliment en onze dank. Kortom, het was top. Deze mooie en unieke rally verdient absoluut veel meer deelnemers. Wellicht dat opname in het KNAF- en/of DHRC-kampioenschap kan helpen. Ik stem voor. Het zou toch erg jammer zijn als de enige echte nachtrally van Nederland zou verdwijnen.
Wytze van Leuveren
(foto’s: Frank van de Ven. Kijk voor meer foto’s op www.vensterfotografie.nl)