Hornelandrally 2016: The Legend Continues…

0 reacties 📁 Rallynieuws 🕔17.maart 2016
Hornelandrally 2016: The Legend Continues…

…Ofwel de Hornelandrally 2016 is er weer een geworden, die in de boeken bijgeschreven kan worden als een heel pittige! Deze negentiende keer (volgend jaar de twintigste in de klassiekeruitvoering en daarvoor tien jaar in de vroegere uitvoering, dus een bijzonder jaar) heb ik gereden met Huub Mertens in de Porsche 911. Wij hebben ze samen alle negentien gereden. Dit jaar kwam na vier jaar de Porsche weer in actie na een onfortuinlijke confrontatie met een boom – ook tijdens de Hornelandrally.

Dit jaar was de start in St Truiden (B). Jammer dat veel rallyorganisatoren een stuk historie en cultuur niet in hun rally stoppen. Afgezien van de Tulpenrallye, die doen wel veel met hun ‘heritage’! St Truiden heeft een stedenband met Weert, vandaar. En wat een mooie startplek: midden op de Groenmarkt met ontvangst in de prachtige Keizerzaal Abdij. Veel abdijhistorie in deze stad. Bij de briefing bracht Jan Timmers nog wat informatie over, maar was niks nieuws bij. Dit jaar geen zware waarschuwingen vooraf over vergunningen en het moeilijk verkrijgen hiervan. Zou dit komen omdat nu geen ……..? Start om 10.31 uur voor Giel & Arjan van der Palen. Wij hebben startnummer 3 en zijn de volgende Sportklassers, dus vlak achter toppers. Dit jaar direct aan de bak na 3 km bolpijl op de vergrote 1: 200.000 kaarten naar 1:100.000. Helaas zijn de kaarten misvormd , dit merkte je na een aantal keren meten op langere afstanden: van noord naar zuid meet je bijvoorbeeld ongeveer 1.600 m, in werkelijkheid was het al bij 1.200 m en van oost naar west meet je 1.000 m; dat was in werkelijkheid 850 m. Dan rij je regelmatig te ver. Jammer dat alle kaarten zo slecht vergroot zijn. Meten is niet waarop je moest bouwen, maar vooral het kompas (bij mij een Wayfinder) bleek een onmisbaar instrument! Met het Hornelandsysteem (punten vrije route) staat dus niet op alle punten (waarvoor je ook vaak ver moet rijden om ze aan te doen) een controle. In de eerste sectie kwamen wij ook veel tijd tekort en hebben we veel punten moeten overslaan om al niet direct uit de rally te rijden (na 30 minuten: uitsluiting!). Wij zaten op het laatst op 26 minuten. Tja, keuzes maken… Heftig, en dat al in de eerste sectie. Hiermee hebben we de nodige strafpunten opgelopen. Maar wij waren niet de enigen: vele anderen en niet de minsten, hadden hetzelfde probleem. Ook de schrijfcontroles waren op A5 formaat (erg klein, vooral in het donker) en soms zo weggezet dat het meer op een puzzeltocht leek, jammer. De moed zakte je in de schoenen. Ik was bij de avondmaaltijd in Abdij d’Orval niet zo gemotiveerd meer. Daarna was de verhouding tussen alle punten zoeken en de beschikbare tijd fatsoenlijk en ging het ook weer goed.

De catering onderweg: avondmaaltijd in de Abdij d’Orval was prima en de nachtvoeding (ik dacht dat dat iets anders betekende…) en warme ontbijt bij Blix Motorsport in St Truiden waren zeer goed verzorgd!

Naarmate de ochtend intrad, kwam er ook de mist. Niet zomaar mist: dikke aanvriezende mist. Net vertrokken na TC 20 (als nr 3, dus een van de eersten), werden we aangehouden door overijverige agenten. Als eerste werden Giel & Arjan aangehouden (nr.1 en toen nog op de eerste plaats): zij hadden een paar uur ervoor een wild zwijn voor de Porsche gehad, waardoor de rechter koplamp gebroken was en niet meer werkte en hun rechter verstraler afgebroken. Meneer de agent vond dat ie niet mocht verder rijden. Waarom ook wij in het rijtje moesten wachten (zeker 14 minuten) weten wij nog steeds niet. Eerst flink overleggen waarom Giel wel zou mogen doorrijden en dat lukte en wij samen mochten daarna ook doorrijden. Wat was dit nou? Voor ons erg vervelend. Ik heb begrepen dat dit jaar er velen door politie zijn aangehouden, omdat zij niet wisten wat er gaande was. Zowel in Frankrijk als in België. Pas na tussenkomst van de organisatie konden velen gewoon doorrijden (met veel tijdverlies). Ik begrijp die gendarmes ook wel, maar misschien moeten zij hun stukken maar beter lezen. Per slot van rekening zouden ze geïnformeerd moeten zijn. Het te hard rijden van deelnemers, met name in dorpjes, gebeurt zelden. En als het zo is: gewoon aanhouden en bekeuren. Maar mensen die er wonen, zijn vaak niet gewend dat er 60-80 klassiekers door hun straat komen gereden in één uur! Misschien is het normaal dat er vijf auto’s per dag door die straat komen. Tja , en sommigen hebben wel een te open uitlaat. Er was ook geen technische controle op deze (en andere) zaken.

Na het ontbijt in St Truiden was de laatste sectie 5 rijden naar Weert. Hierin weer verschillende pittige puntjes, die veel onzekerheid in de auto brachten. Uiteindelijk met vermoeide ogen aangekomen op een speciaal gereserveerd parkeerterrein van de Weertse Golfclub Crossmoor. Met een interview van de traditionele Belgisch sprekende speaker als afsluiter en het damesontvangstcomité van verschillende deelnemers uit Weert, was het wel genoeg geweest. Met een prima buffet als afsluiter en een redelijk vlotte uitslag en presentatie was het na 27 uur en ruim 1000 km wel weer genoeg……voor even dan.

dhoeDe organisatie heeft zich veel moeite getroost om er een rally van te maken, zoals ze zelf zeggen: niet voor watjes – nou dat was het zeker niet. De mist heeft hierin een onvergetelijke bijdrage geleverd. Uiteindelijk zijn Eddy d’Hoe en Björn van Overschelde overallwinnaar gewonnen. Zij konden bijna alles foutloos rijden. Volgend jaar een bijzondere Horneland (twintigste keer klassiek) en zij beloven hem nog iets meer bijzonder te maken……knap hoor!!!

Jos Jurriëns

Gereden met Huub Mertens in een blauwe Porsche 911 met startnummer 3

foto boven: Jos Jurriëns; foto links: Ruud Castermans

Deel dit artikel

Vergelijkbare berichten

Geen reacties

Nog geen reacties!

Er zijn op dit moment nog geen reacties op dit bericht. Bent u de eerste?

Reageer op dit bericht

<

*