Tulpenrallye 2014
Programma: 61e International Historic Tulpenrallye
De 61e International Historic Tulpenrallye zal worden verreden van 4 t/m 10 mei 2014. Na een zeer bijzondere en succesvolle jubileum-editie in 2013, met een prachtige route van Noordwijk naar Nice Cote dAzur, zal in 2014 het 61e hoofdstuk van de Tulp worden geschreven. Deze editie van Nederlands oudste, grootste en bekendste evenement voor klassieke autos, wordt weer een sportieve en uitdagende rally voor automobiel en equipe. Overdag zullen de equipes in de verschillende klassen een spannende strijd voeren om de juiste routes en controles op tijd te vinden en de correcte passeertijden bij de tijdcontroles te laten noteren. Na afloop van elke etappe is er voldoende tijd voor het ontmoeten van collega-deelnemers, ontspanning en netwerken op de unieke lunchlocaties en de fraaie finishplaatsen.
De route wordt dit jaar uitgezet door de zeer ervaren navigatoren en uitzetters van klassieke rallys Jan en Erwin Berkhof. Het accent in de route van de 61e Tulpenrallye zal liggen op het rijden van bijzonder mooie en uitdagende routes, met in iedere klasse een goede balans van kaartlees-opdrachten en tijdschema.
De start van de 61e editie van de Tulpenrallye zal plaatsvinden in Annecy en de finish is wederom in Noordwijk.
Verslag: De Tulpenrallye: een overweldigende ervaring
Het deelnemersveld van de Tulpenrallye bestaat voornamelijk uit Klassiek-liefhebbende (jonge)mannen, die een lang gekoesterde jongensdroom in vervulling laten gaan. We zijn ons dan ook bewust (geworden) dat we als damesequipe 177 toch een wat opvallende verschijning zijn. Twee jonge dames in een oerhollandse DAF, die van enthousiasme en pure adrenaline veelal harder op en neer stuiteren, dan dat ze de ideale lijn in een haardspeldbocht te pakken hebben. Neemt echter niet weg dat wij ook, net als alle andere Tulpen-deelnemers, passie hebben voor klassieke autos, verslaafd zijn geraakt aan het rallyspelletje en heerlijk kunnen genieten van een borrel aan de bar en het ontmoeten van mede-rallyfanaten.
Sinds de aanschaf van onze DAF zon anderhalf jaar geleden, staat de Tulpenrallye 2014 dan ook hoog op ons wensenlijstje. De inschrijvingsdatum 2 november 2013 stond prominent in onze agenda en om 10.00 uur zaten we beiden afzonderlijk van elkaar startklaar om ons in te schrijven. We zijn bang dat de vastgelopen website in de eerste minuten na de inschrijvingstermijn ook deels aan ons fanatisme te wijten is. Maar we werden beloond met een startplek in de Tourklasse.
De voorpret kon beginnen. Inschrijven voor hotels, het bezoeken van de andere, ervaren DAF-equipe Van Dooren/Van Dam voor belangrijke tips en trucs, het rijden van enkele rallys ter voorbereiding en het verzamelen van onderdelen en benodigdheden voor in de DAF. Eerlijk toegegeven, met onze vier linkerhanden komen we niet verder dan het peilen van olie, het checken van de remvloeistof en het tanken van de juiste brandstof, maar we gokten er op om tijdens de rally omringd te zijn door hulpzame, technische mannen. Dit neemt niet weg dat pech met de DAF onze grootste nachtmerrie was. Een angst die n week voor de conformiteitscontrole waarheid werd, toen onze klassieker onder onze ogen overleed tijdens de Alzheimer Rally. Maar, al snel werden we getuigen van de hulpvaardigheid en saamhorigheid van de rallywereld. Binnen een week werd de DAF tot leven geroepen met grote dank aan Bas Auto Service en ontvingen we vanuit allerlei hoeken hulp en steun! Als dit geen goed voorteken was
Het avontuur startte met de vliegreis van Amsterdam naar Genve, waarbij de lichtelijk gespannen equipes al een groot deel van het vliegtuig bezetten. Vanuit Genve was er door de nog beter voorbereide equipes een oefenritje uitgezet naar Annecy. Daar sloeg de stress toe, want Franse kaarten van 1 op 100.000 behoorden niet tot ons specialisme. Bij het navigeren kwamen we niet verder dan de DAF achter de voor ons rijdende Porsche-equipe Kastrop/Brgemann aan te sturen. Om de paniekgevoelens van ons af te slaan, reden we de dag voor de start nog een oefenrondje door de bergen. Naast het winnen van wat zelfvertrouwen, genoten we ook optimaal van de schitterende Franse omgeving, het prachtige meer, de sneeuw op de toppen en de vriendelijke Fransen. Binnen afzienbare tijd hadden we onze eerste Franse fan, die de trotse eigenaar was van een DAF 33 (blijkbaar was Frankrijk een belangrijke afzetmarkt voor onze Nederlandse trots). Hij vertelde over de historie van de DAF, die voor ons het spijt ons te moeten toegeven toch enigszins onbekend was en overhandigde ons een foto van een deelnemende DAF 55 Marathon tijdens de Monte Carlo in 1965. We waren er meer dan klaar voor!
De rally overtrof al onze verwachtingen. Stuur zon 230 strijdende equipes via haarspeldbochten, wijngebieden en schitterende landweggetjes van Annecy naar Noordwijk en het succes is gegarandeerd. Voer de uitdaging op door het toevoegen van letters, tijdcontroles, tests op circuits en de altijd niet in de tijd passende stempelcontroles (waarom rent iedereen er anders als een dolle naar toe) en het ultieme Tulpen-gevoel is daar. Ah-momenten, stress, ultieme blijdschap en frustratie volgen elkaar gedurende de dag in razend tempo op. Een DAF is dan al snel te klein. Gelukkig werken we al jarenlang samen als collegas bij ROS Managementregie, waardoor we elkaars eerlijkheid kunnen respecteren (of beter gezegd: tolereren) en uitspattingen van emoties niet resulteren in een echtelijke scheiding en een gevecht om ons kind. Tijdens het diner en aan de bar wordt optimaal nagenoten van de dag en wordt nog heftig gediscussieerd over de achteraf natuurlijk altijd begrijpbare instinkers waar het uitzetters-duo Jan en Erwin Berkhof ons in heeft laten trappen. Maar we zijn niet voor n gat te vangen.
Na de eerste dagen bleek misschien nog wel het meest tot onze eigen verbazing dat we redelijk in de top van de Tourklasse mee konden draaien. Basis voor dit succes was uiteraard onze DAF, die in de battle of the titans dapper streed tegen de Porsche-, Volvo- en Alfa-equipes. Meer dan eens werden we bij een rustmoment dan ook gewezen op het feit dat we best wel lekker doorrijden. Of in meer letterlijke woorden: Jee zeg, wat rijden jullie hard in dat ding. Dat dit niet vreemd is voor onze titan, ontdekten we pas afgelopen week. Onze bloedeigen DAF heeft namelijk in zijn dertiger jaren tweemaal The Winter Trail gereden. Blijkbaar voelde hij (jazeker, het is sinds de Tulpenrallye duidelijk een hij) zich prima op zijn gemak in de uitdagende omgeving.
De finish in Noordwijk, met haar warme onthaal, corenwijn en haring, maakte de onvergetelijke week compleet. Ook al moeten we eerlijk bekennen dat we bijna waren vergeten te finishen. Na de 2x 100 meter sprint op de boulevard waren we zo blind van vreugde, dat we de laatste bol-pijl pagina uit het oog waren verloren. Gelukkig hadden we geen tijdcontrole meer en behaalde equipe 177 tijdig de finish. Dit was s avonds tijdens de feestelijke afsluiting wel anders, waar we op de proef werden gesteld met een strakke tijd. Binnen afzienbare tijd moesten we voor de verandering eens in gala jurk en op killer pumps vijf maal het podium bestijgen om onze prijzen in ontvangst te nemen. Enigszins gedesillusioneerd, volledig buiten zinnen maar bij de vijfde keer toch ook lichtelijk bezwaard, namen we de prijzen voor Vierde plaats Tourklasse, Coupe des Dames Touring, Best geklasseerde auto tot 1.500 cc, Beste geklasseerde DAF en de Teamprijs Touring Class hartelijk in ontvangst. Voor ons een overweldigende Tulpenrallye! Uiteraard onze felicitaties voor alle andere winnaars en in het specifiek equipe 160 Bienemann/Roos voor hun overwinning in de Tourklasse. Natuurlijk ook onze dank aan de organisatie, de vele vrijwilligers en onze enthousiaste mede-equipes die deze week onvergetelijk hebben gemaakt. We zijn besmet met het Tulpen-virus, dus tot volgend jaar!
Nicole Oosterink