Omloop van het Oosten
Op naar het tweede lustrum.De zesde Omloop staat alweer in de steigers. Hoe mooi is dat?
Nu al weer zes jaar is de Omloop van het Oosten de openingsrally van het nieuwe rallyseizoen. Toen we in 2011 begonnen met dit concept (lekker rijden en kaartlezen in de winter, kort na de feestdagen) hebben we steeds een stijgend kwaliteitsniveau voor ogen gehaden blijkens de stabiel groeiende deelnemersaantallen vindt u dat kennelijk ook. In 2015werd de vijfde editie verreden, de eerste lustrum-Omloop. Tijd dus nu voor nummer zes.
Wevinden het heel leuk als u meedoet.
U weet het inmiddels al. Na het (Mogen we dat zeggen? Ja, dat mogen we zeggen) daverende succes van de lustrum-Omloop hopen we weer op een echte winterrally voor winterharde rally- en rittenrijdersdie niet willen wachten totdat nderen zeggen dat het seizoen al weerbegonnen is. Het nieuwe jaar is dan weer begonnen, dus nieuwe kansen, een nieuw kampioenschap (met meer meetellende rallys)ennieuweevenementen. Voor klassiekers*, cabrios en andere leuke autos.Gaat u ook (weer) de uitdaging aan? Laat u zich door de nieuwe belastingwetgeving uit het veld slaan? Ontzegt u zich dit genoegen? Nee toch?
Dat hoeft ook niet want voor de Omloop heeft de Belastingdienst een Evenementenvergunning afgegeven. Dat betekent dat uw auto die dag gewoon de weg op mag en kan indien u het kenteken heeft geschorst of wanneer u gebruik maakt van het zogenoemde kwarttarief EN het kenteken heeft geschorst.Schrijf dus gewoon in, nadere instructies en informatie krijgt u op tijd van ons.
De Omloop van het Oosten is eenkaartleesrally uitgezet door ervaren kaartlezers en georganiseerd doorautosporters die voor een professionele aanpak kiezen. Kwaliteit gegarandeerd. In het witte seizoen nog wel. Lekker aan het eind van de feestdagenperiode een dagje auto-sportief op pad met uw (klassieke) vervoer, de vriend op vier wielen. De dagen worden alweer een beetjelanger (al blijft het snel donker) en het winterseizoen is bij uitstek geschikt om een leuke balans aan te brengen tussen rijden en kaartlezen.
* wij enthousiasmeren om in te schrijven met klassiekers, maar verwelkomen ook deelnemers met moderne(re) autos; deze deelnemers/autos rijden in een apart klassement.
Afhankelijk van de omstandigheden (het kan koud, nat en glad zijn, dat hebben we de voorlaatste keer gezien, overigens met een prachtige winterzon gedurende de hele middag wat was het mooi onderweg) worden er mr eisen gesteld aan de bestuurder dan louter goed luisteren naar de aanwijzingen van de navigator en opletten of je routecontroles ziet. Het spul moet heel en veilig aan de finish komen. De naam Omloop van het Oosten doet natuurlijk al vermoeden dat dit evenement in Oost-Nederland, in de regio van de IJssel zal worden verreden. Ook deze keer is de kern van het wedstrijdgebiedderegio Salland en het westen van Overijssel, die gekenmerkt wordt door veel onbekende prachtige wegen zonder noemenswaardige drukte. Grotere rallys komen niet zo heelvaak in dit gebied. De uitzetters hebben de kaarten lang bestudeerd en hebben een groot aantal bijzondere weggetjes ontdekt op verrassende plaatsen in de mooie uitdagende omgeving. Ook deze regio biedt tal van mogelijkheden om zonder noemenswaardige doublures prachtige trajecten uit te zetten, en dat gaat dan ook gebeuren. De nieuwe traditie stt inmiddels als een huis
Wel hebben we dit jaar een aantal elementen gecontinueerd:
- Gerenommeerde start/finish- respectievelijk lunchlocatie met prima verzorging van de inwendige mens
- Een heel bijzondere en autosportiviteit inspirerende lunchlocatie in Enschede
- Het bekende proefje
- Geen lange wandelingen van en naar de parkeerplaats
- Tijdschema prettig rijdbaar voor alle deelnemers
- En we hebben een heel belangrijk element toegevoegd: Een EXPERT-klasse voor de zeer geroutineerden, de cracks
DeOmloop van het Oosten start dus in 2016 opeen prachtige en nog nietvoor rallysgebruikte locatie ten noorden van Deventer. De finishlocatie isdaar ook met een heerlijk uitgebreid buffet en biedt alle ruimte voor een plezierige nazit en discussie met uw medestrijders.Vanzelfsprekend is ook de lunchplek, in Enschede,op passende wijze verzorgd. Deze locaties van deOmloop, en de Omloop zelf is gemakkelijk compact en centraal gelegen in een gebied dat niet door overbevolking wordt gekenschetst.
Wat mag u verwachten? Vooral lekker doorrijden, een aantal pittige kaartleesopdrachten en al uw rallyvrienden weer eens ontmoeten. Hoofduitzetter Rutger Kwant,geassisteerd en gecontroleerd door Ronald Jansschotelt een dag autoplezier voor. Diverse kaartleessystemen zullen aan de orde komen: tenminste twee in het ochtendtraject en ook tenminste twee in het middagtraject. Goed te rijden binnen de tijd, met de weersomstandigheden zal ter dege rekening worden gehouden. We zijn van plan om de Expertklasse en de Sportklasse n of twee regelmatigheidsproeven te laten rijden die (ten dele) meetellen voor het algemeen klassement maar die ook meetellen voor een eigen klassementje.
In het inschrijfgeld is een warm welkom, een lekkere lunch en een stevige avondmaaltijd (warm- en koud buffet anders dan andere jaren) inbegrepen. En natuurlijk alles dat er hoort bij zon kwalitatief hoogwaardige dag: rallyschilden, prachtige routeboeken, een duidelijke uitleg, en voldoende prijzen.
We zien u graag aan de start verschijnen. U zult zeker weer positief verrast worden met deze prachtige dag autoplezier.
Inschrijven voor de Omloop van het Oosten 2016 is nu mogelijk. Wilt u een vroeg startnummer? Meld u dan snel aan
Deelname aan de Omloop van het Oosten 2016 staat open voor maximaal honderd (klassieke) automobielen. Klassieke (of historische) autos hebbeneen bouwjaar van vr 1987.Dit is volgens de reglementen van de overkoepelende NHRF, de Federatie die de belangen van rallyorganisatoren in Nederland behartigt.
Echter, ook autos die n die tijd zijn gebouwd zijn welkom. Mede in verband met de reglementen van de NHRF maken weaparte klassementen op (t/m bouwjaar 1986 en vanaf bouwjaar 1987). Moderne(re) autos hebben nu eenmaal mr gemakken en mogelijkheden dan het oudere materiaal, dus het zou niet eerlijk zijn om die over een kam te scheren.
Er kan gestart worden in de Experklasse (alleen klassiekers),Sportklasse Klassiekers of Open Sportklasse, dan wel in de Toerklasse Klassiekers of Open Toerklasse. Bij inschrijving n betaling vr 15 oktober 2015 bedraagt het inschrijfgeld 200,-Daarna, tot de sluitingsdatum van 30 december 2014, bedragen de inschrijfkosten 225,-.
Inbegrepen in het inschrijfgeld:
- Aanvullende verzekeringspremie;
- Ontvangstmet koffie/thee en een regionale specialiteit;
- Twee rallyschilden en alle overige wedstrijdbescheiden;
- Twee stickers van de Omloop van het Oosten 2016;
- Twee routeboeken in kleur;
- Lunch;
- Diner;
- Uitlegboek van de hele rally;
- Een leuk aandenken aan de rally;
- en niet te vergeten: de rally zlf!
Na ontvangst van de betalingis de inschrijving definitief. Indien door het bereiken van het maximaal aantal deelnemers uw inschrijving niet kan worden gehonoreerd, dan volgt volledige restitutie van het inschrijfgeld.
Annulering
Indien unainschrijvingenbetalingdooromstandigheden niet kunt deelnemen aan de rally wordt bij annulering een deel van het inschrijfgeld gerestitueerd:
- Voor 15 oktober 2015: 90% restitutie;
- Van 15 oktober 2015 tot 15 november 2015: 50% restituti;
- Na 15 november 2015: geen restitutie.
Het is altijd mogelijk een andere equipe in uw plaats (dus in dezelfde klasse) te laten deelnemen.
De organisatie zal 50% van het inschrijfgeld terugbetalen aan de deelnemers indien het evenement door overmacht niet doorgaat. Overmacht is iedere gebeurtenis of omstandigheid (al dan niet ontstaan door natuurlijke oorzaken, menselijk handelen of anderszins) boven de macht der partijen. Bedoeld wordt onder andere het niet afgeven of het intrekken van vergunningen wegens ziekten als mond- en klauwzeer, vogelpest, BSE, enzovoort.Ook extreme weersomstandigheden die gevaar kunnen opleveren voor de deelnemers worden daaronderverstaan.
Vrijwaring
Het insturen van een assurantieverklaring is niet meer nodig. Het volstaat door op de dag van de Omloop een ondertekende vrijwaringsverklaring in te leveren c.q. door de beide equipeleden een handtekening te plaatsen op een grote lijst met startnummers waarmee u blijkt akkoord te gaan met de tekst van de vrijwaringsverklaring. Deze tekst ontvangt u tegelijk met de acceptatiebrief/-mail begin januari 2016.
Uitslag
Expert | |||
1. | Jacqueline Zuiderwijk - Jrgen Donders | MGB | 630 pt. |
2. | Han Brouwers - Jaap Jongman | Sunbeam Tiger | 860 pt. |
3. | Cees de Jong - Jaap Verplanken | VOLVO Amazon 123 GT | 985 pt. |
Sport | |||
1. | Nicole Oosterink - Mike Kastrop | Porsche 356 | 870 pt. |
2. | Laurens Haaima - Jaap Reineking | Saab 96/V4 | 1390 pt. |
3. | Wim de Blok - Rogier de Blok | Triumph Stag | 1820 pt. |
Toer | |||
1. | Joost Gombert - Harro Eppinga | Datsun 240Z | 720 pt. |
2. | Ingrid Buitenhuis - Gerhard Fokkens | Jaguar XJ | 990 pt. |
3. | Michiel Amsen - Erik van Ark | Saab 99 | 1300 pt. |
Programma:
De eerste deelnemers starten om 09:01 uur voor een traject van circa drienhalf uur. Uurtje pauze, dan het middagstuk van wr ongeveer drienhalf uur, dus de meute kan vanaf half vijf tot vijf uur binnendruppelen. We doen ons best om de prijsuitreiking tijdens de maaltijd te doen: dus zo rond half zeven. Vorig jaar is dat prima gelukt, in een lekker volle en sfeerrijke ambiance met veel aanwezigen.