DHRC Club Challenge

7321-hotelaanzicht_de_klepperman.jpg__1070x786_q85_crop_subsampling-2De DHRC Club Challenge is de opvolger van de eerder zo benoemde Speculaasrit. Maar u mag hem ook zien als de rencarnatie van de Rallyhappening. Een aantal leden heeft ons laten weten dat ze het jammer vonden dat de Rallyhappening was verdwenen. We geven daarom graag gehoor naar deze geluiden.

De DHRC Club Challenge is een echt clubevenement en daarom alleen toegankelijk voor leden. Niet-leden kunnen niet meedoen, de equipe dient tenminste n DHRC-lid aan boord te hebben.

De DHRC Club Challenge heeft ook een andere inhoud gekregen. Op de eerste plaats wordt het een redelijk serieuze rally met drie klassen:

  • De Expertklasse voor de zeer ervaren equipes; zij zullen op hun toppen van hun kunnen moeten presteren. De uitzetters zullen het hen niet gemakkelijk maken;
  • De Sportklasse voor de ervaren equipes. Hen staat een leuke en uitdagende rally te wachten.
  • De Tourklasse voor de minder ervaren en beginnende equipes.

U kunt deelnemen met uw klassieker van voor 1 januari 1987. Er is gezien de aard van deze rally geen Startersklasse voor onervaren equipes zonder klassieke auto.

Behalve een leuke en bovenal gezellige jaarafsluiting is de DHRC Club Challenge ook de plek waar de top drie van het NK 2016 wordt gehuldigd. Alle NK-rallys zijn dan verreden en je moet het ijzer smeden als het heet is. Het is dus de kroon op de inspanningen van veel bestuurders en navigatoren. We huldigen hen in een sfeervolle ambiance.hoe leuk wilt u het hebben? En, geheel nieuw, de DHRC Club Challenge is meteen de rally die de DHRC-clubkampioenen gaat aanwijzen.

Want net als bij een schaakclub, of een vogeltjesvereniging, of anderszins (leef uw creativiteit uit) hoort ook een DHRC clubkampioenen te kennen. Daarvoor is deze DHRC Club Challenge dan k in het leven geroepen: de winnaars in de Expert- Sport- en Tourklasse mogen zich de DHRC-clubkampioenen noemen.

Het bestuur neemt de organisatie van deze DHRC Club Challenge op zich nemen als uitzetter en controleur en zorgt voor de locatie en de logistiek. Het bestuur zal er alles aan doen om dit evenement tot een succes te maken.

Start, finish, diner en prijsuitreiking zijn in Hotel de Klepperman in Hoevelaken. De DHRC Club Challenge zal in die regio worden verreden, met een stukje Veluwe en een stukje randmerenregio. Er zal voor elk wat wils zijn, met een aantal verschillende kaartleessystemen en mogelijk ook een proefje. Immers, de aanstaande clubkampioenen zullen over alle vaardigheden moeten beschikken om met recht de kampioenskrans omgehangen te krijgen.

Inschrijfgeld

Het inschrijfgeld bedraagt 140,00 per equipe. In dat bedrag is inbegrepen:

  • Deelname aan het leukste clubevenement van het jaar;
  • Rallyschilden en herinneringsstickertjes voor op de zijruiten;
  • Koffie/thee met gebak bij de start;
  • Lunch;
  • Feestelijk diner.

Wanneer beide leden van de equipe lid zijn krijgt u een korting van 15,00 en bedraagt het inschrijfgeld voor de equipe 125,00.

Het maximum aantal deelnemers bedraagt 75 equipes. Schrijf dus snel in wanneer u erbij wilt zijn!

Indien DHRC-leden (al dan niet met hun aanhang) alleen naar het diner willen komen is dat ook mogelijk. De kosten daarvan bedragen 40,00 per persoon.

Inschrijven kan via de knop in de linkerkolom hiernaast. U kunt dan meteen betalen via iDEAL. Eventueel kan dat ook daarna, door het verschuldigde bedrag over te maken op bankrekeningnummer NL31ABNA0529697505, ten name van de Dutch Historic Rally Club te Rijswijk (Zuid-Holland)

Evenementenregeling

Hebt u uw klassieke rallyauto geschorst of maakt u gebruik van de overgangsregeling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers, waardoor u in de maanden december tot en met februari uw rallyauto op stal moet laten staan? Dan kunt u daarmee tch deelnemen aan de Club Challenge! De DHRC heeft dit evenement aangemeld bij de Belastingdienst, waardoor u op 10 december toch met uw auto aan dit evenement kunt deelnemen. Ook als u al een dag eerder wilt komen, of wilt blijven overnachten en de volgende dag naar huis rijden met deze auto, kan dat.

Hartelijke groet,

Het DHRC-bestuur

7314-t_backhuys_de_klepperman.jpg__1070x786_q85_crop_subsampling-2


Verslag: Vergeet de Rallyhappening, leve de Club Challenge! Verslag van Juul Seijlhouwer en Bernie Wolf

KLIP’s en andere DHRC-ritten zijn altijd leerzame en gezellige evenementen, maar het clubgevoel van de verdwenen Rallyhappening werd gemist. Goed initiatief van de DHRC dus om op 10 december weer een echte kaartleesrally en de feestelijke kampioenshuldiging te combineren in de DHRC Club Challenge.

Voor Juul en mij was het aanleiding ons weer eens voor een sportief en gezellig jaarfeest van de DHRC op te geven. Veel vertrouwde equipes schreven in. Andere ingredinten voor een Rallyhappening 2.0 waren ook aanwezig: Fred Hak en Jacques Limpens als uitzetter, het hele bestuur als organisatie, een aantal goede bekenden als marshall en een driegangendiner met prijsuitreikingen na afloop.

Een serieuze rally heeft tegenwoordig, naast Tour- en Sport-, ook een Expertklasse. In die drie klassen worden de winnaars de DHRC-clubkampioenen.

Met veelzijdige kaartsystemen voor alle klassen, goed verzorgde en duidelijke kaarten en een helder en ondubbelzinnig reglement beloofde de rally zelf veel kwaliteit, zoals het de vereniging van klassieke rallyliefhebbers betaamt.

In zijn deelnemersbriefing waarschuwde Jacques dat er, na recente problemen met autoriteiten in andere rally’s, extra zou worden toegezien op het respecteren van snelheidsbeperkingen. Bij wijze van test waren er twee snelheidsmetingen, ’s ochtends en ’s middags, waar grove zondaars hun klassering mee konden verknoeien. Er ligt een plan om strafpunten in de toekomst kwadratisch te laten oplopen met de mate van overschrijding van de limiet. Afgelopen zaterdag bleek het inderdaad slechts een test. Om vast te wennen waren de straffen nog ’slechts’ gestaffeld van 50 tot 300 punten en er was een ruime ’straffeloze’ marge aan de onderkant.

En volgens Jacques was hard rijden ook helemaal niet nodig. De uitrollers konden daags tevoren de bordjes namelijk makkelijk binnen de tijd plaatsen en schroeven, dus de deelnemers hoefden zich zeker niet te haasten om tijdstraffen te vermijden.

Nou, om een lang verhaal kort te maken: het bleek toch niet haalbaar.

Kwam het door het miezerige weer, de zaterdagse verkeersdrukte en de verkeerschaos door de kerstbomenhandel? Of misschien door te optimistische uitrollers die een controlerit combineerden met het plaatsen van de bordjes? In ieder geval liep de vertraging bij de lunch voor de meeste equipes op tot meer dan een half uur. De organisatie zat er mee in zijn maag en trok onmiddellijk het boetekleed aan. Tijd werd in de ochtend geneutraliseerd we kregen 20 minuten extra lunchtijd.

De route door Veluwe en rivierenland was prachtig. We hebben veel mooie en uit eerdere rally’s bekende plaatsen aangedaan, maar je weet dat voorkennis niet helpt: de uitzetters slagen er toch in opdrachten steeds weer anders te maken.

Grensbenadering leverde voor veel equipes problemen. Natuurlijk weet je dat er gaatjes in de grens kunnen zitten, maar in het heetst van de strijd bleek dat toch moeilijk op te merken. Gevolg, ook voor ons: verkeerde constructies en gemiste controles. Maar ook met andere systemen, zelfs bij onze favoriet de BarIL, liepen we strafpunten op. Compliment dus voor de uitzetters, die inderdaad geen strak tijdschema nodig hadden om een klassement te creren.

Natuurlijk hadden we een goed geprepareerde rallyauto. Toch liep niet alles goed. Juul was zaterdag als navigator pechvogel omdat de passagier plotseling geen verwarming had – dat kan met luchtgekoelde motoren… Vrijwel de hele dag motregende het, dus toen onze ruitenwissers plotseling uitvielen kreeg ik als bestuurder ook een extra handicap. Zekeringen en bedrading gecheckt en daarna pas gemerkt dat een stekker van de ruitenwissermotor los was. Opgelost, snel weer verder. Alleen… bij de volgende 30 km-drempel trad het euvel weer op. En we reden niet eens te hard!

Dat brengt me op een klein punt van kritiek. We reden wel erg veel 30 km-wegen. Nu is die snelheidsbeperking op zich geen bezwaar, maar de drempels in die wegen wel. Ze zijn zo hoog en zo steil dat onze hard geveerde klassiekers plotseling pijntjes gaan voelen op onverwachte plaatsen.

Als (goede) middenmoters in de Sportklasse hebben wij veel respect voor de DHRC Clubkampioenen: in de Tourklasse Jolanda Stevens en Egbert van Goudzwaard, in de Sportklasse Brigit en Peter Rmer en in de Expertklasse Jacqueline Zuiderwijk en Jrgen Donders. Van harte!

De rallydag was prima georganiseerd. We vergeven de uitzetters graag dat de tijdmachine niet werkte en dat het leek alsof de drempels een groeistuip hadden. De rally, het diner en de sfeer waren top als vanouds.

Vergeet de Rallyhappening, leve de DHRC Club Challenge!

Juul Seijlhouwer en Bernie Wolf, Sportklasse equipe 28