Tour de Gazet
De teller staat op 51 deelnemende equipes. Wilt u net als zij deelnemen aan de laatste rally van het jaar? Wacht dan niet te lang en schrijf u vandaag nog in. Net als vorig jaar telt Tour de Gazet ook dit jaar mee voor het Nederlands Kampioenschap Historische Rallys van de DHRC.
U kunt zich voor de vierde Tour de Gazet inschrijven in de volgende klassen:
- Expertklasse;
- Sportklasse;
- Tourklasse.
Inschrijven doet u via de website van de Tour de Gazet. Een directe link vindt u hier. Net als vorig jaar kunt u direct via iDEAL betalen. Ook is het natuurlijk mogelijk dat u zelf het verschuldigde inschrijfgeld overmaakt. Betaalt u via iDEAL dan kunt u het nooit vergeten.
U kunt al op vrijdag richting Uden vertrekken en bij Hotel Van der Valk overnachten tegen een gereduceerd tarief. U dient dan contact op te nemen met Van der Valk Hotel Uden-Veghel via inforeserveringen@udenveghel.valk.com of via telefoon 0413 799 014. Als u dan refereert naar de rally Tour de Gazet dan krijgt u korting (dit alles op basis van beschikbaarheid).
- Comfortkamer voor npersoonsgebruik 69,00, inclusief ontbijt;
- Comfortkamer voor tweepersoonsgebruik 79,00 inclusief ontbijt.
De voorbereidingen liggen op schema. De eerste modelletjes voor de prijzen zijn ook al binnen. Dit jaar hebben we drie prijzen in iedere klasse. Dus negen equipes gaan naar huis met een van de mooiste prijzen in klassiek rallyland.
Verslag: Verslag door Rieta en Riny Verkuijlen
De vierde editie van de tour de Gazet zou starten vanuit Uden. Dit is een buurdorp van Veghel en het was heel aanlokkelijk om eens op eigen terrein te rijden. Dus ingeschreven voor deze editie i.p.v. de Moustache classic die we normaal altijd rijden. Onze vrienden Richard en Margriet Faas rijden deze rally altijd en zodoende weer gezamenlijk een rallyweekend. Op vrijdag kwamen Richard en Margriet al naar Veghel waarna we een gezellige avond hadden bij het Zusje in St-Oedenrode, waar we heerlijk tapas hebben gegeten.
Op zaterdagmorgen heerlijk ontspannen naar de start ( 10 minuten rijden ) waar we na de inschrijving van een lekker kopje koffie konden genieten. Om 9.29 mochten we van start en jawel door de vertrouwde omgeving de eerste instinker al over het hoofd gezien. GRR. Maar ja, de tweede letter stond al op de kaart dus geen ontkomen meer aan. Wij zijn gewend om meteen de letters op te schrijven i.p.v. in het klad. Dat is een keuze die je maakt, anders zou je onder tijdsdruk weer fouten maken tijdens het overschrijven of vergeten te schrijven als je bij een geheime controle moet stoppen. De eerste route was een pijlen/punten kortste route die ons buiten Uden om naar Volkel, Boekel, Erp, Mariaheide naar Dinther leidde waarna we bij TC2 in klokte.
Hierna gingen we van TC2 naar TC3 met ingetekende lijn met barricades. Deze route verliep via Dinther, Vorstenbosch, Loosbroek, Heeswijk naar Schijndel. Waarna we op weg gingen naar TC4 in door middel van Grensbenadering en punten vrije route. Deze liep vanaf Schijndel, Gemonde, St-Michielsgestel, Maaskantje, Den Dungen via de Loofaert naar de Hooghei in Berlicum. Hier stonden een paar echte autoliefhebbers al te wachten tot we zouden arriveren. Helaas hadden we niet veel tijd om even bij te kletsen want na de lunch moesten we al vlug weer vertrekken voor het middagdeel. Maar altijd leuk als er mensen komen kijken.
Het middaggedeelte begon met punten vrije route in de omgeving van Nuland, Rosmalen richting de Maasdorpen. Hierna gingen we verder met ingetekende lijn waar een regelmatigheidstraject in zat. deze zou 17 minuten na TC 6 met een zelfstart beginnen. De kaarten waren schaal 1 op 100000 en erg oud. Dat was een extra handicap en kostte veel tijd bij vele deelnemers. Gelukkig hadden we het vlug weer gevonden en waren we maar 1 minuut te laat bij de zelfstart. Het traject verliep een groot gedeelte langs de Maas en omdat we daar de weg een beetje behoorlijk kenden wisten we al vlug hoe we moesten rijden zonder te verdwalen. De snelheid was gemiddeld 36 km per uur en omdat we 1 minuut te laat waren hebben we geprobeerd om een iets hoger gemiddelde aan te houden. Hoeveel het moest zijn wisten we niet, dus het was een gokje. Bij de uitslag is gebleken dat we zeer goed hadden gegokt want we hadden maar 1 sec tijdsafwijking goed voor 1 strafpunt. Ook de snelheidscontrole leverde gelukkig geen strafpunten op want dat is toch heel zuur als je daar vele strafpunten door krijgt. Bij Velp gingen we de Maas verlaten en via Escharen, Gassel en St-Hubert richting Mill naar TC7.
Inmiddels was het in de middag al erg mistig geworden en werd het bij TC7 al aardig donker. Lastig rijden dus, het laatste traject was pijlen kortste route in het buitengebied rond Nistelrode, Zeeland en Uden. Het begon nu wel erg lastig te worden door de mist en de avond. Goed zoeken herhaaldelijk de weg kwijt en na punt 8 helemaal verdwaald. De tijd begon te dringen, een extra spanningsveld en toen besloten om iets bekends op te zoeken en terug te rijden naar het van de Valk hotel om te finishen. 13 minuten te laat en pijl 9 en 10 over geslagen. Na de uitleg te hebben bestudeerd heeft ons dat waarschijnlijk 1 letter gekost omdat we pijl 10 waarschijnlijk toch fout zouden hebben gedaan omdat de kriebel aan de voet van de pijl zo klein was dat dat in het donker in een hobbelende mini niet te zien zou zijn geweest. Bij het finishen moesten we ook nog enkele trappen oprennen want men had de finishlocatie naar binnen verplaatst. Niet erg handig dus als je al te laat bent.
Onze vrienden waren er al en de tussenstand was niet zo best. Richard en Margriet hadden 6 fouten en wij 7 dus een gematigde score. Het tweede deel hadden we 4 fouten maar een hele goede regelmatigheidsrit gereden en dat was een geluk. Vele equipes hadden hier het maximum aan strafpunten en na een neutralisatie van een letter in het ochtend traject behaalden we ondanks de verdwaling toch nog een mooie 14de plaats. De dag werd afgesloten met een stamppottenbuffet en daarna zijn we na het drinken van een kop koffie weer huiswaarts gegaan. Het was een leuke rally geweest en we hebben genoten van het rijden in eigen omgeving. Zeker voor herhaling vatbaar.