
1e Prodriverally 2011
Alle informatie
Datum
13 augustus 2011Organisatie
Prodrive Training BVWebsite
1e Prodriverally 2011Andere/eerdere edities
Van dezelfde organisatie
DHRC-evenementen 2025/2026
Kaartleescursus voor beginners i.s.m. KNAC (15 februari 2025)Kaartleescursus voor gevorderden (15 maart 2025)Kaartleescursus voor beginners i.s.m. KNAC (15 maart 2025)KLIP I DHRC (22 maart 2025)- KLIP II DHRC (7 juni 2025)
- Midzomeravondrit (17 juli 2025)
- Kaartleescursus voor beginners i.s.m. KNAC (30 augustus 2025)
- KLIP III DHRC (27 september 2025)
- KLIP IV DHRC (25 oktober 2025)
- Rallyhappening DHRC (6 december 2025)
1e Prodriverally 2011
Uitslag
Tour | |||
1. | Reint Jan en Rik van Lochem | Saab 96V4 uit 1968 | 0 pt. |
2. | Hans de Heer en Frank Hut | Renault R17 Gordini uit 1973 | 0 pt. |
3. | Olaf Pothoven en Bob van Goethem | Volvo 122S | 0 pt. |
Sport | |||
1. | Jan en Erwin Berkhof | Alfa Romeo Giulia Sprint GT 1967 | 0 pt. |
2. | Ruud Stroper en Ingeborg Guliker | Alfa Romeo 1750 GTV uit 1968 | 0 pt. |
3. | Herman van Oldenmark en Ton Drost | Datsun 240Z uit 1971 | 0 pt. |
Verslag: 1e Prodriverally, 13 augustus 2011
De eerste Prodriverally smaakt naar meer
Op zaterdag 13 augustus is de 1e Prodriverally verreden. Vader Paul en zoon Mark Maaskant hadden er alles aan gedaan om meteen een evenement te organiseren dat staat. Afgezien van wat schoonheidsfoutjes is hen dat ook zeker gelukt.
Jan en Erwin Berkhof wonnen in de Sportklasse, Reint Jan en Rik van Lochem in de Tourklasse.
De top-drie in de Sportklasse: Bekijk de volledige uitslag (pdf) op onze pagina. |
![]() Winnaars Prodiverally 2011 Sportklasse, Jan en Erwin Berkhof, |
Verslag: 1e Prodriverally smaakt naar meer |
|
Op zaterdag 13 augustus is de eerste Prodriverally verreden. Vader Paul en zoon Mark Maaskant hadden er alles aan gedaan om meteen een evenement te organiseren dat staat. Afgezien van wat schoonheidsfoutjes is hen dat ook gelukt. De organisatie had DHRC-ritmeester Jacques Limpens bereid gevonden het kaartleesgedeelte uit te zetten, terwijl Prodriveinstructeur Michael Koel verantwoordelijk was voor de zes klassementsproeven op het Politiecircuit en het RDW-testterrein in Lelystad. Met deze mix van kaartlezen en rijvaardigheid werden navigator en bestuurder beiden stevig uitgedaagd. De start vond plaats in Garderen op de Veluwe. De route voerde vervolgens over prachtige rallyweggetjes langs Putten en Nijkerk over het Veluwemeer naar de Flevopolder. Het tempo zat er flink in, er moest zeker goed worden doorgereden om het beoogde tijdschema te halen, volgens een enkele deelnemer zelfs té hard. Na de regelmatigheidsproef voerde de route zonder problemen door de polder naar de klassementsproeven op de circuits. Die waren toch een hoogtepunt van de rally en veel deelnemers hadden speciaal vanwege dit onderdeel ingeschreven. Allen genoten met volle teugen en de (talrijke) officials vertelden dat de deelnemers stuk voor stuk met een grijns van oor tot oor aan start en finish van de proeven verschenen, ook al haalde geen van allen de door Michael Koel (optimistisch) gezette streeftijd. Maar ja, die had de tests proefgereden met een moderne Golf GTI én hij kende het parcours als zijn broekzak. Het Politiecircuit werd door zijn lengte en hoogteverschillen door alle deelnemers als het leukste ervaren. Op het RDW-terrein waren onderdelen van het parcours spiegelglad. Dat zorgde voor de nodige (veilige) glijpartijen en daarmee vaak voor het maximaal aantal strafpunten. Na de lunch voerde een relatief lange en oninteressante weg naar Elburg. Daarna bleek de route voor de deelnemers moeilijker dan in de ochtend. Hier vielen de nodige strafpunten. Zelfs de toppers uit de Sportklasse lieten hier één of meer controles liggen. De rondweg rond Elburg stond niet op het gebruikte kaartfragment en de gewijzigde wegsituaties leverden in de Sportklasse de nodige problemen op. Daarna volgde een route langs het Veluwemeer naar Harderwijk volgens het systeem grensbenadering, waarbij het Veluwemeer als grens diende. De uitzetter had hier ook nog een tweede regelmatigheidsetappe ingelast, waarbij de Sportklasse onder andere over het ongetwijfeld slechtst berijdbare weggetje van de rally moest rijden. Enige medelijden dat de uitzetter hier met de Sportklassers had was dat hij de snelheid voor de regelmatigheidsproef op dit weggetje had verminderd tot iets meer dan twintig kilometer per uur. Er bleek een foutje in het routeboek te staan, waardoor de regelmatigheidsproef geneutraliseerd werd. Bij Harderwijk ging het weer de Flevopolder in, waarbij de Sportklasse via bol-pijl naar de finish reed. Op zich was dit niet moeilijk. Maar door de grote afstanden tussen de opeenvolgende bol-pijlsituaties knaagde twijfel bij de navigatoren of ze het wel goed deden. De Tourklassers reden hier volgens het systeem punten kortste route. De uitzetter had voor hen nog enkele instinkers aan het eind van dit traject ingebakken. Er waren weinig Tourklassers die tot de laatste tijdcontrole helemaal bij de les waren. Terug op het RDW-terrein volgden weer drie klassementsproeven op de drie verschillende circuits. In principe waren dit dezelfde proeven als die van het begin van de middag, maar twee van de drie proeven moesten nu in tegengestelde richting worden afgelegd. Hoewel de bestuurders wel meer vertrouwd waren met de proeven bleek dit grapje toch voor velen een struikelblok. Fotograaf Dick Groen (www.autopics.nl) maakte veel prachtige actiefoto’s van de Prodriverally. De top-drie in de Sportklasse: Bekijk de volledige uitslag (pdf) op onze pagina. |
|
Foto: Winnaars van de Prodiverally 2011 in de Sportklasse, Jan en Erwin Berkhof, Alfa Romeo Giulia Sprint GT 1967 |