Betuwe Classic 2012
Uitslag
Sport | |||
1. | Oscar Ulhorn - Peter Kwant | Triumph 6PI 1971 | 0 pt. |
2. | Harry Rupert - Jack Fidder | Austin Healey 3000 MK2 | 0 pt. |
3. | Gerrit Reinders - Jan Berkhof | Porsche 356 C | 0 pt. |
Tour | |||
1. | Sander Drijber - Maarten Drijber | MG B | 0 pt. |
2. | Allard van der Slikke - Cees Klok | Saab 99 | 0 pt. |
3. | Ibojan Brouwer - Karin van Westrhenen | Saab 96 V4 | 0 pt. |
Programma: Wijzigingen organisatie A-vents. Komst van Betuwe Classic.
Mededelingen op www.a-vents.com en www.betuweclassic.com:
De afgelopen tijd is er stevig gereorganiseerd binnen A-vents. Onder leiding van kersverse voorzitter Henk Ledderhof zijn er naast oude bekenden ook nieuwe personen aangetrokken welke binnen de Stichting een frisse wind moeten laten waaien.
Het dagelijks bestuur, bestaande uit Henk Ledderhof (voorzitter), Joyce Brinkman (secretaris), Hans Brinkman (penningmeester) en Go Wammes (bestuurslid/materiaalman), heeft al een aantal opvallende beslissingen genomen. Zo is de Hardenberg Classic vervangen door de Betuwe Classic en zal er bij dit evenement voor het eerst een recreatieklasse toegelaten worden. De organisatie hoopt dat dit de eerste succesvolle stappen zullen zijn naar een mooie toekomst!
Na vijf editities van de Hardenberg Classic in en rond Hardenberg te hebben georganiseerd heeft Stichting A-vents voor 2012 een ander gebied uitgezocht en de naam van het evenement daar op aangepast. Nieuwkomer Betuwe Classic zal de Hardenberg Classic volledig vervangen op de rally-kalender.
De omgeving waar de Betuwe Classic zal plaatsvinden laat zich niet moeilijk raden. Veel historische rally evenementen worden gereden in het Oosten van ons land en in de Achterhoek. Mooie landstreken, maar ook de Betuwe kent vele verrassingen…
De omgeving waar de Betuwe Classic zal plaatsvinden laat zich niet moeilijk raden. Veel historische rally evenementen worden gereden in het Oosten van ons land en in de Achterhoek. Mooie landstreken, maar ook de Betuwe kent vele verrassingen. Met vele mooie weggetjes en dijkjes is het een verademing eens in een andere omgeving te rijden.
Naast de bekende sport- en toerklasse zullen wij als organisatie een een speciale klasse inrichten voor heb die niet van kaartlezen houden maar wel met hun oude “voiture” een rit willen rijden… De Recreatieklasse.
Architect van de Betuwe Classic, Hans Brinkman, tekent voor het geheel en zal voor deze speciale klasse de trajecten omzetten in Bol-Pijl systeem.
Het prachtige historische plaatsje Buren is uitgekozen als start en finish plaats van de Betuwe Classic welke plaats zal vinden op zaterdag 21 april 2012.
De opzet van het evenement zal nagenoeg hetzelfde zijn als een rally zoals die vroeger verreden werd. Echter, de klassementsproeven op snelheid zijn vervangen door kaartleesproeven en tests waardoor het snelheidseffect niet van invloed zal zijn op de uitslag. De opdrachten voor deze proeven en tests worden uitgereikt bij controleposten onderweg. Na ontvangst van een opdracht zal de deelnemer, indien nodig, de tijd krijgen om de route in te tekenen. De verbindingsroutes naar en van de verschillende proeven en tests zijn in Bol-Pijl systeem zodat de navigatoren even kunnen “uitrusten”. Voor de toerklasse zullen de opdrachten wat eenvoudiger en korter gehouden worden. De recreatieklasse rijdt de gehele route volgens Bol-Pijl systeem, maar ook in deze klasse zal een proef of test niet ontbreken. Al met al een uitgelezen kans om kennis te maken met de historische rallysport.
De deelnamekosten voor de Betuwe Classic bedragen €195,- en inschrijven kan vanaf nu…
Verslag: Betuwe Classic
Als eerste mijn complimenten voor het team van a-vents, om op korte termijn een rit in elkaar te zetten. De meeste organisatoren beginnen al zodra hun laatste rally is afgelopen. Hans Brinkman had minder tijd, maar slaagde er goed in om ons een leuke dag voor te zetten. Tien minuten voor tijd mocht de navigator zijn routeboek ophalen. Hé, dat was jammer, niks in te tekenen. Er stonden alleen wat bol-pijl trajecten in naar 8 KP’s, alwaar we pas onze route kaarten kregen. En zo werden we naar, met zorg gekozen rallygebieden, gedirigeerd en kon het intekenen beginnen. Volgens de lessen van Joep 10% van de trajecttijd gebruiken om de route te construeren. Het eerste traject was een klein gebied met een aantal pijlen, die conform het Tulpenrallye reglement alleen aangedaan mochten worden als ze aan de beurt waren en dan alleen in zijn geheel dienden te worden bereden. Er waren slechts 5 pijlen waarvan er 4 niet te rijden waren, de navigatoren kregen van het puzzelen een knoop in hun hersens. De rijders genoten want ze konden vlot doorrijden en een hoop bochtjes draaien. KP2 ingetekende lijn met barricades dat lukte ons wel, maar tijdens KP3 bol-pijl zonder afstand las mijn navigator twee kruisende wegstukjes als een kruis naast de weg. Ik moest afslaan bij een kerk of kapelletje. Die kwam dus niet en we eindigde bij de TC via de verkeerde kant. Henk Ledderhof stuurde ons resoluut terug, overdoen! Als uitzetter kan je het niet bedenken dat je deelnemers twee stukjes weg als kruis gaan lezen, maar we waren gelukkig niet de enige! KP4 een visgraatje, reden we vlot. Alleen waarom stond er ineens 1e weg links, wij doken gelijk een onverhard pad op. Dat was dus niet goed. KP5 blinde lijn, feilloos. Bij KP6 kwam de echte oude Brinkman van de Tulp weer boven. Jullie denken te kunnen navigeren, dan moet je eerst maar eens een kaart goed lezen. Deze KP was een grensbenadering met grenslijnen, de rivier de Lek en de Provinciegrens. Op een plaats liep de grenslijn parallel aan de provinciegrens en daartussen precies een weggetje. Dat weggetje moest je dus niet hebben, want je was wel dichter bij de grenslijn maar inmiddels de provinciegrens overgestoken. Bij KP7 zakte het niveau even: “Bij een einde weg” moest je letterlijk nemen en niet wachten tot je je eigen einde weg tegenkwam. De eerste beste zijweg eindigde als einde weg tegen onze route en was daarmee de routeaanduiding. Boutestijn met lange ij en Boutenstein met ei was ook zo’n grap. KP8 puntenvrije route was weer grote klasse. Bij punt 10 was de hoek niet haaks en de splitsing kwam te vroeg dus even doorrijden en zo waren meer punten goed verstopt voor een navigator. Een heel leuk systeem met de losse KP’s en bol-pijl tussen trajecten. Tijdens de KP’s kom je niet echt in de “bewoonde wereld”.