Giacomini Classic 2023

Lekker rijden en navigeren door het Land van Maas en Waal op 8 juli 2023.

De Giacomini Classic is een navigatie rally voor (klassieke) auto’s georganiseerd door Rally en Meer.

Deze zomerse rit sluit de eerste helft van het rallyseizoen in stijl af. En is het de perfecte voorbereiding voor de SLS Classic. Hiervoor zijn een groot deel van de systemen afgestemd op wat bij de SLS te verwachten is. En de uitzetter is viervoudig winnaar van de SLS, Remco Luksemburg. Hiermee is een uitdaging voor elke klasse gegarandeerd.

Er zijn 3 klassen. De sportklasse en expertklasse voor ervaren en zeer ervaren equipes. Daarnaast is er een tourklasse, de instapklasse voor deelnemers met minder ervaring, maar ook voor mensen die het spelletje nog nooit gedaan hebben.

Dit alles in een gebied waar weinig tot geen rally is gereden de afgelopen 10 jaar, maar wel goed bereikbaar. We rijden namelijk in het centraal gelegen Land van Maas en Waal (met een klein uitstapje naar de Betuwe).

Kort samengevat:

  • Twee keer drie uur rijden en navigeren
  • Een echte zomerse rally, naast lekker rijden is er ruim aandacht voor het genieten van de zomer met een unieke openlucht locatie en BBQ in de Tuinen van Appeltern
  • Meer dan 200 km route door het Land van Maas en Waal en de Betuwe
  • Geen tijdsdruk. Alleen een (ruime) tijdcontrole bij de start en de finish.
  • Een rally met “ouderwetse” controlebordjes en bemande controles
  • Verschillende kaartleessystemen, waarbij het middagtraject volledig bestaat uit “SLS-systemen”
  • Open voor alle merken en leeftijden auto’s.
  • Telt mee voor het NRF Nederlands Kampioenschap Klassiek

Deelnemers kunnen zich voor de rally opgeven via de website van de organisatie www.rallyenmeer.nl. In totaal is er plek voor 90 equipes.


Verslag: Verslag Giacomini Classic 8 juni 2023 door Peter Spruijt

Op een zonovergoten zaterdag waarop warmterecords werden gebroken, werd na een onderbreking van 5 jaar de 2e editie van de Giacomini Classic georganiseerd door Rally en Meer van Remco Luksemburg.

In de aankondigingen voor deze rally werd benadrukt dat door het gebruik van kaartleessystemen die waren afgestemd op de systemen van de SLS, het een perfecte oefening zou worden voor de SLS van eind augustus; daarover straks meer.

 

Vanuit een (voor ons) tot dusver onbekende start- en finishlocatie, de Tuinen van Appeltern, die overigens uitstekend beviel, ging vanaf 9:00 uur het startveld van 64 equipes in expert-, sport- en tourklasse van start.

Remco kennende, weet je dat je vanaf het allereerste begin scherp moet zijn, en het 1e systeem, pijlen gekleurde wegen met zo min mogelijke rode wegen in de routeconstructie, leende zich uitstekend om vanaf de start snel in het ritme te komen. Een prachtig stukje Nederland daar tussen Maas en Waal met haar mooie slingerende dijken met veel op- en afritten, met veel kleine dorpskernen en daardoor ook veel kleine weggetjes. Ideaal voor de uitzetter om met een veelheid van mogelijkheden, de deelnemers uit te dagen.

De ene RC na de andere werd gepasseerd en genoteerd en de controlekaart raakte snel gevuld met bijzonder veel controleletters. Hulde voor de wegzetters en ophalers, want die hebben het nodige te doen gehad.

Ook de Giacomini Rally werkte met Traject Wissel Controles, waardoor er totaal geen tijdsdruk was. Een kwestie van op tijd starten TC-1 in de morgen en na de lunchpauze en in de middag op tijd bij TC-2 melden. Dit was wel zo prettig, want die morgen werd er in dit gebied een wandeltocht gehouden en dus reden rustig aan te doen en rekening met elkaar te houden. Je zag die mensen denken; pffff rallyrijden met die hitte. Wij dachten andersom, wie gaat er nu bij 34°C wandelen?

Het 2e traject in de ochtendetappe bracht ons via de Prins Willem Alexanderbrug over de Waal in de Betuwe om na nog veel meer RC’s én met een volle controlekaart de lunchlocatie te bereiken de Heeren van Soelen.

De controlekaart via de scancode in de app van NovusLeo invullen en de schrik sloeg ons om het hart met 6 gemiste/foute controles. En we dachten nog wel dat we “lekker gingen”.

Eerst maar wat eten. In een 2e bulletin waren wij geïnformeerd dat hier geen buffet, maar een plateservice lunch zou worden geserveerd vanwege de hitte. Onder beschermend tentdoek konden we genieten van een uitstekende lunch in een mooie locatie.

 

Na de lunch startten we met herpakte moed het middagtraject met het systeem kompaspunten. Altijd uitdagend en scherpte vanaf het 1e punt in deze etappe was geboden. Over het Amsterdam-Rijnkanaal richting het Eiland van Maurik. Bij Luchtenburg, op de kaart veranderd in Luksemburg, dus we waren gewaarschuwd, een stuk gemiste weg ophalen om net onder Ommeren bij de bemande start van de regularity aan te komen. Hier op een traject met veel wisselende snelheden in volgorde van belangrijkheid, de goede route te construeren, controles te noteren en de juiste snelheid te rijden. Dat ging ons eigenlijk best goed af; goede route, dus juiste lengte, controles genoteerd en uiteindelijk 3 seconden tijdstraf.

Bij TWC 2 net boven Lingemeer via een neutrale pijl weer terug naar het Land van Maas en Waal en waarna het laatste stuk pijlen kortste en punten één-na-kortste was met ook niet correcte wegaansluitingen. Bij TC2, de laatste tijdcontrole, die iets verplaatst bleek te zijn door de marshals om niet pal in de zon te zitten, maar even verder onder bomen in de schaduw, werd het tijd-technische deel afgesloten, maar het wedstrijddeel liep door tot de finish bij de Tuinen van Appeltern. En het venijn zit altijd in de staart, dus tot 100m voor de finish kon je nog de mist in gaan op een klein driehoekje.

Voldaan en met een record aan controleletters voor een 1-dags rally was het tijd voor een biertje en napraten.

Remco had al aangekondigd dat het een perfecte oefening zou zijn voor de SLS. Daar is hij zeker in geslaagd, ik vermoed zelfs dat 4 dagen SLS ongeveer dezelfde hoeveelheid controles heeft als 1 dag Giacomini Rally. Daardoor hebben we inderdaad goed kunnen oefenen in deze supergeslaagde 2e editie.

In de middag klopte ons gevoeg beter bij de werkelijkheid, We dachten dat het lekker ging en het ging ook lekker, waardoor we van de 11e positie in de tussenstand tijdens de lunch konden klimmen naar de 3e plaats in de Sportklasse aan het einde van de dag.

Na een gezellige afsluitende BBQ in Appeltern en de prijsuitreiking gingen de deelnemers met een goed gevoel huiswaarts. Hulde voor de overall winnaars Albert Boekel en Joep Wanders die nog net voor Giel en Arjan van der Palen wisten te blijven.

Remco en team, bedankt voor een fantastische Giacomini rally-dag en zeker tot volgend jaar.

Wat ons betreft is deze rally zeker DHRC NK-waardig in 2024 zoals hij dit jaar al meetelde voor het NRF NK Klassiek.

Equipe 39: Frank Schaap – Peter Spruijt, Pontiac Firebird Esprit

Top 3 Giacomini Classic 2023:

Expertklasse:

  1. Albert Boekel – Joep Wanders             180 pnt
  2. Giel en Arjan van der Palen 187 pnt
  3. Jan-Peter Zijl – Peter Rovers 225 pnt

 

Sportklasse:

  1. Laurens van der Velde – Jenny van de Boel 211 pnt
  2. John en Laurens Hoogendoorn 251 pnt
  3. Frank Schaap – Peter Spruijt 273 pnt

 

Tourklasse:

  1. Polly Moes – Maartje Meijers 226 pnt
  2. Wim Gottgens – Maarten Aukema 240 pnt
  3. Rene en Amber Roelofs 335 pnt