Star Rally 2013
Uitslag
Sport | |||
1. | Albert Boekel - Joep Wanders | Alfa Romeo | 0 pt. |
2. | Oscar Uhlhorn - Arthur Denzler | Alfa Romeo | 0 pt. |
3. | Jerry Perquin - Anita Perquin | Alfa Romeo | 0 pt. |
Tour | |||
1. | Wytze van Leuveren - Nico Slappendel | MGB | 0 pt. |
2. | Aad Olsthoorn - Björn Olsthoorn | BMW | 0 pt. |
3. | Gerard Engels - Jeroen Engels | Saab | 0 pt. |
Verslag: Verslag STAR Rally door Ibojan Brouwer en Karin van Westrhenen
De vijftiende STAR Rally had dit jaar een ander concept dan laatste jaren. Dit keer niet een gebruikelijke start vanuit een centrale locatie, maar keuze uit vier startlocaties: Van der Valk-hotels in Leusden, Tiel, Cuijk en Duiven. Wel een gezamenlijke finish in Van der Valk Arnhem/Westend. Thuis kon je een en ander al grondig voorbereiden. Vooraf had elke equipe niet alleen de coördinaten van de controleposten in de verschillende Van der Valk-hotels gekregen, maar ook die van de start- en finishlocaties van de tien te rijden dagetappes. Van te voren moest de startlocatie worden aangeven. Thuis kon de equipe zelf bepalen in welke volgorde de etappes werden gereden. In de buurt van iedere Van der Valk waren namelijk enkele etappes uitgezet. Iedere equipe moest uiterlijk om 18.00 uur finishen in Van der Valk Arnhem/Westeind, tussentijds waren er geen tijdscontroles.
Onze startlocatie was Van der Valk Leusden, waar we ons om 7.30 uur moesten melden. In tegenstelling tot wat we gewend zijn, vertrokken alle deelnemers tegelijk om 8.30 uur. We hadden het idee dat we daardoor achter elkaar aan zouden rijden; dit bleek in de praktijk gelukkig niet het geval te zijn. Bij Leusden begonnen we met pijlen kortste route, gevolgd door grensbenadering. Leuk uitgezet en goed te doen. Hierna een vrije route naar het volgende gebied bij Van der Valk in Tiel. Bij Tiel waren drie etappes uitgezet: pijlen kortste, punten vrije route, een regularity en blinde lijn/ingetekende lijn. Regularity is niet ons sterkste punt. Dit keer met zelfstart en -finish aan de hand van foto’s. De regularity ging ons nu wel aardig af. Daarna weer vlug door naar Van der Valk in Cuijk. Hier slechts een korte lunch om niet achterop te raken op ons eigen tijdschema. Bij Cuijk drie etappes: grensbenadering, regularity met bol-pijl en punten één na kortste route. De grensbenadering had een leuk ophalertje direct na de start. Hierna een foutje gemaakt. We dachten dat de regularity een apart traject was in plaats van onderdeel van het traject punten één na kortste route. We reden dus meteen naar de start van de regularity toe in plaats van naar de start van traject punten één na kortste route. Voortaan toch weer beter opletten! Via snelwegen nu naar Van der Valk in Duiven. We dachten nog redelijk binnen ons tijdschema te rijden. De etappes punten vrije route en ingetekende lijn met barricades bij Duiven leken ons niet al te moeilijk. Bij het rijden van de punten vrije route hadden we echter niet op de Betuwelijn gerekend. Na punt 5 raakten we het spoor bijster en verloren we veel tijd. Hierdoor kwamen we voor het laatste traject in tijdnood. Om op tijd te finishen besloten we een deel van de etappe over te slaan, maar wel de eindstempel op te halen. Net op tijd finishten we in Van der Valk Arnhem, waar ons een lekker stamppotbuffet wachtte.
Om 19.00 uur werd weer om de minuut voor het avondtraject gestart. Dit bestond uit twee etappes: pijlen één na kortste en pijlen kortste route. Goed uitgezet en prima te rijden. Het rijden in het donker over kleine weggetjes voegt toch iets speciaals toe. Rond de klok van 21.30 en na ongeveer 600 km rijden zat de STAR Rally er helaas op. We hebben genoten van het afwijkende concept van deze rally: de voorbereiding thuis, de keuze van een eigen startlocatie en de opzet van de etappes, verspreid over verschillende gebieden. Organisatie, bedankt voor deze puike STAR Rally 2013 en tot volgend jaar!