NK 2025: meetellende rally’s
In de algemene ledenvergadering, gehouden op 11 december 2024, is het door het bestuur voorgestelde reglement voor het NK 2025
Lees meerJa, op een andere schaal dan dat we gewend zijn, namelijk 1:40.000. KLIP III is uitgezet door Jaap Jongman, van Rallycontrol, bekend van onder andere de 7 Uren van Emmeloord en de Drie Provinciën Rit, Jaap gebruikt voor zijn ritten wel vaker een schaal van 1:40.000, omdat dit net even meer detail op de kaart geeft, waardoor een en ander net even gemakkelijker te onderscheiden is en u dus niet in zijn vallen hoeft te trappen. Maakt u zich geen zorgen, voor elke navigator ligt er een liniaaltje met de juiste schaal klaar bij de starttafel. De grotere schaal maakt alles wel net even duidelijker, maar zeker niet gemakkelijker. Goed blijven opletten is het devies. De IJsselronde is een mooie rit vanuit de bossen bij Hattem, naar het zuidwesten, richting Wezep, ’t Loo en ’t Harde. Het verste punt is Elburg, vandaar voert de route weer terug naar Hattem.
Ik heb de route gecontroleerd. Onze ritmeester en Jaap zaten al handenwrijvend in de auto, zich verheugend op eventuele fouten die ik zou maken. Dus ik was extra alert en zou erg oppassen. De eerste obstakels gingen prima, maar daarna kwamen er toch wat kaartleestechnische opletpuntjes. De juiste route is niet altijd de route die je het eerst ziet en snel wilt intekenen . Het blijft opletten.
In mijn ogen zitten de gemenere vallen na de tijdcontrole halverwege. Enkele zijn zo pittig zijn dat die goed zouden passen in een route voor de Expertklasse. De Tourklasse heeft er minder last van maar ook daar: Jaap heeft voldoende grappen en grollenvoor hen bedacht. De hele route is een thuiswedstrijd voor Jaap. Hij kent elk weggetje en weet ook hoe de weggetjes vroeger liepen. Een aantal malen wees hij ons op het verloop van de oude weg. Hij kent de omgeving op zijn duim. Je vindt dan ook duidelijk ‘zijn handtekening’ terug in de kaarten van deze rit. Goed meten blijft belangrijk.
Deze rit is een goede training voor hen die de Drie Provinciën Rit (DPR) willen gaan rijden en hier een goede klassering willen scoren. Naast een mooie rit in een hele mooie omgeving is het dus ook een echte kaartleestraining voor de navigator en chauffeur samen.
Ik ben toch in een aantal fouten getrapt, maar we hebben er ook enkele onvolkomenheden eruit gehaald. Ik wens iedereen vooral veel plezier met deze rit en ook succes…train ze!
Jos Jurriëns
(assistent ritmeester)
In de algemene ledenvergadering, gehouden op 11 december 2024, is het door het bestuur voorgestelde reglement voor het NK 2025
Lees meer