Licenties
Er is onlangs veel gedoe geweest met het verplicht stellen van een licentie voor de Tulpenrally. Veel mensen leverden commentaar en het was bijna altijd zeer afwijzend. Termen als ‘waar is het voor nodig’ en ‘geldklopperij’ waren niet van de lucht.
Hoe is dat zo gekomen? De KNAF heeft een tijd geleden de Sectie Historische Rally’s (SHR) opgericht. Het bestuur van de sectie heeft reglementen en voorschriften gemaakt voor historische rally’s en heeft een Open Nederlands Historisch Rally Kampioenschap (ONHRK) opgezet.
De KNAF heeft de taken overgenomen van de FEHAC, ook de FIVA ID Card, die heet hier FIA Historic Regularity Rally Car Pass. En als laatste wilde de KNAF de licentie verplicht stellen, de Regularity 50 Rallylicentie (H4).
Na alle protest over de verplichting bij de Tulpenrallye heeft het Bestuur SHR besloten er van af te zien en hem in te voeren in 2014 voor alle rally’s van het ONHRK. Dat betekent voor iedere rijder en navigator het aanvragen van een licentie voor € 75 per jaar, dat is inclusief een verzekering voor deelnemers.
We hebben een aantal bezwaren gehoord. Die € 75 is veel geld. Wellicht bent u zelf goed verzekerd en 2 maal is te veel. Zeer belangrijk punt is de privacy. Iemand die het formulier invult en een vraag met ja beantwoordt dient een doktersverklaring te overleggen. Het is niet duidelijk wat die dokter moet verklaren en ik zie met schrik die verklaringen op een bureau bij de KNAF liggen. Ook vragen wij ons af of onze auto verzekeraar nog een verklaring wil afgeven als we met een rallylicentie rijden. Ook kunnen 16-jarigen een licentie krijgen als ze een rijbewijs hebben. Er blijven veel vragen die u zeker zult stellen.
Wat vindt de DHRC? Wij vinden het is zeker nodig dat de KNAF een bijdrage ontvangt voor de inspanningen om de sport goed te regelen. Dat gebeurde vroeger ook bij de FEAHC. Hoeveel dat moet zijn en in welke vorm? De DHRC zal zeer kritisch de ontwikkeling volgen. We houden u op de hoogte.
Jan van Doorn, voorzitter