Op bezoek bij Autosportcompany
Op bezoek bij Henk Biesheuvel van de Autosport Company in Waalwijk ,niet te verwarren met Biesheuvel Autosport in Nieuwendijk. Als je binnenkomt en je kijkt om je heen dan zie je moderne rallysport. Aan Henk om mij van het tegendeel te overtuigen. We maken een ronde door het bedrijf. Achter de winkel ligt een indrukwekkend magazijn met bijv 4-puntsgordels. Leuk hoor, maar als je moet stempelen; Henk laat er een zien met een snelle vliegtuigsluiting. Het idee alleen al, dat piloten snel een vliegtuig willen verlaten? Maar ik verweer me kranig, in de Tulp 9 uur lang vastgesnoerd zitten en Henk komt direct met een 4-puntsrolgordel. Dan maar door, een rolbeugel inbouwen, ze kunnen elke rolbeugel voor u inbouwen ook met FIA certificaat.
Ziet u dat enorme kruis (foto) voor die deur, als je moet stempelen . . . Henk is me al voor: “We kunnen hem ook lager voor je inbouwen”. Dan maar naar de revisie afdeling, het is er brandschoon en ja hoor een BDA-motor uit een klassieke Ford Escort. Dan hoor ik wat zo’n motortje kost, een twee met wat nullen. Nu heb ik geen idee wat onze leden allemaal uitgeven aan hun autootje, maar voor mij klinkt het allemaal wat kostbaar. Een Cosworth motor doet het ook en kost de helft. Het maakt ze hier niks uit met welke motor u aankomt. En van Weber en Solex heeft hij alles liggen en van Dellorto en SU is hij bezig de voorraden aan te vullen. In de volgende hal staat een Escort in volle glorie te pronken, er tegenover een kant en klare body.
Daarnaast staan 8 Subaru bodies klaar in een rek aan de muur. De auto’s worden gestript, ontlakt en ontkit door de hele auto te verhitten tussen de 450-500 °C, dat kost maar € 750. Daarna worden de bodies doorgelast en van een rolbeugel voorzien, en een laagje grondlak. Henk kon uit voorraad aan een Fransman leveren, die zijn auto in het weekend had gecrasht. Staat de auto weer op zijn pootjes dan kan hij op de nieuwe Dynostar 4×4 vermogensbank worden getest. Dit bedrijf heeft alles in huis voor de competitieve moderne of klassieke rijder: 3D uitlijnen en/of uitwegen, zinvol bij onze klassiekers? Over het algemeen is daar niet zoveel aan te stellen behalve een wielvlucht en een toespoor, of je moet je hele ophanging aanpassen. Alles kan hier, maar Henk benadrukt dat je beter je geld kan uitgeven aan een goede wegligging, banden en remmen, dan aan meer pk’s voor de motor. Ik zie AP racing remmen, indrukwekkend maar hoe regel je de rembalans voor en achter? Daarvoor is er een 7standen remdrukregelaar, waarmee je de remdruk verdeling van voor en achter kan aanpassen aan een droog of een nat wegdek. Wel goed zetten voordat je gaat remmen! Hebben we daar als chauffeur tijdvoor, denk ik, oranje bordjes willen we zien! Ik spot er een beetje mee maar ik wil aangeven dat onze rally wereld toch afwijkt van de snelheidsduivels. Bij ons zit het intellect naast ons, zeggen ze, maar daar ligt geen opvoersetje voor in het magazijn! Even serieus, hier kan je je auto uitgebreid laten tunen, maar dat hoeft niet allemaal, maar wat je kiest, het wordt met grote kennis van zaken voor je uitgevoerd. Henk wil elk probleem van zijn klanten oplossen en wil je het zelf doen; kijk op zijn site, www.autosportcompany.nl er zijn diverse cursussen beschikbaar. Ze kosten slechts €15,00 dus daarvoor hoeft u het niet te laten.
Aad Lourens redacteur DHRC