De historische rallysport wint aan populariteit.
En dat is begrijpelijk, want er zijn steeds meer bezitters van een klassieker die méér willen dan met hun glimmende bolide de dorpsstraat op en neer rijden. Die uit hun auto – en uit zichzelf – willen halen wat erin zit. Wie zich oriënteert op het rijden van rally’s, heeft vaak zijn licht al opgestoken bij vrienden en kennissen die deze sport bedrijven. En weet inmiddels dat historisch rallyrijden iets heel anders is dan het jaarlijkse puzzelritje van de merkenclub of de personeelsvereniging; dat de adrenaline grote hoogten kan bereiken en dat er behoorlijk wat van auto, bestuurder en navigator wordt gevraagd. Maar wat precies? De informatie hieronder geeft antwoord op de meest gestelde vragen van toekomstige rallyrijders.
Wat is een historische rally?
De (historische) rallysport kent een lange traditie. Het vroeger veel gebezigde woord ‘rittensport’ is inmiddels door meer trendy benamingen vervangen, maar duidt nog steeds goed aan wat wordt bedoeld. Alhoewel er vele varianten op de basis bestaan, beschrijven we in dit antwoord de meest voorkomende opzet.
Tijdens een rally rijdt men in wedstrijdverband van start naar finish, volgens een voorgeschreven wijze en binnen een voorgeschreven tijdsduur. De winnaar is degene die exact op het juiste tijdstip de juiste bestemming bereikt en hiervoor de juiste route heeft gekozen, wat te zien is aan zijn correct ingevulde wedstrijdkaart, waarop de juiste controles in de juiste volgorde vermeld staan. Het is dus niet zo dat u op afgesloten wegen klassementsproeven moet afleggen waarbij het erom gaat zo snel mogelijk het parcours af te leggen. Dit is écht een andere tak van autosport. Soms wordt u gevraagd om een behendigheidsproef op een afgesloten terrein af te leggen, maar dit is vrijwel altijd van ondergeschikt belang.
Het betekent wel dat hij het reglement van deze rally nauwkeurig heeft bestudeerd, de route conform de kaartleesopdracht en dit reglement heeft geconstrueerd en vervolgens deze route zo nauwkeurig mogelijk binnen de beschikbare tijd heeft gereden. Voor diegene die nu een lichte teleurstelling voelt opkomen voegen we daar graag aan toe dat dit veel simpeler en saaier klinkt dan het is. Historische rally’s zitten meestal zo vernuftig in elkaar, dat het zelfs de meest ervaren cracks niet (meer) lukt om zonder strafpunten aan de finish te komen. Wat inhoudt dat zij dus – wellicht zelfs meermalen – een foute beslissing hebben genomen. De voorgeschreven gemiddelde snelheid van bijvoorbeeld 45 km per uur betekende dan in werkelijkheid regelmatig flink doorrijden om nog binnen de gestelde tijd te kunnen arriveren.
De legendarische Vredesteinbus bij de start van een rally in 1972,toen onze rally’s nog niet “historisch” heetten.
Het woord ‘historisch’ in dit verband duidt natuurlijk op de auto. Waar in moderne rally’s gebruik wordt gemaakt van een moderne, optimaal geprepareerde auto met hightech navigatieapparatuur, geldt dat in historische rally’s de deelnemende auto aan bepaalde ‘historische’ eisen moet voldoen.
Welke soorten rally’s zijn er?
U heeft tegenwoordig keus uit een enorm breed aanbod aan historische rally’s. Een dagje in Friesland of ruim een week door Frankrijk. In mooi weer of door de sneeuw. Met zware competitie of het meer ontspannende type rally. Er zijn veel verschillende mogelijkheden, wat ook aan veel verschillende mensen de mogelijkheid biedt datgene te doen waar zij zich het meest bij thuis voelen. Het is belangrijk dat u vooraf goed bekijkt wat een bepaald evenement u biedt, zodat u de rally ook met succes kunt uitrijden. Zo lijkt de Expertklasse van de Historic Tulpenrallye voor beginners wat te ambitieus, terwijl een van de vele regionale toertochten wellicht te weinig biedt voor de meer ervaren equipes. In de bekende klassiekertijdschriften en op de rallykalender van de Dutch Historic Rally Club vindt u een overzicht van alle rally’s die verreden kunnen worden. Bij de organisatoren van deze rally’s kunt u dan meer informatie opvragen.
Uitzetters hanteren een veelheid aan kaartleessystemen. Dat zijn onder andere grensbenadering, ingetekende lijn, al dan niet met barricades, blinde lijn, punten vrije route, punten met tussen de punten de (op één na) kortste route, pijlen met de (op één na) kortste route en zo nog een paar. Combinaties van systemen komen ook voor. Het duizelt u nu misschien, maar in de praktijk valt het reuze mee. Gelukkig zijn er ook kaartleescursussen om u wegwijs te maken. De DHRC organiseert er jaarlijks enkele. Tijdens een rally worden meestal een drie of vier systemen gebruikt. De DHRC organiseert vier keer per jaar oefenritten om ervaring op te doen, de zogenaamde “KLIP’s” (Kaartlezen in praktijk). De KLIP’s zijn razend populair bij zowel beginnende als geroutineerde rijders en navigatoren. Voorafgaand aan de KLIP is er een instructie over de te gebruiken kaartleessystemen en dan ‘het veld in’ om ervaring op te doen. Na afloop krijgt u een uitgebreide presentatie/uitleg over hoe het had gemoeten. U krijgt de uitleg ook op papier mee, zodat u het thuis nog eens op uw gemak kunt nakijken.
Oefening baart kunst
U gaat het steeds beter beheersen en boekt zelfs soms al een succesje. Het is leuk om eerst een paar jaar in de Tourklasse te rijden, om daarna de stap zetten naar de Sportklasse. Die is met de kaartleesopdrachten moeilijker dan de Tourklasse en de snelheid gaat een grotere rol spelen: u krijgt minder tijd voor een traject. Maar in alle gevallen verwachten we respect voor de verkeersregels, andere verkeersdeelnemers en omwonenden. Soms controleren we zélf de snelheid met een laserpistool.