Rallyhappening en KLIP IV: nog enkele startplaatsen beschikbaar
Zowel voor de tweedaagse Rallyhappening als voor de middagrit KLIP IV kunt u nog inschrijven. Zie hieronder waarom u deze
Lees meerVrijdag op weg naar Steenwijk begon al goed met sneeuw onderweg en de ruitenwissertjes van de MG konden het amper bijhouden. Zaterdagochtend eerst flink krabben om de MG van de nodige ijsvorming te ontdoen maar de weersverwachting van die dag zag ik goed uit. We hebben de ROZ in de jaren dat we meedoen, nu voor de 9e keer leren kennen als een goed uitgezette rit met de nodige uitdagingen met afwisselende kaartleessystemen. Dus vol goede moed aan de 53e editie begonnen.
De rally begon met een test welke qua moeilijkheid eenvoudig te rijden was, maar tijd verloren omdat er gewaarschuwd was dat het parcours glad zou kunnen zijn vanwege de vorst de afgelopen nacht en we het risico niet wilden nemen om binnen het eerste uur in de berm terecht te komen.
Het eerste traject van etappe (pijlen/punten kortste route met niet of zo weinig mogelijk rode wegen) goed volbracht. Vervolgens een Baril. Tussen barricade 11 en 12 de kortste route over het hoofd gezien. De schade van de 1e etappe was uiteindelijk één gemiste letter. Na de koffie begon de tweede etappe met grensbenadering, die goed te doen was met klein bermlijntje dat weer voor een gemiste gouden letter zorgde. De kaart van de getimede Special 1 was reeds in het routeboek aanwezig. Ik dacht slim te zijn door de route voor de TWC in te tekenen en dus tijd te winnen op de route. Tot onze verbazing kregen we bij de TWC een nieuw reglement met een gewijzigd systeem – wegen maar in één richting berijden -, dus onmiddellijk een andere route construeren wat niet meevalt als je al in de kaart heb zitten tekenen. Kennelijk heeft niet iedereen de gewijzigde opdracht bestudeerd want we kwamen wel erg veel tegenliggers tegen. Jammer dat we op de goed gereden route een letter niet gezien hebben (de zon?). De etappe vervolgde met pijlen kortste route en ook hier weer op de goed gereden route een letter niet gezien (ouderdom?).
Na een goede lunch en de nodige tijd over op het bloktijden systeem, wat ik persoonlijk een zeer goed systeem vind omdat het het gevoel van tijdsdruk en het daarbij behorende hard rijden aanzienlijk vermindert, met goede moed aan etappe 3 begonnen. Deze etappe ging als een speer totdat we in het grensbenaderingssysteem bij een driehoekje kwamen welke gevolgd werd door haaks links op 150 meter. Daar stond een prachtige H te lonken, maar de afstand tussen het driehoekje en de haaks links klopte niet; dan maar doorrijden en een keerlus proberen te maken op een van vele onverharde baggerweggetjes verderop, maar gelukkig niet vastgezeten omdat Wil weigerde de zeer slecht uitziende bagger te berijden. Terug maar weer, met het idee dat het driehoekje misschien op de kaart verplaatst is geworden, dus niet! Er lag een prachtig boerenpad op 150 meter van het driehoekje maar deze weg niet gezien omdat deze geblokkeerd was door een boerenkar, resulterend in twee foute letters.
Na de theepauze kregen we een kaart van Nederland voorgeschoteld met een schaal van 1:43.478 waarbij volgens het systeem punten kortste route plaatsnamen in alfabetische volgorde moesten worden aangedaan waarbij b.v. Wieringerwerf voor Winkel komt. Op deze route geen problemen anders dan een goede kennis van het alfabet. Eindelijk kregen we bij de etappe 4 en Special 3 het langverwachte pacenotessysteem voorgeschoteld. Op beide trajecten hier flitsend door heen gereden met invallende duisternis. Wat blijkt? Weer twee letters gemist op een goed gereden route. Het wordt nu toch wel tijd na al die gemiste letters een bezoek te brengen aan de bekende opticien (was je nu maar naar … gegaan). Na een neutrale route vanwege werkzaamheden aan het laatste gedeelte begonnen met systeem grenslijn. Hier een lusje in een lusje gemist. Uiteindelijk op de 10e plaats geëindigd waar we zeer content mee waren en al met al een zeer geslaagde rit die onze verwachtingen waargemaakt heeft.
Jan Legerstee
De volledige uitslag van de ROZ Classic 2016 vind je hier.
Zowel voor de tweedaagse Rallyhappening als voor de middagrit KLIP IV kunt u nog inschrijven. Zie hieronder waarom u deze
Lees meer