NK 2025: meetellende rally’s
In de algemene ledenvergadering, gehouden op 11 december 2024, is het door het bestuur voorgestelde reglement voor het NK 2025
Lees meerHierbij de uitslag, een korte uitleg en verslag van deze eerste droogrit.
In de Tourklasse: 41 deelnemers, 10 foutloos, 10 fouten is het maximum en deelnemers hebben wel 6 keer een nieuwe oplossing ingeleverd.
In de Sportklasse: 79 deelnemers, 10 foutloos, 10 fouten is het maximum, 1 deelnemer heeft wel 52 keer een nieuwe oplossing ingeleverd, 1 deelnemer wel 17 keer en twee deelnemers hebben 3 keer een oplossing ingeleverd onder een ander mailadres, maar ook van die personen nemen we alleen de eerste ingeleverde oplossing mee in de bepaling van het klassement.
Een aantal deelnemers heeft beredeneerd dat men na de punt van pijl 1 opnieuw naar het begin van pijl 1 moest rijden, omdat TC1 net na het begin van pijl 1 staat. Dit was echter niet de bedoeling. Overigens mag je ook nooit twee keer langs een TC rijden. Voor iedereen die hierdoor een U teveel heeft, hebben we die geneutraliseerd.
Het rijden van pijl 2 was de lastigste. De kortste route naar het begin van pijl 2 loopt via de U en niet via de G. In de kruising in het rondje dus linksaf en niet rechtdoor. De Sportklasse had een blokkade voor pijl 2 en moest dus de voorgenomen route ophalen. Dubbel F was fout, want links van de kruising, links van de F is geen keerlus, maar een Y-paal waar je niet omheen kunt rijden (die fout heb ik in eerste instantie zelf ook gemaakt…). Via EF of FE is ook beide fout want er is een kortere route naar het opnamepunt: na controle G overhaaks rechts, langs de U, noordelijk het kanaal over door de punt van pijl 1 (wat mag) om dan rechts van het getal “1” een klein keerlusje te rijden (onder “59”) en vervolgens dezelfde weg terug. UGUU is dus het enige juiste antwoord.
Vervolgens via de F richting pijl 3, want via de E is een fractie langer.
Om aan het begin van pijl 4 te komen moet je via de T. Een aantal equipes heeft 2 x de S genomen, maar deze zouden in werkelijkheid minimaal invalide zijn geworden, omdat die boven op de brug na de punt van pijl 4 rechtsaf zijn geslagen en dus van de brug gevallen…
Vervolgens werd de Sportklasse bij de “3” gekeerd en moesten ze de voorgenomen route opnemen. Niet via de Q omdat je net daarvoor ter hoogte van de kerk al rechtsaf kon slaan.
Dan pijl 5 en 6: om bij het begin van pijl 5 te komen moest je via de “J” en de “5”. Om daarna naar pijl 6 en vervolgens 7 te gaan, moest je wederom via de “J” en de “5”. Voor de Sportklassers was de “5” 2 x een keercontrole. Na de eerste keer de route opnemen op pijl 5, daarna ben je de voorkennis kwijt en dus na pijl 6 wederom via de “5” willen gaan. Daarna de voorgenomen route wel ophalen, wederom bij het begin van pijl 5, dus 2 x de “P”.
Pijlen 7 en 8 leverden weinig problemen op, maar op de pijlen 9 en 10 gingen toch weer genoeg equipes de fout in. Voor de Tourklasse: 3 x de “M”, de eerste keer onderweg naar pijl 9, de 2e keer onderweg naar het begin van pijl 10 en de 3e keer na pijl 10. Controle “4” staat aan de grijze zijweg waar de Tourklasse helemaal niet behoort te komen. De Sportklassers werden voor pijl 9 gekeerd, waarna ze via de keerlus met controle “F” en het begin van pijl 11, controle “4” en 1 of 2 keer de Q de route moesten opnemen.
Met vriendelijke groet,
Jürgen Donders
In de algemene ledenvergadering, gehouden op 11 december 2024, is het door het bestuur voorgestelde reglement voor het NK 2025
Lees meer