Tussenstand NK na Giacomini Classic
Er zijn nu 9 rally's verreden en er begint enige tekening in het kampioenschap te komen. Maar met nog 6
Lees meerAls je niks overkomt, dan is al dat polisgeld zonde. Gebeurt er wel wat, dan gaan de kosten oplopen als je niet goed verzekerd bent. Zo is een van de leden van de DHRC bij een ongeluk betrokken geweest en heeft daar lichamelijke klachten aan overgehouden. Het was hun schuld niet, maar het duurt wel even voordat de schuldvraag beantwoord is en dan door de tegenpartij betaald wordt. De ongevallenverzekering van de NHRF betaalt alleen uit bij overlijden en blijvende invaliditeit. Een inzittendenverzekering betaalt alle kosten die het gevolg zijn van een crash. In een klassieker die voor rally’s gebruikt wordt, is het wel verstandig zo’n verzekering voor je navigator af te sluiten.
Als je toch je polis naleest, kijk dan eens naar de bijzondere voorwaarden. Staat daar dat je alleen verzekerd bent als je onder het reglement van de KNAF of de Fehac rijdt, dan kan je al een probleem hebben bij clubritjes. Gelukkig heeft de NHRF zich met zijn reglement bij alle verzekeringsmaatschappijen aangemeld en dat is geaccepteerd. Als een rally zich onafhankelijk opstelt en niet onder een NHRF- of KNAF-reglement rijdt, doet u er verstandig aan uw polisvoorwaarden eens te lezen. Heeft u geen primaire dekking, dan geldt ook de secundaire dekking van de organisatie meestal niet!
De aansprakelijkheid in Duitsland wordt vaak vastgesteld aan de hand van een politierapport. Het is niet gebruikelijk om gezamenlijk een schadeformulier in te vullen. De politie stelt een zogenaamde Unfallmitteilung op en noteert dan bij partij 1 degene die naar hun mening aansprakelijk is. Vaak legt de politie aan één van de partijen een boete (Verwarnung) op. Als u die betaalt, meestal zo’n 35 euro, dan verklaart u feitelijk een overtreding te hebben begaan, met directe gevolgen voor de vaststelling van de aansprakelijkheid. Wanneer u van mening bent dat dit onterecht is, kunt u vragen om een zogenaamde Sicherheitsleistung. Ook hiervoor dient u te betalen, maar het voordeel hiervan is dat u dan later wel beroep kunt aantekenen. Echter, maak altijd foto’s van de schade en ongevalsituatie, alsmede van de auto van de tegenpartij met goed zichtbare kentekenplaat. Gebruik bij voorkeur uw eigen schadeformulier en niet dat van de tegenpartij, om misverstanden omtrent regels en interpretaties te voorkomen. (bron: KNAC)
Aad Lourens
Er zijn nu 9 rally's verreden en er begint enige tekening in het kampioenschap te komen. Maar met nog 6
Lees meer