KLIP II 2011: Visgraat of geen visgraat
Programma: KLIP II verrast en daagt uit
Oud DHRC-penningmeester Kwee Tjoe Houw heeft een leuke rit uitgezet in een vertrouwd wedstrijdgebied. Deelnemers die regelmatig op de woensdagavond bij de AMAC meedoen kennen de omgeving van Barneveld en Nijkerk wel. Veel van deze wegen zijn al eens opgenomen is deze clubritjes. Maar of deze voorkennis u een voordeel op zal leveren is bij deze uitzetter zeer de vraag.
De gebruikte systemen zijn Punten en Lijnen (nee, geen pijlen; u zult zelf de rijrichting moeten bepalen) kortste route en Grensbenadering. Als toetje krijgt de Sportklasse op het industrieterrein Arkervaart een regularity in de vorm van een Visgraat (=Striprit) voor de kiezen.
Voor de Tourklassers is het een Bol-Pijlproef zonder afstanden. Ook zij zullen dit in een regelmatigheidsproef doen. Vandaar is er een neutrale route naar de Roskam, waar u uw controlekaart inlevert en u kunt bijkomen van alle inspanningen.
Voorlopig programma zondag 15 mei:
-
10.30 uur: opening documentencontrole en koffie of thee voor de deelnemers.
-
10.45 – 11.15 uur: minicursus kaartlezen voor absolute beginners: uitleg over de principes van het kaartlezen en de gebruikte kaartleessystemen.
-
11.15 uur: welkomstwoord door de voorzitter.
-
11.45 uur: gezamenlijk lunchbuffet.
-
12.31 uur: start eerste equipe.
-
± 15.30 uur: geplande finish eerste equipe.
- 17.00 uur: uitleg van KLIP II en aansluitend prijsuitreiking.
(update 14 april 2011)
Wij berichtten eerder dat oud-bestuurslid Kwee Tjoe Houw deze DHRC-oefenrally heeft uitgezet rond Barneveld en Nijkerk. We waarschuwden ook dat bekendheid met dit AMAC-domein nauwelijks zal helpen bij het rijden van de juiste route.
Intussen verklapt Tjoe Houw dat KLIP II begint met punten kortste route en lijnstukken waarop deelnemers zelf de richting moeten bepalen en die niet tegengesteld mogen worden gereden.
Verder is er een tweezijdige grensbenadering.
Bijzonder is ook dat van alle gepasseerde blauwe plaatsnaamborden de eerste letter op de controlekaart moet worden genoteerd.
Een andere verrassing staat de deelnemers te wachten in het Nijkerkse industrieterrein Arkervaart. Sportklassers rijden daar een regularity op visgraat, tourklassers op bol-pijl met tijden. Ter geruststelling: in het weekend zijn andere toegangswegen tot Arkervaart dicht, dus als je de weg kwijt bent zul je in ieder geval de ingang wel weer weten te vinden.
Inschrijven voor KLIP II kan iedereen met een auto tot en met bouwjaar 1978. Voor € 75 (leden € 65) krijg je, behalve koffie, gezelligheid en lunch, een minicursus kaartlezen en de eigenlijke oefenrally met vooraf briefing en achteraf uitleg. En natuurlijk de uitslag, want elke KLIP blijft wel degelijk een sportieve competitie.
Tot zondag 15 mei bij De Roskam in Achterveld.
Verslag: Trukendoos KLIP II: hoe meer fouten je maakt...
… hoe meer je leert.
Dat was het motto van uitzetter Kwee Tjoe Houw, die zondag 15 mei alles uit de kast haalde voor de tweede DHRC-oefenrit van dit jaar. Voor een KLIP bleek de moeilijkheidsgraad uitzonderlijk hoog. Enkele beginnende equipes in de Tourklasse slaagden er niet in de juiste route te vinden.
Zij moeten zich maar niet laten afschrikken door de vele uitzetterstrucs. In deze lastige en listige KLIP II kon je in één middag ruiken aan een arsenaal van varianten op kaartleessystemen.