7e Int. Coppa d'Europa 2011


Uitslag

Sport
1.Giel van der Palen / Arjan van der PalenPorsche 9110 pt.
2.Jos Heltzel / Jan TimmersAlfa Romeo 2000 Bertone0 pt.
3.Oscar Uhlhorn / Jack FidderAlfa Romeo Giulia 1600 Super0 pt.
Tour
1.Karsten Wohlenberg / Andreas KoppPorsche 911 S0 pt.
2.Daan Hartgers / Joost HartgersAlfa Romeo Giulia Super 1.6 L0 pt.
3.Pieter Singelenberg / Anke BoomsmaVolvo P1310 pt.

Verslag: Revanche

De laatste jaren hoor je steeds allerlei meningen over de rally’s van René Smeets (Coppa d’Europa en Limburgia). Vaak zijn de berichten dan niet positief.
Het affiche van de Coppa 2011 was erg aanlokkelijk, een rally die start in Basel, en vervolgens voert door Zwitersland, Liechtenstein, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, België en Nederland. Het zijn natuurlijk de bekende landen waar je doorheen rijdt op weg naar een vakantie in Italië of de besneeuwde pistes. Maar tijdens de rally, geen snelwegen met een vignet verplichting, nee louter wegen binnendoor kregen wij van Smeets bevestigd.
Alle negatieve verhalen hebben wij links laten liggen en ons gewoon ingeschreven voor de Coppa 2011, en natuurlijk in de Superklasse na onze successen van vorig jaar.

Bij bestudering van het reglement geen bijzonderheden, tot het verschijnen van het eerste bulletin. In omslachtige taal wordt eigenlijk duidelijk gemaakt dat er geen gebruik gemaakt moet worden van oude wegsituaties tenzij er duidelijk een pijl, punt of lijn is ingetekend.
Dan krijg ik het eigenlijk al benauwd, wat we daar nu weer van moeten verwachten. Het blijkt in de praktijk allemaal heel erg mee te vallen, het is niet de bedoeling om elke parkeerplaats op en af te rijden, er moet gewoon goed doorgereden worden !!

Woensdag voorafgaand aan de rally zijn we met een andere Rohac-equipe Leo Vrijland-Kees van de Ent naar Binzen gereden op 4 km van de startplaats Eimeldingen. Met een rustige kruissnelheid van net over de 100 km, zoefden we ontspannen naar Binzen, Leo merkte op dat zijn Porsche dan ook veel minder dorst heeft, 2 keer tanken in plaats van de normale 3 keer voor zo’n trip.
Na aankomst hebben direct ingecheckt in het hotel, daar bleek een kamertje te weinig te zijn, onze Duitse vrienden hadden de dag ervoor heel de dag op Herr Vrijland gewacht, een boekingsfoutje, Leo sommige zaken moet je niet door je vrouw laten regelen. Maar op nog geen 250m verderop werden Leo en Kees door een Ma Flodder liefdevol opgenomen in haar pittoreske gasthaus. De inschrijving in het dorp Eimeldingen verliep lekker vlot, echter de locatie was niet helemaal Smeets, een betonnen doos met een armoedige tuin en dito parkeerplaats, door onze vroege aankomst duurde het nog 3 uur voordat de briefing zou plaatsvinden. U zal begrijpen dat we het avondmaal met alcoholische versnaperingen in ons hotel hebben genuttigd, daarbij waren ook Leo en Kees, zo hebben wij weten te voorkomen dat zij blootgesteld werden aan de kookkunsten van Ma Flodder.

Helaas kon er niet vanuit een plein in Basel gestart worden in verband met archeologische opgravingen, tevens werd daardoor de starttijd vervroeg naar 8:00 uur, ja het werden lange dagen deze Coppa. Er werd gestart vanuit de eerder genoemde betonnen doos, nog even de briefing bijgewoond, niets bijzonders, we werden er wel opgewezen dat er op provinciale wegen in met name Duitsland harder gereden mag worden dan in Nederland, het werd ons dan ook geadviseerd om de maximale snelheid daar te halen !!
Eindelijk konden we van start gaan, een bol-pijl traject zoals de rest van de rally elke dag zou beginnen. Al snel zaten we in een heerlijk rijgebied, met korte stukjes en lange halen. Heerlijk voor de bestuurders terwijl de navigators goed moeten blijven opletten.
Dat opletten gelde eigenlijk ook voor de bestuurders. Smeets gebruikt altijd geel gekleurde ronde controle borden, normaliter is het matig weer in het voorjaar (Coppa) of in het najaar (Limburgia), maar deze Coppa werd bij zomerse temperaturen gereden, waarbij de natuur direct haar kleuren liet zien, waaronder veel licht groene en zelfs GELE kleuren. Bij ons had dit het gevolg van 2 gemiste langsrijders, en 2 langsrijders die door de navigator werden “opgepakt”, maar wij waren niet de enigen, na de eerste dag werd hier snel op geanticipeerd en werden de controles aan de achterzijde voorzien van een fluoriserende dwangpijl (HULDE).
In de eerste regularity werden we met nog 20 auto’s opgehouden door een kudde schapen die werkelijk kilometers lang gebruik maakte van onze rallypiste, een geweldig gezicht, blerrende schapen, brullende motoren, nerveuze navigators en ontploffende bestuurders. Deze regularity werd zodoende geneutraliseerd. In de tweede regularity zat een mooie situatie net voor de geheime tijdscontrole waar wij vol inliepen, om vervolgens de maximale 150 strafpunten op te lopen. Dus onze eerste joker hebben wij direct moeten inzetten, je mocht namelijk het slechtste resultaat van één van regularities laten vervallen.
De eerste dag was een mooie rallydag met goede afwisselingen.
De nacht werd net over de grens tussen Liechtenstein en Oostenrijk doorgebracht in het schitterende Four Points Sheraton hotel in Dornbirn, met werkelijk een geweldig uitzicht op de bergen rondom. Dit was voor de uitzetter wel een moeilijk gebied om een spannende route uit te zetten, maar dat was zeker niet storend, zo kon je op de “verbindingstrajecten” even genieten van de prachtige omgeving.

De volgende dag ging het via de Oostenrijkse binnenwegen richting Duitsland, waarbij ik vreselijk heb zitten knoeien met een paar losse kaartjes om de juiste route te vinden.
Ontzettend moeten omrijden om de juiste route te vinden, mijn bestuurder vindt dat niet altijd erg, zolang zijn flink doorrijden maar wordt beloond met de ideale tijd op de volgende TC, om zo mijn geklungel te maskeren, hij slaagde met verve !
Wat een leuk aspect bij deze rally was, is dat het aantal controles per traject vooraf bekend was gemaakt, hierdoor wist je eigenlijk al voor de rekenkamer of je het goed of niet goed had gedaan. Je zit onderweg werkelijk het aantal controles af te strepen, nog 4 nog 3 nog 2, eindstempel ???? Dat mag er van mij in blijven zitten, erg leuk.
Die avond nog even snel getankt, maar niet zonder gevolgen !

De volgende dag wordt er gestart vanuit het Radisson Hotel, nog op het terrein van het hotel valt de eerste controle te verdienen, bij Bol-pijl de langste route construeren, ik was gelukkig wakker en kon mijn enthousiaste bestuurder nog net een buitenbocht laten nemen, voor hij het terrein op snelheid wilde verlaten, de A.
Na een halfuurtje rijden, bekruipt mij het gevoel dat de Porsche minder begint te lopen, 10 minuten later begint deze ook te ploffen uit de uitlaat. Wat is er aan de hand ??
De vorige dag hebben we klap aan de achterzijde gemaakt, daarbij kan het voorkomen dat de binnenschotten van de uitlaat zijn losgekomen (dit hebben we eerder meegemaakt, de uitlaat gaat dan ook ploffen). Het ploffen wordt als maar heftiger en frequenter, oei, foute boel, de motor begint nu ook een beetje ziek te klinken. Navraag gedaan bij mijn bestuurder, of hij wel de juiste slang benzine in de Porsche had gehangen ??
Gelukkig we halen de lunch, snel tanken en de bon van de vorige tankbeurt checken. Om een heel lang verhaal heel kort te maken tank nooit benzine met codering E10, dit vinden onze oude rallypaarden niet fijn, een uur na de lunch liep de Porsche weer top met verse benzine (98) !
De laatste nacht van de rally wordt doorgebracht in een hypermodern en mooi hotel nabij de luchthaven van Luxemburg. De sfeer onder de deelnemers en de organisatie was echt geweldig, het viel gewoon op ! Het spelletje is natuurlijk leuk, maar als het ’s avonds ook nog lekker gezellig is verhoogd dit wel de beleving.

De laatste rallydag zou nog een zware kluif worden met niet minder dan 55 controles ! In een rap tempo rijden we een ingetekende lijn, gevolgd door een grensbenadering aan de rivier de Our, het lijkt wel een verbindingsroute, maar o zo opletten, op het volgende blad van het routeboek zijn de benaderingen bijna niet te tellen, werk aan de winkel voor de navigators. In deze etappe lijkt er geen eind te komen aan het routeboek, tot aan de finish blijft het opletten en zorgen dat je goed doorrijdt.

Deze Coppa was onze eerste rally in de Sportklasse (Coppa Super), met een finish op de 8e plek waren wij best tevreden en we hebben ook weer een hoop bijgeleerd. Voor mijn persoonlijk was dit ook wel een beetje een revanche voor de Coppa van 2009. Deze heb ik toen mogen navigeren naast Ed Bijster, het was toen mijn eerste rally waarbij ik 100:000 kaarten te zien kreeg, het systeem en het tempo waren voor mij toen niet te behappen, dat is nu gelukkig veranderd. Ed nog steeds bedankt voor je harde leerschool destijds.

Hierbij wil ik ook bevestigen dat René Smeets met zijn medewerkers ongenadig revanche hebben genomen op al het negatieve rondom hun evenementen, deze Coppa klopte van het begin tot het einde ! mede daardoor hing er rondom het evenement een erg leuke en gezellige sfeer. Het waren lange en mooie rallydagen zoals het hoort, René en medewerkers, BEDANKT !

Wim Aalders
Equipe Wim Aalders & Ros Pavilk, CoppaSuper