8e Int. Coppa d' Europa 2012


Uitslag

Sport
1.Giel en Arjan van der PalenPorsche 9110 pt.
2.Oliver en Jürgen IlligVolvo PV 544 B180 pt.
3.Hans Schouten en Wilco BeijerAlfa Romeo GT 1600 Junior0 pt.
Tour
1.Martina en Magnus KorffVolvo 66 GL0 pt.
2.Harry Rupert en Thijs BenderVolvo 122 S Amazone0 pt.
3.Klaas Smit en Ilse ZijlstraVolvo Amazone 123 GT0 pt.

Programma: Coppa 2012

De Coppa d’Europa word dit jaar verreden van 29 maart tot 1 april en voert over droomwegen naar het oosten.

Start in Vaals (NL),
Nederland – België – Luxemburg,
1e overnachting in Saarbrücken (D),
Frankrijk – Duitsland,
2e overnachting in Herzogenaurach (D),
Tsjechië,
Finish en 3e overnachting in Plzen (CZ).

Bereid u zich maar alvast voor op een spectaculair evenement, welk naadloos aan de kwaliteit van de dit jaar verreden “Coppa” aansluit.


Verslag: Coppa d'Europa was super

Dit jaar was de Coppa d’Europa zijn naam weer waardig. De rally startte op donderdagmorgen in het Limburgse Vaals om via België, Luxemburg, Duitsland op zaterdagavond in het Tsjechische Plzen te eindigen. Wij, het team Haaima/Van Leusden deden mee in de 99 EMS. Wij vonden het niet alleen een mooie rally, maar verdienden ook 56 punten voor het NK dankzij een mooie zevende plaats in de Coppa Super-klasse. Dit jaar zat het venijn niet in de staart, maar juist bij in de eerste etappe. Vanuit Vaals vertrokken de teams voor een moeilijke route op kaartmateriaal met een schaal van 1:50.000. Via vele kleine wegen moest een weg gevonden worden door België naar Luxemburg. Dit feit verlaagde de gemiddelde snelheid flink. De tijdsschema’s bleken uiteindelijk te strak. De onervaren teams kwamen daardoor in flink in de problemen. Maar ook de hele top liep tijdstraf op. Naar goed rallygebruik werd er flink geklaagd op de eerste rustplaats. De organisator nam een groot deel van het probleem weg door de lunchpauze met 30 minuten te verlengen. Maar door de hoge tijdstraffen was het klassement gemaakt. De volgende morgen bleek onze inspanning voldoende voor een mooie zevende plaats. Gelukkig waren de andere 5 etappes beter gepland. De rally voerde door het prachtige Luxemburg en het aangrenzende Duitse Saarland. De systemen ingetekende lijn met barricades en grensbenadering werden hier voor gebruikt. Vrijdagochtend bestond grotendeels uit een verbindingsroute naar Zuid Duitsland. In de middag was een mooie rally uitgezet richting Tsjechische grens. Voor het ontbijt op de zaterdagmorgen zagen we dat we een plaatsje gedaald waren in het klassement. Deze dag stond een immens moeilijke zelf-finish regularity op het programma. Men diende een een-na-kortste route te rijden van pijl naar pijl. Op een bepaald moment moesten we een lastige beslissing nemen, het reglement kon op meerdere manieren uitgelegd worden. Helaas gokten we mis. Gelukkig had deze fout geen grote invloed op onze eindklassering. De lunch vond plaats in een prachtig casino in Tsjechië. De middagrit was voor de navigatoren door het beperkte aantal wegen een makkie. Maar voor de berijders was het een feest om te sturen over de vele mooie kronkelwegen. Voor de navigatoren was het na een zware rally lekker genieten van de omgeving. Einde van de dag kwamen we aan bij onze finish in Plzen. Een mooie rally was tot een einde gekomen. Tijdens een gezellige feestavond werd de einduitslag bekend gemaakt. We bleken onze zevende positie na de eerste dag weer terugveroverd te hebben. Trots en blij ontvingen wij onze bronzen plaket. Deze hoge klassering in de top tien van de superklasse was genoeg voor 56 punten in het NK. Op zondag reden we met mooi weer over de Duitse autobahn tevreden terug naar Nederland.

Piet van Leusden