11e ABC-Rally 2011


Uitslag

Sport
1.Harm Lamberigts - Peter Rovers (31)Ford Escort RS20000 pt.
2.Theo van Erkel - Bas de Rijk (74)Alfa Romeo GT Junior0 pt.
3.Oscar Uhlhorn - Rutger Kwant (75)Alfa Romeo Giulia0 pt.
Tour
1.Wil Legerstee - Jan Legerstee (80)MG MGB0 pt.
2.Peter Snikkers - Sjaak Voogd (80)Volvo 144 Grand Luxe0 pt.
3.Ronald Melieste - Eddie Nuis (83)NSU Ro800 pt.

Verslag: Verslag 11e ABC-Rally, 1 oktober 2011

Van de ABC-Rally, ooit het geesteskind van topnavigator Arthur Denzler, heb ik sinds de 1e editie in 1999 nog geen enkele uitgave gemist. De eerste twee keren trad ik als beginnend rallyrijder op als bestuurder van mijn Triumph Vitesse met wederhelft Gea als navigatrice. Daarna ben ik Arthur gaan assisteren als uitzetter, waar ik erg veel van geleerd heb. Zijn opvolger Joep Wanders heb ik in de Noord-Hollandse uitgave van 2008 ook nog bijgestaan in de rol van uitzetter. Vervolgens zag ik er wel een uitdaging in om plaats te nemen op de bijrijdersstoel. Waar ik naast Oscar Uhlhorn de afgelopen 3 edities rond Emmen met veel plezier heb mogen beleven.

Op zaterdag 1 oktober jongstleden stond opnieuw een grote menigte klassiekerrijders aan de start bij het Van der Valk hotel nabij Nieuw Amsterdam. Want rally-architect Joep Wanders had de rallyliefhebbers weer een grote uitdaging beloofd. En dat is waar we voor komen!
Op deze mooiste herfstzaterdag sinds tijden gingen wij in de blauwe Alfa Giulia al om 8.34 van start, want er lag een route van bijna 400 kilometer op ons te wachten. Als Sportklassers begonnen wij met Stage B. De wegen in het begin leken allemaal aardig bekend van de voorgaande edities hier. Het leek al gauw te makkelijk te gaan… Joep en Hermine hebben ons vast ergens mee te pakken, maar waar? Later zou in de uitleg wel blijken dat men vanaf de start 110% wakker moest zijn. Wij maakten namelijk drie fouten in de ochtend, allemaal op het eerste kaartfragment…
Ahum, gelukkig wisten we dat toen nog niet. En dus genoten we van de soms verrassende (en soms ook verrassend slechte…) weggetjes in Duitsland. Want we zouden al heel vlot de grens over rijden. En op de Duitse kaarten was hier en daar aardig geknutseld, zodat je voortdurend op je hoede moest zijn dat je wel de juiste weg bereed. Voor Joep een goede oefening als uitzetter van de Tulpenrallye 2012?
Het militair oefenterrein bij Meppen was net als vorig jaar een genoegen om te rijden. Leuke weggetjes in overvloed, zonder bebouwing en zonder ander verkeer. Lekker knallen dus!
En dan zie je dat lang niet iedereen het reglement goed leest, want we zagen menigeen zondigen tegen het niet kruisen van de ingetekende lijn of het tegengesteld rijden van de bereden route. Ach, deze zondaars hebben vast ook een leuke dag gehad…! Het “pijlen gekleurde wegen” principe hield ons scherp tot de laatste tijdcontrole voor de lunch, want Joep had valkuilen genoeg ingebouwd voor de deelnemers.

De lunch bij Van der Valk was opnieuw uitstekend verzorgd. Ik vraag me echter bij bijna elke rally af of het allemaal nou echt zo uitbundig moet zijn…? Om 14.36 gingen we vervolgens weer op pad, met meer voedsel in de buik dan goed voor ons is. Perfect om na ongeveer een half uur meestal een spijsverteringsdipje te krijgen…
Helaas had de organisatie in Stage A blijkbaar ook een dipje gehad. Want door een onjuist geplaatste (niet weggehaalde?) ritpijl liep de visgraat op de woonwijk in aanbouw helemaal in de soep. We zagen deelnemers hier vertwijfeld werkelijk alle kanten opdwalen.
Gelukkig was de regularity hier komen te vervallen, maar doordat we de visgraat met een eigen interpretatie overnieuw moesten rijden kostte dit erg veel tijd. De hierdoor ontstane haast was niet bijster bevorderlijk voor de concentratie. En die hadden we eigenlijk hard nodig, want er wachten ons voldoende kaartleesuitdagingen, die nu allemaal op Nederlands grondgebied lagen. De ontstane haast zorgde er verder voor dat we nu eigenlijk (veel) harder moesten rijden dan redelijk was, om nog een beetje op tijd te komen. Om dan bij hotel Spier toch te laat, heel onhandig tussen de dagjesmensen door, naar de TC te moeten laveren.
Wat een contrast met de ochtend, waar we elke keer wel wat tijd overhadden om de route in te tekenen. Die tijd ontbrak nu, terwijl er wel erg veel gemeten moest worden wat de juiste route nu eigenlijk was. En dus pakten we bij de volgende controle weer een paar minuten.
Het laatste traject verliep gelukkig iets meer ontspannen, al liet ik me toch weer tot een foutje verleiden… Bij de finish was de conclusie duidelijk, de opzet was geslaagd, de organisatie had ons een uitdagende rally voorgeschoteld! Ik denk zelfs dat het de pittigste ABC-Rally tot nu toe was.

Het biertje bij Van de Valk (verrukkelijk, zo’n La Trappe…) smaakte heerlijk na deze inspanning! Het gespannen afwachten op de uitslag kon beginnen. Gelukkig waren er genoeg gelijkgestemden om weer eens van gedachten te wisselen onder het genot van een zeer gevarieerd copieus buffet.

Uiteindelijk bleken in de Sportklasse de voormalige winnaars Harm Lamberigts en Peter Rovers met slechts 31 strafpunten de besten van de dag te zijn. Een knappe prestatie! Maar met een derde plek, net één puntje achter Theo van Erkel en Bas de Rijk, mochten Oscar en ik zeker niet mopperen. We hebben een mooie strijd kunnen leveren en een leuke rallydag achter de rug.
In de Toerklasse gingen Wil en Jan Legerstee in hun MG B met de hoogste eer aan de haal in een spannend duel met de competitie. Na de eerdere successen dit jaar wordt het voor hun tijd om over te stappen naar de Sportklasse…?

Volgend jaar zijn wij zeker weer van de partij bij de 12e ABC-Rally. Jullie ook?

door navigator Rutger Kwant die met bestuurder Oscar Uhlhorn
in deze rally voor de derde keer in successie in de top-drie finishte