13e ABC-rally 2012
Uitslag
Tour | |||
1. | Ad en Elvira Kattestaart | Ford Escort RS | 0 pt. |
2. | Antoinette en Reinier van Beest | Alfa Romeo Giulia super | 0 pt. |
3. | Aart Broere en Henk Holzhauer | Alf Romeo 1300 GT Junior | 0 pt. |
Sport | |||
1. | Expertklasse 1e: Oscar Uhlhorn en Ruter Kwant Triumph TR6 PI | Expertklasse 2e: Leo Vrijland en Bas de Rijk Porsche 911 | 0 pt. |
2. | Expertklasse 3e: Jan Peter en Yolanda Zijl MG B GT | Sportklasse 1e: Wim Broens en Harry Boland BMW 2002 | 0 pt. |
3. | Sportklasse 2e: Jerry en Anita Perquin Alfa Romeo 2000GTV | Sportklasse 3e: Hans en Majohrie Wierbosch Volvo PV 544 | 0 pt. |
Programma: ABC rally 2012
Deelname aam de ABC-Rally 2012 staat open voor maximaal 120 historische automobielen (personenwagens) met een bouwjaar van vóór 1979. Er kan gestart worden in de Expertklasse, de Sportingklasse of de Touringklasse. Bij betaling vóór 1 augustus 2012 bedraagt het inschrijfgeld € 250. Daarna, tot de sluitingsdatum van 16 september 2012, bedragen de inschrijfkosten € 300.
Het inschrijfgeld dient uiterlijk op 31 juli 2012 (€ 250) of anders 16 september 2012 (€ 300) te zijn voldaan op bankrekeningnummer 57.21.66.818 ten name van Stichting ABC-Rally te Abbekerk onder vermelding van de namen van bestuurder en navigator. Na ontvangst van de betaling is de inschrijving definitief. Indien door het bereiken van het maximaal aantal deelnemers uw inschrijving niet kan worden gehonoreerd, dan volgt volledige restitutie van het inschrijfgeld.
Inbegrepen in het inschrijfgeld
|
Geen assurantieverklaring
Voor deelname aan de ABC-Rally 2012 is geen assurantieverklaring meer nodig. Uiteraard dient uw auto wel gewoon verzekerd te zijn op de dag van de rally en dient u zelf na te gaan of het rijden van een zogenoemde regelmatigheidsrit door uw verzekeringsmaatschappij gedekt wordt.
Verslag: ABC-rally 2012
Nu Joep Wanders ook dit jaar de Tulp weer uitzet, is het haast verplichte kost zijn ABC-rally te rijden Je moet een uitzetter leren kennen, hoe denkt hij en wat is zijn stijl. Zijn stijl, nou dat zijn er velen, zo begonnen we met Pijlen Gekleurde Wegen. Je moest zo min mogelijk op witte wegen rijden en dat terwijl elke pijl door Joep op een witte weg was geplaatst. Een hele puzzel want je hebt veel mogelijkheden en zoals Joep is, laat hij het daar niet bij. Pijl 5 lag naast de route, de weg rechtdoor stond niet op de kaart en na pijl 6 was binnendoor korter.
Ook bij zijn kompassysteem past hij dubbele truken toe. Bij dit systeem staat aangegeven uit welke richting een punt moet worden aangedaan bijv WZW. De route naar punt 13 moest uit NO-richting worden aangedaan, natuurlijk was er een kortere route maar die kwam meer uit een noordelijker richting. Heb je dat eenmaal uitgezocht, blijk je op een gele weg uit te komen, die niet (meer) op de kaart staat. Mijn navigator reed, dus ik navigeerde. Ik meldde dat ik niet gelukkig was met het verloop van de wegen. We moesten meer achterwaarts rechts. Mijn navigator/chauffeur loste dit probleem resoluut op, keerde het voiture en wist de juiste zijweg in een keer te vinden. Handig zo’n navigerende chauffeur!
Dan de grensbenadering, verdeeld over drie kaartfragmenten en dan blijkt de grens op de ene kaart op een andere plaats te liggen dan op de volgende kaart. En dat maakte natuurlijk een andere route mogelijk. Op de uitleg staat niks vermeld, een sluwe vossenstreek of een slordigheidje, je weet het nooit.
Daarna kreeg ik op mijn duvel van mijn navigator/chauffeur. Ik wilde een gesloten bermlijn reglementair niet passeren. Dat is een spoorlijn werd mij fijntjes na afloop medegedeeld, daar gingen weer twee lettertjes!
In het prachtige Fraeylemaborg volgde de lunch. Had ik nog de moed om door te gaan? Mijn chauffeur genoot en liet me verder zwoegen. Op een na kortste route is ook niet mijn ding, teveel mogelijkheden zeker als de pijlen wat verder uit elkaar liggen. Dan ligt een pijl naast de weg getekend. Je kan er niet op-, alleen langsrijden dan moet je als een domme gans bij de eerste zijweg gaan kijken of je er daar op kunt. Een blik is genoeg daar ligt geen weg, maar wel een heel eind omrijden om bij het begin uit te komen waar je weet, dat je er niet op kunt. Dit soort zaken ontgaan me, dit is voor echte puzzelaars onder ons.
Maar u moet niet op mijn gebrom letten, velen hebben ervan genoten. Als laatste een leuk testje op het DIBO opleidingscentrum, heuvel op en af, door een waterbak, over de klinkers en zig-zag naar de finish in 52 seconden. Perfect en leverde prachtige foto’s op.
De rally was goed georganiseerd, prachtige locaties en een heel mooi rallygebied. We werden echt verwend met koffie, lunch en thee. Maar een les over Joep is weer geleerd, een extra hoekje of omweg in de constructie is heel gewoon. Kortom zoeken!