1e Nacht van Nederland
Uitslag
Tour | |||
1. | -- | 0 pt. | |
2. | -- | 0 pt. | |
3. | -- | 0 pt. | |
Sport | |||
1. | Paul Zweers en Rogier Simon | Alfa Romeo | 0 pt. |
2. | Ron Lopes Cardozo en Brigitte Stekelenburg | Ford | 0 pt. |
3. | Arthur Brouwer en Herman Brouwer | Porsche | 0 pt. |
Verslag: Verslag van de Nacht van Nederland 2011 door de organisator
Het was een mooi avontuur. De hernieuwde eerste Nacht van Nederland. Een nachtrally in optima forma! Iedere equipe zal achter de autoruiten zo zijn eigen verhaal hebben. Als organisatie hebben we met De Nacht van Nederland een rally willen neerzetten met een extra dimensie: de Nacht van Nederland! We zijn, denk ik, in onze opzet geslaagd.
In Epen zat de stemming er al goed in. Het was zelfs nog terrasjesweer, met de briefing in het zonnetje. We hadden ons geen mooiere start kunnen wensen. Helaas waren er voor de start enkele uitvallers te betreuren. Eén deelnemer had zakelijke calamiteiten en was genoodzaakt om af te zeggen, een andere was op slechts 40 km van de start stil komen te staan met zijn Porsche: de dynamo had opgegeven. Een nogal essentieel onderdeel in een nachtrally.
Vanaf 15.00 uur vertrokken de deelnemers, en …. al snel zagen we de eersten al weer terug?! Het weggetje direct na de start linksaf werd door een aantal voorbij gereden waardoor al snel bleek dat de ingetekende lijn al na 500 mtr rally was verlaten. Hmmm, nog even wennen aan de kaarten…. De meesten kwamen overigens ruim op tijd bij TC 1 in Stein. Alwaar de navigatoren rap verder gingen met het intekenen en de rijders wat routeinfo met elkaar deelden. Sommigen, deden nog even een snelle reparatie. Ach ..eigenlijk het gebruikelijke werk bij een TC.
De route voerde verder langs de oevers van de Maas, door de Brabantse Peel waar TC 2 en TC 3 waren geplaatst. Als deelnemers reden jullie inmiddels al even in het donker. Het ontbreken van het ‘buitenlicht’ bleek toch een gemis. De eerste fouten werden gemaakt en er werd vaker heen en weer gereden. Kortom, het karakter van de Nacht van Nederland had zich geopenbaard.
Gelukkig troffen we iedereen bij het diner. Helaas was een uitvaller te betreuren. Ros Pavlik en Jacques Limpens moesten opgeven met tech nische problemen, ondanks dat zij onderweg al het nodige hadden vervangen. Uiteindelijk bleek hun Porsche niet langer bestand tegen de spanning van de rally. Toen ook de tweede spanningsregelaar de geest gaf, waren de reserveonderdelen op en bleek ook op advies van Job Brouwers (Service Classic Jaap) dat uitsluitend de ANWB uitkomst zou bieden.
Het traject na de pauze was een lange haal van bijna 4 uur. Het begon eenvoudig met een lange ingetekende lijn door het drukke gebied van Nijmegen en Arnhem om er een beetje snel door te komen. Bijna waren we hier nog een deelnemer kwijtgeraakt, maar Volvo’s blijken toch sterke dingen. En met een gesplinterd spatscherm, waarin de koplamp niet wilde opgeven, kun ook prima de finish bereiken.
Vanaf TC 5 werd er weer het nodige denkwerk gevraagd. Buiten werd het kouder wat resulteerde in hardnekkige mist die gelukkig zo af en toe ook weer helemaal weg was. Het werd allemaal nog wat intensiever, en het tempo kwam hiermee sterker onder druk te staan.
De pauze in Koekange maakte duidelijk dat dit een pittig traject was geweest. Ton Blankespoor en zijn vrouw hadden hier in het diepe donker een feestelijk en warm welkom voorbereid. De pauze was voor iedereen een welkom rustmoment. Onder het motto: het moet ook leuk blijven besloten sommige equipes hier om TC 8 over te slaan en direct via de snelste route naar TC 9 te rijden. Een verstandig besluit om in de rally te blijven. Eén equipe vond het welletjes en is huiswaarts gegaan.
Overigens bleek binnen onze vrijwilligersclub, naast Classic Jaap, nog een team met service capaciteiten aanwezig was. Dit team heeft geheel belangeloos gereedschap ingezet t.b.v. de voertuigen van de lokale uitgaansjeugd. Voor de duidelijkheid, we hebben het over reparatie van fietsdynamo’s. Niet omdat de verlichting voor de eigenaren zo belangrijk was, maar ‘’t ding hing hinderlijk tegen het wiel aan te tikken ….. ‘.
Als organisator probeer ik op vele plekken tegelijk te zijn, bij de TC’s om jullie verhalen te horen maar ook onderweg om te kijken of dat ene nare weggetje wordt gevonden of niet….
Als je daar zo ergens in het buitengebied staat te wachten, kun je letterlijk “de stilte horen”. Maar …. niet voor lang. Sommige deelnemers kondigden hun komst al van verre aan en niet alleen door de priemende verstralers. ‘Ieieeeiii’, daar komt komen Arthur en Herman Brouwer, herkenbaar aan de warme remblokken mét geluid. Ook een Alfa gaat niet als een dief in de nacht voorbij. Maar Henk Linneman en Bas Inberg bewezen met hun Mercedes dat je ook voorzien van alle comfort snel vooruit kunt. Het aanhouden van de openhaard leek zo ongeveer hun enige zorg.
Overigens leer je in dit type rally je auto wel heel goed kennen. Eén equipe kwam erachter dat de kachel kennelijk al heel lang niet meer werkt. Maar met een tip van Jop Brouwers (service Classic Jaap) gaan ze nu op zoek naar een sloop-BX of –Xantia. Die schijnen wél goede kachels te hebben. Ondertussen stonden ze bij de TC’s de bevroren rijp van hun dak te schrapen. Tevens ondervonden Joop Mannaerts en Maurits van der Aa dat een prachtige sound ‘comes at a price’. Sportuitlaten in Porsches hebben geen kachel meer….. Stoppen en ijskrabben werd daarmee een folkloristische routine.
Iedere equipe die aankomt is voor mij een winnaar. Daarbij heeft startnummer 13 zich niet laten tarten door het getal en in het bijzonder bewezen dat ze hiermee toch aankomen! Maar uiteindelijk kan er maar één equipe de overall winnaar zijn: Paul Zweers en Rogier Simon. Met een totaal aantal strafpunten van 290 hebben ze de eerste editie op hun naam geschreven. Een geweldige prestatie. De tweede plaats is voor Ron Lopez Cardozo en Brigitte Stekelenburg met slechts 680 strafpunten, nipt gevolgd door Arthur en Herman Brouwer met twee bordjes meer gemist (780 strafpunten).
De eerste editie van de Nacht van Nederland is zeer geslaagd in haar opzet. We zien al weer uit naar de editie van 2012.
Eric Klunder, organisator Nacht van Nederland
Joop Mannaerts en Maurits van der Aa, Porsche 911
Equipe Van Rossen, Lancia Fulvia