2e Nacht van Nederland 2012
Uitslag
Sport | |||
1. | Paul Zweers en Rogier Simon | Alfa Romeo 2000 GTV | 0 pt. |
2. | Henk Linnemand en Bas Ingberg | Mercedes 280 SE | 0 pt. |
3. | Pieter Snikkers en Michiel Amsen | Volvo 144 GLI | 0 pt. |
Programma: 2e Nacht van Nederland 2012
Maximum aantal equipes
Het aantal inschrijvers / deelnemers is gelimiteerd tot 60 auto’s
Auto en verzekering
Deelname staat open voor klassieke automobielen gebouwd tot en met 1979. De deelnemende auto’s hoeven niet voorzien te zijn van een FIVA Identity Card of KNAF HRCP, echter dienen wel te beschikken over een geldige APK (indien van toepassing) en te voldoen aan alle, in het land van registratie vereiste wettelijke bepalingen. De deelnemer draagt zelf verantwoording voor een geldige autoverzekering, minimaal WA en dekking voor deelname aan regelmatigheidsevenementen.
Reglement
De Nacht van Nederland wordt georganiseerd volgens een eigen bijzonder reglement en, indien nodig, bulletins. Dit Reglement zal u voortijdig worden toegezonden en worden gepubliceerd op deze website. Heeft u vragen m.b.t. deelname, uw auto, wijze van navigeren of anderzins, neemt u gerust contact op.
Tripmaster
Zowel mechanische als elektronische afstandmeters, al dan niet uitgerust met de mogelijkheid om de gemiddelde snelheid te meten, zijn toegestaan.
Inschrijven
U kunt zich inschrijven via het electronische inschrijfformulier dat u boven in het menu aantreft. Uw inschrijving is definitief wanneer de betaling bij de organisatie binnen is. Bij inschrijving gaat u accoord met deze voorwaarden. Het is mogelijk om zakelijk in te schrijven. U ontvangt dan een factuur met btw en een halve pagina advertentie in het routeboek.
Sluitingstermijn
De inschrijving sluit op 26 oktober 2012 of zoveel eerder als het maximum aantal deelnemers is bereikt. Wanneer het maximum aantal deelnemers is bereikt zullen aanmeldingen in volgorde van aanmelding op een wachtlijst worden geplaatst.
Betaling
U kunt het inschrijfgeld overmaken op rekeningnummer: 580074811 ten name van: Stichting RvdG te Maarsbergen. IBAN: NL22ABNA0580074811, SWIFT: ABNANL2A
Restitutie
Het inschrijfgeld wordt gerestitueerd onder de volgende voorwaarden:
- bij annulering na 17 september: 50% van het inschrijfgeld
- bij annulering na 22 oktober: geen restitutie. Wel is het mogelijk in dezelfde klasse een andere equipe in te laten schrijven.
- In geval van overmacht: minimaal 20% restitutie van het inschrijfgeld. Van overmacht is sprake wanneer de Nacht van Nederland geen doorgang kan vinden door een oorzaak die buiten enige schuld van de organisatie is ontstaan en de organisatie niet kan worden aangerekend. Als voorbeeld kan dienen bijvoorbeeld een rijverbod als gevolg van vogelpest.
Vrijwaring
Voor aanvang van de rally dient een door beide leden van de equipe ondertekende vrijwaringsclausule te worden ingeleverd. U krijgt hiertoe een exemplaar toegezonden.
Programma*
2e editie 2012
28 mei Opening inschrijving
26 oktober Sluiting inschrijving
19 oktober Publicatie reglement
3 november 13:00 uur Opening documentencontrole
15:01 uur Start 1e deelnemer
19:30 uur Pauze en diner
4 november 00:00 uur Pauze
03:00 uur Pauze en nachtsnack
07:00 uur Finish eerste deelnemer
6 november Publicatie officiële uitslag op internet
Verslag: Verslag 2e editie Nacht van Nederland
Het regent zachtjes als we aankomen bij de Fraeylemaborg in Slochteren. De donkere wolken die de lucht tekenen, laten de eeuwenoude borg nog mooier tot zijn recht komen. Statig steekt het imposante gebouw af tegen de groene achtergrond en donkergrijze hemel.
Ondertussen verzamelen de eerste deelnemers zich op de oprit voor het historische pand. Regen, kou en een straffe wind. De natuur staat ingesteld op standje ‘Guur’…..de Nacht van Nederland kan beginnen!
Foto Dick Groen info@autopics.nl
Ondertussen is het bij de documentencontrole een gezellige boel. Deelnemers van vorig jaar praten de nieuwkomers bij en bevestigen nog eens dat het echt een zware rally is. Aankomen voelt inderdaad als winnen, je went aan het tempo en navigeren in het donker zonder veel houvast. Een grote verassing is een cadeau van de equipe Dullaert/Joosten. Zij brengen een aluminium rallyschild mee van de toenmalige Nacht van Nederland uit 1999. Een prachtig relikwie dat met trots door de organisatie in ontvangst wordt genomen. Na de briefing ontvangen de deelnemers een half uur voor vertrek hun routeboek en kunnen beginnen met intekenen van de route. Voor de navigatoren is het begonnen. Bestuurders hebben dan nog wel even tijd voor een grap en grol.
Om 15:01 is het dan echt zover, de eerste deelnemer verlaat het terrein van de Fraeylemaborg om te beginnen aan deze monstertocht van 16 uur, 12 tijdcontroles en 600 km. Op Google Maps waren enkele weken geleden al de posities van de tijdcontroles bekend gemaakt. Hiermee ontstond al een beeld van de route: Slochteren, Stadskanaal, Borger, Diffelen, ’t Harde, Garderen, Achterberg, Grave, Uden, St Michelsgestel, Dongen en Breda zijn de plaatsen die de lijn markeren. Niet dat je daar als navigator iets aan hebt onderweg. Immers, er leiden vele wegen naar de TC’s.
Bij de pauze in Diffelen treft iedereen elkaar weer om de eerste ervaringen uit te wisselen. Het is een pittig traject geweest, zo blijkt. De eerste TC werd door iedereen redelijk op tijd aangedaan, de letter K wordt door de meeste wel gevonden. Het aantrekken van het tijdschema, het invallen van de duisternis en de 1:100.000 kaarten zorgen ervoor dat de deelnemers wisselend presteren op de volgende trajecten. De winnaars van 2011, equipe Zweers/Simon loopt hier zelfs al een tijdstraf van 11 minuten op, hetgeen navigator Rogier Simon helemaal niet zint. Ook de Vlaamse equipe Kerkhofs/Meers, die met hun Ford Mustang geheel in hun element zijn in deze snelle rally, is op scherp gezet: ‘Je geeft het niet weg’, luidt het commentaar. Jeroen Fokker en Ab Steenbergen genieten zichtbaar. Als één van de nieuwkomers zijn zij letterlijk de Nacht ingedoken. Met een grijns van oor tot oor verklaart Jeroen Fokker: ‘Al duurt het maar drie uur, ik geniet nu al’. Zij zullen zich later tot de verassing van de Nacht ontpoppen.
Het diner geeft iedereen weer nieuwe energie om er tegen aan te gaan. De route gaat via het prachtige Salland op weg naar de volgende rustlocatie in Achterberg. Controle A bij de doorsteek in de Regge wordt alleen door de top van het veld gevonden. Het is daar ook niet eenvoudig. Er zijn meerdere bruggen en doorsteken mogelijk en degene die de kortste route oplevert, wordt snel over het hoofd gezien. Zoeken, draaien en keren blijft hier niemand bespaard. De navigatoren krijgen wat rust als ze via de IJsselallee zo snel mogelijk door Zwolle worden geloodst. Maar op de pijl 12 wordt al weer alle scherpte gevraagd. Na de afslag van de provinciale weg, gaat de route direct naar beneden de dijk af: even een controle ophalen. Na TC 6 gaat het verder met een grensbenadering. Deze leidt ons over de prachtige bosrijke wegen van de Veluwe. Het is aardedonker en je kunt de stilte bijna letterlijk horen als we ergens langs een bosweggetje staan te wachten op de komende deelnemers. Nog tien minuten en dan zal de nr.1 langs komen. Plots komen er een aantal kleine lichtjes uit het duister, geroezemoes zwelt aan….wat is dit? Wandelaars om 02:00 ’s-nachts !? Op de rally-route…! Na kort gezamenlijk overleg besluit de groep snel van het asfalt af te gaan en de bossen in te duiken. Net op tijd, want in de verte horen we de eerste auto: de roffelende V8 van startnummer 2… verassend…Waar is nr. 1?
De weergoden hebben het slechte weer van de start al vele uren ingeruild voor heldere opklaringen. De felle maan begeleidt de deelnemers over de route. Voor een enkele deelnemer is dit ook de enige verlichting die zij hebben. Hun Iso Rivolta nam de Nacht van Nederland wel heel serieus en besloot alle verlichting zelfstandig te doven. Om het ook even spontaan weer tot leven te laten komen. Een extra handicap voor de equipe Pennekamp/De Vries. ‘Quite tempting’ zouden de Engelsen zeggen. Gelukkig loste Job Brouwer van Classic Jaap dit euvel snel en vakkundig op tijdens de pauze bij TC 8. Het is inmiddels 00:00 uur en de rally laat de eerste sporen zichtbaar na bij de diverse deelnemers.
De rally wordt voortgezet op 1:50.000 kaarten. Een bewuste keuze. Zo midden in de rally, na een intensieve eerste helft, wordt het de navigatoren iets makkelijker gemaakt. Dat dit op prijs wordt gesteld, is te zien aan de resultaten in deze leg. De tijdstraffen zijn minimaal en er worden ook minder controles gemist. TC 9 wordt zonder veel problemen door iedereen aangedaan en ook de route naar TC 10 ‘Café René’ lijkt niet problematisch. Dit geïmproviseerde café is een verlichte camper in het midden van een bos met de sfeer uit vervlogen rally-jaren. Warme vuren verwelkomen de deelnemers die opduiken uit de donkere nacht. Toch is het niet zonder zorgen: we missen één equipe: Kerkhofs/Meers. Ze zijn toch zeker nog een aantal malen gezien, maar plots niet meer. Snel een telefoontje gepleegd. Gelukkig kwam er contact en zijn ze naar de TC geloodst. Iedereen weer compleet.
Als Henk Linneman zich door de gezelligheid bij TC10 teveel laat leiden, wordt duidelijk dat de equipe zich helemaal ‘in character’ verplaatst. Vanuit hun Mercedes klinkt een onmiskenbaar: ‘Hé Uli….EINSTEIGEN!!!!’ Snel wordt er ingestapt en de ze verdwijnen weer in de nacht. Het laatste traject blijkt toch een scherprechter. We zijn weer teruggekeerd naar de lastige 1:100.000-kaarten. De omschakeling is te merken en laat zijn sporen na in het klassement.
Toch komt iedereen zo rond klok van zevenen aan bij Huis den Deijl waar ze finishen onder enthousiast applaus van de meereizende marshalteams. Sommige deelnemers worden hier ook opgewacht door trotse partners die de avonturen van de gezichten kunnen lezen. Het ontbijt staat klaar en de uitslag wordt gepubliceerd.
Pieter Snikkers en Michiel Amsen met hun Volvo 122 claimen met een puntentotaal van 910 strafpunten de derde plaats. Met een puntentotaal van 840 is de tweede plaats voor Henk Linneman en Bas Inberg in hun Mercedes 280 SE. De eerste plaats werd, evenals in 2011, wederom opgeëist door Paul Zweers en Rogier Simon. Een speciale vermelding verdient equipe Fokker/Steenbergen. Een gelegenheidsequipe die voor het eerst deelnam aan een rally…..en maar zo de vierde plaats innemen. Zoals al geschreven: de verassing van de Nacht!
De 2e Nacht van Nederland zit erop. Doorzetten, verdwalen, afzien, optimisme en saamhorigheid. Alles wat de Nacht van Nederland kenmerkt, zat er weer in. In 2013 zullen we het weer opnieuw gaan beleven