12th The Winter Trial 2012


Uitslag

Tour
1.Bert Ziengs en Arie KroeseBMW 2002 19720 pt.
2.Bert Kersten en Frank SoreeJaguar MK X0 pt.
3.Rob Versteegh en Dammy EvertseAlfa Romeo GT 1300 pt.
Sport
1.Gijs van Lennep en Iain TulliePorsche 356 SC 19640 pt.
2.Harm Lamberigts en Arthur Denzler Ford Escort MK10 pt.
3.Frank Fennell en Kevin SavageVolvo 142 19720 pt.

Programma: The Winter Trial 2012: drive your dream, live the legend

The 12th Winter Trial will start in Holland. on January 28 from Chateau st Gerlach near Maastricht. The finish is in Trieste (Italy).
The first practice test is held on the Casino Valkenburg parking lot on saturday the 28th between 13.00 and 15.00 hrs.

Scrutineering took place in Noordwijk on 7 January at the Decos building and the Profile tyre centre.
With a full entry list and the great news that Frank Fennell will be back to keep Gijs van Lennep from a third victory we see more people with a chance to win this event than ever before.
Other crews who might do realy well are Bjorn Andresen (Norway) with Bennie Roetgerink and two times winner, Harm Lamberigts / Arthur Denzler, Joe Reynolds/Guy Woodcock and also Ronald Versluis/Michiel Oortman Gerlings who have entered the trial class, just to name a few.

With 92 accepted entrees, the entree for the 12th Winter Trial is closed.


Verslag: Verslag Winter Trial 2012

Windsnelheden van 150 kilometer per uur bij een temperatuur van min 14 graden moeten de deelnemers trotseren om over de finish lijn in Triëste te kunnen rijden. Hier wacht voor alle deelnemers de Champagne en het trotste gevoel om de zwaarste Winter Trial uit de geschiedenis te hebben gereden.

Maar eerst werden op het prachtige St Gerlach bij Valkenburg de deelnemers weg geschoten door niemand minder dan auto-enthousiast Jan Peter Balkenende. Daan Cohen de Lara en Martijn Veldhoven hadden op het feestje op de avond voor de start dermate genoten dat ze nog sliepen toen Balkende de laatste equipe weg wuifde. Weg resultaat voor de BMW-rijders.

Direct op naar de eerste van vele tests, bij het Holland Casino. Hier laten de Engelse en Ierse deelnemers meteen zien waarom zij autosport in het bloed hebben zitten. Foutloos wordt er strak gestuurd terwijl vele Nederlanders al forse strafpunten verzamelen. Ronald Versluis, de eigenaar van sponsor GANT kwam al in België met mechanische problemen langs de kant te staan, de bobine had het begeven, maar hij kon snel verder dankzij de hulp van Classic Jaap. Nog slechter verging het de Ierse equipe Joe Reynold / Andy Actman. De motor van de MG Magnette ontploft net voor de lunch. Dan een waanzinnige actie. Twee telefoontjes naar MG specialisten in Duitsland en in Mainz wordt een motor gevonden. Even snel opgehaald met een achter de rally meerijdende Hertz huurauto. Tijden het diner wordt de motor er door vijf man ingetild en de Europesche kampioen van 2011 kan weer verder. Evenzo vreemd het verhaal van Rolf Eeftink / Jan Kok. Op weg uit Apeldoorn naar de start besluit de Porsche 356 niet eens verder te gaan dan Nijmegen. Hij wordt omgewisseld voor een Triumph TR4 en zo kunnen ze alsnog van start. De eerste dag prachtige routes door Ardennen, de Harz en Eiffel. Dan het Zwarte woud en de Beierse Alpen. Inmiddels heft Jaap van den Broek een steekas met wiel van zijn snelle Anglia aan zich voorbij zien komen en hiermee is hij de eerste uitvaller.

Iedere leg wordt door een ander equipe gewonnen. Zo hebben we na vier legs in de Club Category:

  • Rob Versteegh / Dammy Ervertse met Alfa;
  • Ronald Hof / Wim Meenink met Volvo

en in de Trial Category:

  • Gijs van Lennep / Ian Tullie met een Porsche 356;
  • Ronnie Griffin / Frank Hussey met MGB;
  • Harm Lamberigts / Arthur Denzler met Ford Escort
  • Serve Maassen / Xavier Maassen met Sunbeam

als legwinnaars mogen noteren.

Uniek is de inmiddels vaak opgenomen Ice Trophy in Altenmarkt. Een circuit van 2,7 kilometer lang waar twee ronden tegen de klok in, maar nu in het donker moeten worden afgelegd. De glimlach op de gezichten van de deelnemers bij aankomst in Schladming kon niet groter zijn, terwijl het mooiste nog moet komen: de beklimming van de Planai. Een weg naar de top van de skipiste. Links en rechts drie meter hoge sneeuwwanden. Mocht je hier in rijden, dan vind je de auto niet eens meer terug. De beklimming werd direct gevolgd door een regelmatigheidsetappe naar de top van de Stodersincken. Hier moest gemiddeld 50 kilometer per uur worden gereden. De beste geklasseerde equipes verloren desondanks bijna drie minuten. En de penalty van de aanvoerders van het klassement, Gijs van Lennep / Ian Tullie, is inmiddels opgelopen naar 37 minuten. Maurits verhoeff, de navigator van Michel Perridon, meende tijdens de heuvelklim een beetje te moeten helpen door de handrem te bedienen, trekt hem te strak aan, de auto valt stil, wil niet meer starten en zo verliezen ze tijd en een hoge klassering voor deze leg.

Harm Lamberigts en Arthur Denzler lijken de nieuwe leiders te worden. Zij komen even vast te zitten en verspelen weer net genoeg tijd om toch de tweede positie van de Engelsen Wignall / Rushfort weer over te nemen. Hier lag de grote kans om de eerste plaats te pakken.

De regelmatigheidstrajecten, de basis van de Winter Trial, hadden allen namen van Beatle songs. De meest toepasselijke was duidelijk: Here There and Everywhere, maar ook hier zijn het weer de navigatiegenieën Ian Tullie en Arthur Denzler die zonder aarzelen direct de goede route rijden en slechts enkele seconden oplopen. De rest van het veld was Here there and Everywhere.

En  toen kwam Slovenië. De kaarten zijn van een andere kwaliteit en enkele deelnemers vroegen zich af hoe de organisatie deze had gemanipuleerd, niet bekend met het feit dat de Winter Trial uitsluitend op originele, ongewijzigde kaarten wordt gereden. De Slovenen hebben echter zo hun eigen wijze van het interpreteren van bochten en verbindingen. Bij de Trialrijders is er een stevige kopgroep, maar in de ook zware Clubklasse (zij rijden alleen niet de twee avondetappes mee) wordt er fors gewisseld. Bert Ziengs en Arie Kroeze pakken de legwinst en gaan aan de leiding om deze niet meer af te staan. De Ierse pechvogel, Joe Reynolds heeft in de wouden van Slovenië, waar nog steeds beren wonen, een slee gekocht om naar eigen zeggen in ieder geval naar de finish te kunnen glijden. Naar Trieste is het immers alleen maar bergafwaarts.

Op de laatste test in Slovenië krijgen we een pracht schouwspel te zien opgevoerd door Geert van de Velde in de snelle Porsche 911 en de Opel Rallye Kadett van Peter Steinfurth. Ronden lang probeert de Porsche de Kadett bij te houden, hetgeen echter niet mag lukken. Leon van de Kerkhoff met Nico Hermans doen het uitstekend met steeds een klassering in de top vijf. Een uitgelopen steekas gooit ook bij hen roet in het eten. Ook sterk wordt er gereden door een doodzieke Bert Kersten, genavigeerd door Frank Soree. Hoe zieker Bert wordt, hoe verder ze stijgen om als tweede te finishen in de Club Category. De Noor Bjorn Andresen met navigator Bennie Roetgerink lijken ook in aanmerking te komen voor een podiumplaats, totdat ze in de avondetappe even de weg verlaten en het stuurhuis beschadigen. Op de laatste dag slepen ze vervolgens de Engels – Ierse combinatie Frank Fennell / Kevin Savage letterlijk naar het podium. De Volvo van deze mannen was er mee gestopt, maar zelfs over de regelmatigheidsetappe wist de Noor het tempo voldoende hoog te houden, zodat de gesleepte wagen nog nipt een minuut voor kon blijven op vader en zoon Maassen. Een uiterst mooie Winter Trial met de juiste winnaars.

Uitslag Trial Category:

1. Gijs van Lennep / Iain Tullie Porsche 356 SC – 1964 01:00:00
2. Harm Lamberigts / Arthur Denzler Ford Escort MK1 01:03:44
3. Frank Fennell / Kevin Savage Volvo 142 01:38:36

Uitslag Club Category:

1. Bert Ziengs / Arie Kroeze BMW 2002 00:55:06
2. Bert Kersten /Frank Soree Jaguar MK X 01:15:20
3. Rob Versteegh / Dammy Evertse Alfa Romeo 1300 01:26:09

De volledige uitslag is te vinden op www.thewintertrial.nl

Boy Visser