Blik in de polder
Het inschrijfgeld is voor alle KLIP’s is 2013 hetzelfde:
- € 75,00 wanneer minimaal één van de leden van de equipe lid van de DHRC is;
- € 85,00 voor niet-leden.
Uitslag
Tour | |||
1. | Jeroen en Tim Levert | Jaguar 420G | 0 pt. |
2. | John en Nienke van Dam | Daf 55 Marathon | 0 pt. |
3. | Raymond Verdouw - Peter Wind | Chevrolet Corvette C3 427 | 0 pt. |
Sport | |||
1. | Hanja Jonker - Paul Hooiveld | Volvo Amazon 123 GT | 0 pt. |
2. | Jack Berk - Jip Barth | Volvo PV544 | 0 pt. |
3. | Margreet op 't Hof - Roger van Keulen | Saab 96 Sport | 0 pt. |
Programma: KLIP IV: "Blik in de polder"
KLIP IV speelt zich af in het fraaie Noord-Hollandse polderlandschap. Uitzetters zijn Jerry en Anita Perquin, winnaars in de Sportklasse van de Tulpenrallye 2013.
Programma zondag 3 november 2013:
- 10.15 uur opening documentencontrole en koffie of thee voor de deelnemers
- 10.30 – 11.30 uur minikaartleescursus door Maarten Peters voor de absolute beginners
- 11.30 uur welkomstwoord door de voorzitter en briefing door de uitzetter
- 11.45 uur gezamenlijk lunchbuffet
- 12.31 uur start eerste equipe Sportklasse
- 13.01 uur start eerste equipe Tourklasse
- ± 15.30 uur geplande finish eerste equipe
- ± 17.00 uur wanneer alle deelnemers weer terug zijn uitleg van KLIP IV door de uitzetters, hoe u had moeten rijden om alles goed te doen en aansluitend prijsuitreiking.
U kunt inschrijven in twee klassen:
De Tourklasse is afgestemd op equipes met weinig of geen rallyervaring.
De Sportklasse is afgestemd op de meer ervaren rijders en navigatoren die al eens aan de grotere rally’s hebben deelgenomen of die vorig jaar de KLIP’s in de Tourklasse hebben gereden en nu meer uitdaging zoeken.
Wij zijn de Dutch Historic Rally Club. Dat houdt in dat we met historische auto’s rijden. Conform het ‘Standaard Reglement Historische Regularity Rally’s’ van de KNAF, dat op de KNAF-site te downloaden is en dat voor alle DHRC-rally’s van toepassing is, worden alléén auto’s die gebouwd zijn vóór 1 januari 1986 toegelaten. Wij wijken van deze bepaling niet af.
Daarnaast hanteren we het ‘Algemeen Reglement DHRC-evenementen 2013‘ en een bijzonder reglement. Het algemeen reglement is in de kolom hiernaast te downloaden. Het bijzonder reglement zal ongeveer een maand voor de rally worden gepubliceerd en is dan ook via de kolom hiernaast te downloaden. Alle deelnemers krijgen het algemeen reglement en het bijzonder reglement via e-mail ongeveer een week voor de rally toegestuurd, samen met een acceptatiebericht.
Om deel te nemen verzoeken we u het inschrijfformulier op de website helemaal in te vullen en het inschrijfgeld over te maken op rek. nr. 52 96 97 505 van de DHRC. Zodra uw betaling binnen is wordt uw inschrijving definitief en komt u op de deelnemerslijst.
Voor deelname aan DHRC-evenementen zoals deze KLIP heeft u geen assurantieverklaring meer nodig. Zie hiervoor het betreffende nieuwsitem. Wel dient u zich er te allen tijde van te vergewissen dat uw voertuig tijdens het evenement wel WA-verzekerd is.
We zien u graag aan de start in Purmerend!
Kosten:
- € 75,00 wanneer minimaal één van de leden van de equipe lid van de DHRC is;
- € 85,00 voor niet-leden.
Voor de Tourklasse is inschrijven niet meer mogelijk!
Verslag: Verslag KLIP IV door Jip Barth
Na een onderbreking van zo’n drie en een half jaar was KLIP IV een welkome gelegenheid om dicht bij huis te rijden en weer wat ervaring op te doen. Snel ingeschreven dus en de reglementen gedownload.
Op zondag 3 november vroeg naar Purmerend vertrokken want in het programma had ik gezien dat Maarten Peters een mini-kaartleescursus zou geven voor de absolute beginners. En het kan nooit kwaad om eens naar zo’n ervaren navigator te luisteren. Maarten had een en ander goed voorbereid en de deelnemers werden door hem op heldere en gestructureerde wijze ingewijd in de verschillende kaartleessystemen en het rekenen aan gewenste passeertijden.
Na een briefing en een lunch werd een begin gemaakt met het starten. Voor de start zei Joan mij nog “het is net als schaatsen, je verleert het niet”. Wij startten met nummer 29 als laatste equipe in de sportklasse voor het eerste traject volgens het systeem blokkerende pijlen en punten kortste route. Pijl 1 leverde geen noemenswaardige problemen op, bij pijl 3 werd dat anders. Deelnemers uit alle richtingen! Zo kort na de start dus al een uitdaging. De voorgenomen route moest in de juiste richting weer opgepakt worden, dat werd daar beloond met een D op de controlekaart. De enig juiste route naar punt 4 leverde de controle E op.
Via een mooie landelijke route en veel “meetwerk” bereikten we het meest interessante deel van traject 1. Het ontwijken van pijl 9 leverde geen problemen op, het ontwijken van pijl 11 wel! Op de rotonde misten we de controle N. Maarten had ‘s ochtends nog verteld dat wegwijzers soms midden op de weg getekend staan…dan kan je er omheen rijden en in dit geval hadden we dat moeten doen om de laatste samenkomst van wegen voor pijl 11 aan te doen! Nog onbewust van deze misser, vermeden we de foutcontrole R en kwamen zo bij het inrijverbod voor auto’s in Schardam. Net zoals bij pijl 3 was het hier zaak de voorgenomen route in de juiste richting weer op te pakken. De uitzetters hadden hier wel alles uit de kast gehaald om de deelnemers met het einde van traject 1 bijna in zicht het vuur aan de schenen te leggen. De juiste herconstructie werd beloond met een stempel Z op de controlekaart. In het daaropvolgende driehoekje was de T mooi neergezet. De pret was nog niet over want punt 13 stond naast de weg getekend en was voorzien van een fraai weggelegde X. Nog even stempelen en dan naar TC2. Ondanks het betrekkelijk lage gemiddelde van dit traject hadden we maar een paar minuten over.
Het tweede traject werd volgens het systeem pijlen en punten kortste route verreden. Met de loep was de juiste doorgang onder de A7 snel gevonden en met wat meetwerk werd de juiste route geconstrueerd en de L genoteerd op de controlekaart. Niet opvolgen van de herstelopdracht leverde ook nog de foutcontrole X op. Constructie van het daaropvolgende deel van de route was niet bijzonder moeilijk, rijden van de juiste route was moeilijker. De uitzetters hadden namelijk de weg na pijl 5 wat verlegd, daar hoorde een herconstructie met de controle D bij. Hierna waren de pijlvoeten aan de beurt, zowel pijl 6 als pijl 8 waren voorzien van een venijnig voetje. Daarna waren pijlen 10, 11 en 12 aan de beurt. Over pijl 11 naar pijl 10 weer naar pijl 11 en daarna stonden we op de plek waar pijl 12 zou moeten beginnen. Er was echter geen weg te bekennen daar. Herconstrueren via een keerlusje om de voorgenomen route weer in de juiste richting op te pakken was hier de oplossing. Via een stukje A7 werd het industrieterrein in Purmerend weer bereikt. Daar werd een “blinde pijl” gevolgd. Een blinde pijl met 21 bochten! Goed meten op de kaart en met de Halda want de uitzetters hadden een foutcontrole goed in het zicht geplaatst.
Bij de Finish TC werd de uitleg direct uitgereikt. Vier controles gemist! Volgende keer nog beter op de kaart kijken, meten en het reglement lezen! Na een goed voorbereidde en heldere uitleg door de uitzetters werd het tijd voor de prijsuitreiking. Wat mij betreft was het een mooie, uitdagende, lekker moeilijke, gezellige en goed georganiseerde KLIP IV.
Jip Barth