Hornelandrally 2014
Programma: Introductie Horneland Rally 2014
De editie 2014 belooft een speciale te worden. Op de eerste plaats komt de donderdag als extra dag/avond erbij. Via punt tot punt vrije route rijden de deelnemers naar een aantal testjes in ons mooie Limburg. De route tussen de testjes is heel uitdagend, de rijder en navigator dienen direct wakker te zijn, anders zou het wel eens kunnen dat ze de aansluiting voor de vrijdag al hebben gemist.
Terug naar de basis
Deze kreet speelde al enige tijd door het hoofd van de organisatie. Er waren teveel concessies gedaan aan het oorspronkelijke idee van dhr. Mol uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Dus.de organisatie is terug gegaan naar de basis van toen. oude rotten die nu weer aan de start staan begrijpen wat we bedoelen. Dus nieuwelingen laat je verrassen.
De route zal uitdagend en voorzien zijn van veel TCs. Is de route tussen de tcs moeilijk.ja en nee. Er zitten enkele scherprechters in, hier zal de navigator heel nauwkeurig moeten lezen en de rijder het tempo erin moeten houden. Kortom de uitzetters hebben hun best gedaan om toch iets slimmer als de deelnemer te zijn. Betekent dit dat we gaan neuzelen? Zeker niet, lekker rijden en scherp kaartlezen!
Nieuwe Uitzetters
De Horneland Rally 2014 zal uitgezet worden door 2 nieuwe uitzetters.
Nieuwe uitzetters horen we jullie denken. Eigenlijk niet, voor de editie 2014 tekenen Rob Schreurs en Robert Wolter voor de route. Beide zijn al vanaf de eerste editie bij de organisatie betrokken en begrijpen als bijna geen ander wat dhr. Mol bedoelde in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
De route die beide heren hebben uitgetekend moet niet onderschat worden, want met het gedachtegoed van Dhr. Mol in hun achterhoofd zijn ze gaan uitzetten. De rally zal deze editie ongeveer 1200 KM lang zijn en we kunnen garanderen dat de deelnemer moe maar voldaan op zaterdagmiddag aan de finish zal komen!
Verslag: Meer, meer Hornelandrally 2014
De eerste jaren van de Horneland waren bekend als: 24 uur, flink doorrijden, geen slaap, wel voldoende rust, zwaar, veel donker en nog veel meer zware eigenschappen. De editie 2014 is opgeknipt in drie dagen: donderdagavond proloog, vrijdag erg vroeg starten (vanaf 7.30 uur) en net in het donker (rond 21.30 uur) weer klaar. Zaterdag bijna uitslapen (vanaf 9 uur start) in Belgi (Hotel Van der Valk Charleroi) tot in de middag. Dit allemaal, als je foutloos reed, in bijna 1100 km. Meer dagen, uren, kilometers.
Voor de start op de Nieuwe Markt in Weert, vertelde Robert Wolter (wedstrijdleider en samen met Rob Scheurs de uitzetter) dat er dit jaar veel minder controles (40% minder) werkelijk staan, dus de beloning voor het halen kon wel eens tegenvallen. Dit goed in je oren knopen, want voorheen stempelde je wel meer dan 200 stempels op n dag!
Huub en ik rijden in een Alfa Romeo Guiletta 1300 TI uit 1962. Huub heeft, ter voorbereiding van de Tulpenrallye de Alfa een extra brandstoftank gegeven van 63 liter. Deze aangesloten met magnetische afsluiters, te bedienen vanaf het dashboard. Hoeven we maar n keer per dag te tankenideaal! Blijkt twee dagen ervoor dat de tank nog niet helemaal brandstofdicht is. Dus alleen maar rijden met het kleine, originele tankje (35 ltr) en een jerrycan extra erbij. Start vanaf 17.30 uur vanaf het podium en dat 33 minuten later (33 is ons startnummer).
De start verliep goed. Op naar de eerste test in Weert middels Bol-Pijl naar het industrieterrein. De plattegrond goed doorgenomen, maar de werkelijkheid is anders: net de laatste twee pionnen tussendoor gereden in plaats van eromheen, jammer. Nu komen de eerste punten van de vrije route. Snel verder, maar na vijf, zes km houdt de Alfa in: geen brandstof, de pomp blijft tikken. Natuurlijk op een verkeerde plek: op een drukke provinciale weg. Gauw controleren en ik kom er achter dat de benzineslangetjes te scherpe bochten maken en bijna plat zijn. Wat gefrommeld en hij pompt weer. Dit haalt je wel uit de concentratie, maar gauw verder. Dit nog twee drie keer gehad die avond, dus dat wordt sleutelen na het einde van deze avond. Na veertien punten weer Bol-Pijl om bijna 50 km te overbruggen naar het circuit RaceWay Venray. Inmiddels is het donker, gaan we hier de oval op om het tweede testje te doen. De test was ook donker en dan de pionnen zien/zoeken valt niet mee. Alle testjes hadden een onhaalbare bogyetime, dus gaan! Liep goed, maar zeer slechte belichting. Rijden tot en met punt 29 richting Weert en de kaart afgeven in Gotscha!!
Vrijdagmorgen vroeg starten in de buurt van Weert in Restaurant de Molshoof, we staan op de zevende plek na de proloog. We gaan rijden op kaarten uit 1963 naar het eerste en enige punt voor de komende 80 km, punt 30 in Zutendaal. Jammer, er stond dus niets op die rotonde, maar: niet geweest is niet gezien. Alle punten afgegaan tot 69: daar was de lunch in Houffalize: een alom bekende rustplek! Na een uur weer verder en komen we op punt 87. De situatie is duidelijk anders dan de kaart. Wij gekeken, maar niet gevonden. Hier hebben de uiteindelijke nummers n en twee van de Horneland 2014 hun beslissende plek aan te danken. De controle schijnt er wel gestaan te hebben. Het echte zoekwerk de werkelijke situatie is anders dan de kaarten aangeven wordt duidelijk moeilijker. Doorrijden naar punt 125 en 25 km verder naar de finish bij Hotel Van der Valk in Charleroi waar we ongeveer 21.30 uur aankwamen. Hier bleek dat we tot Houffalize op de tweede plek stonden! Eerste was Eddy dHoe met Bjrn Vanoverschelde. We doen het nog goed! Maar er hijgt genoeg in onze nek!
Vroeg naar bed en zaterdag laat op: 9 uur vertrek van de eerste. Na 38 km Bol-Pijl verder met de punten 126 in n keer door naar finish in Weert. Dit in ruim 300 km en dat zonder tanken. Het reservetankje heeft ons eruit geholpen, wat we ook zo berekend hadden. Hetzelfde testje als afsluiter, zoals eerst maar nu andersom, was best pittig. En de finish in de Molshoof met een prima afsluitingsbuffet (zonder toetje!) en de prijsuitreiking. We zijn uiteindelijk achtste geworden en met zeer tevreden gevoel naar huis gegaan.
De Horneland heeft met twee nieuwe uitzetters en een andere opzet van dagen zijn pittigheid zeker niet verloren: complimenten aan organisatie! Horneland 2014 was duidelijk meer!
Jos Jurrins
(foto: Ruud Castermans)