15e Int Historic Hornelandrally 2012


Uitslag

Sport
1.Peter Stox - Ad van der WerfPorsche 911 RS0 pt.
2.Math Leurs - Alexander LeursOpel Ascona SR0 pt.
3.Joost Chemin - Marleen van GentVolvo Amezone0 pt.
Tour
1.René van Brussel - John van DijkenDaf 66 Coupé Marathon0 pt.
2.Willem Griffioen - Johan EwoldtTriumph Stag0 pt.
3.Arnold Parren - Lambert ParrenPorsche 911 SC0 pt.

Programma: De Horneland Rally, strijd tussen mens en machine

De organisatie van de Internationale Historische Horneland Rally draait zich warm voor 2012. De route is verkend en er wordt gezorgd voor een bijzonder aantrekkelijke wedstrijd!

NL Kampioenschap
De 15e editie van de Horneland Rally maakt wederom deel uit van het Nederlands Historisch Rally Kampioenschap en anders dan de voorgaande jaren zal de start (en de herstart een dag later) op vrijdag 9 maart 2012 plaatsvinden op een unieke en historische startlocatie in Weert. Deze historische locatie heeft naast een stuk heritage ook het voordeel dat het aan- en afrijden naar het podium verleden tijd is.

Route
De deelnemende equipes zullen door een uitdagend en geheel nieuw wedstrijdgebied rijden waarbij de vrijdagavond en de gehele zaterdag wordt gereden. Tevens staan de drie bekende pijlers van de Horneland Rally; Autosport, Competitie en Bourgondische gezelligheid, centraal.

Interesse? Inschrijven voor de IHHR 2012 kan vanaf woensdag 28 september 2011 20.00u via de website www.hornelandrally.nl!

 


Verslag: Horneland rally 2012

De Horneland 2012

Voor wie de Horneland niet kent, het recept is eenvoudig: men neme een 1:200.000 kaart, strooit daar een groot aantal punten over uit en blaast de kaart op naar 1:100.000, zet het tijdschema wat strak en rijden maar. Vroeger was dat 24 uur achter elkaar, nu is de start op vrijdag rond 17.00 uur en ben je na 50 punten weer terug op de startplaats Weerterbergen. U begrijpt ik doe de uitzetters hierbij erg te kort. Een van de bekende trucs is: gebruik te maken van het feit dat een kaart de derde dimensie mist, kortom een punt kan op of onder een viaduct of brug liggen en dat laat de kaart niet zien. Dit jaar werd er gebruik gemaakt van een 20 jaar oude kaart en daar stond nou net die brug niet op. Een twijfelachtig voordeel is dat de route tussen de punten geheel vrij is. Je mag alle wegen rijden, ook als ze niet op de kaart staan. Het nadeel is, rij je op een kaartweg naar het punt of niet?Dit jaar liep de gehele rally over Nederlands gebied. In de jaren ’60 reden de sportklasse gemiddelde’s van tussen de 50-60km/uur, de tourklasse reed tussen de 40-50km/uur. Dus zo heel onprofessioneel zijn we niet bezig. Dat die hogere gemiddelde’s best een probleem waren: zo verloor Dries Jetten een keer de Horneland, omdat er vóór een riviertje rechtsaf geslagen moest worden. De equipe was echter al over de brug. Een minuut verspeeld, een strafpunt en daar ging de overwinning. In 1969 won André Jetten met Ben Claus en in de tourklasse won de equipe M.Smeets-P.Smeets. Waar kennen we die naam toch van, het rally virus zit echt in de familie. Jacques Limpens, onze ritmeester, ging dit jaar minder fortuinlijk van start, hij eindigde vrijdagavond laag in het klassement. Hij hoopte de zaterdag het een en ander goed te maken. Ze reden foutloos, maar dat bleek velen te hebben gedaan. Dat schreef ook Jos Jurriens in zijn verslag op rallynews.eu. Jacques eindigde precies een plaats achter Jos met vier punten verschil. Vele toppers reden mee, Peter Rushforth 22e, Yolanda van Zijl, 19e, Bart den Hartog 12e, Erwin Berkhof 9e, Peter Rovers 6e, Arjan van der Palen 5e en heel verrassend Marleen van Gent 3e. Kortom zo heel eenvoudig was de rit niet. Peter Stox en Ad van der Werf waren de winnaars. Algemene tendens: de rit mag volgende jaar best weer door België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk rijden. Minder drempels en straatjuwelen!