Classic 500 Challenge 2014
Beste Historische Rallyrijder,
Het duurt nog bijna 4 maanden tot de start van de 5e Classic 500 Challenge op 12 en 13 september 2014, maar de inschrijvingen komen gestaag binnen. Voor 2014 hebben we het maximale aantal equipes gesteld op 90.
Inmiddels hebben we alle 16 Gemeenten die we passeren aangeschreven en verzocht om een verklaring van geen bezwaar. De organisator dient alle straatnamen (maar liefst 700) van de route op te geven, vergezeld van een ingetekende kaart. Indien alle verklaringen ontvangen zijn dan gaan deze naar de Provincie Overijssel voor de ontheffing van de Wegenverkeerswet. Deze hele procedure vraagt een omlooptijd van bijna 4 maanden!
Deze week werd Martin gebeld door een gemeente-ambtenaar met de opmerking dat er in de route een zandweg was opgenomen en of dit wel de bedoeling was, want klassieke autos laat je toch niet over onverhard rijden..! Dat is nog eens meedenken!
Frans en Martin organiseren (samen met Jan de Beus) tevens de Alzheimer Rally. In april jl is de 3e editie verreden, een fraaie start- en finishlocatie, zeer contente deelnemers, een prachtige route en we hebben maar liefst 43.000 bijeen kunnen brengen voor het VUmc Alzheimer Centrum Amsterdam.
Tevens zijn deze mannen nu druk bezig met de laatste voorbereidingen van de 19e Classic Gelderlandrit, die op 14 juni wordt verreden, met maar liefst 145 equipes aan de start!
Hoe ziet het programma er voor vrijdag 12 september uit:
De 1e deelnemer zal van start gaan om 9:01 uur en finishen rond 17:00 uur. Vanuit de start bij Hotel van der Valk Zwolle, waar u bij de documentencontrole koffie of thee met iets lekkers wordt aangeboden, rijden we het 1e traject; een redelijk eenvoudig traject van 55 kilometer om er even in te komen.
Bij TC 2 ontvang u een kaartfragment voor kaartleesproef nummer 1. Over een afstand van 17 kilometer dient u een aantal pijlen te rijden, maar daarbij zo weinig mogelijk over rode wegen! In het volgende traject hebben we al een mooie lijn voor u ingetekend; alleen u moet zelf om een aantal barricaden heen construeren. Nabij Apenhuizen beginnen we dan aan het laatste traject van de morgensectie en moet u een wat grillige grenslijn benaderen.
In Holten kunt u tanken en hierna heerlijk lunchen bij Hotel Restaurant Hoog Holten, uiteraard met onder andere een heuse Rallykroket. Buikje vol en dan gaan voor de middagsectie.
Na 10 kilometer even een testje afleggen op een natte en gladde baan met een scherpe bogey-time. Hierna langs de flanken van de Holterberg naar TC 6, waar u begint met kaartleesproef nummer 2 (punten kortste route over een afstand van 16 kilometer, met uiteraard een wat scherp tijdvenster). Via Luttenberg en Lemelerveld rijden we noordelijk richting Dalfsen. U rijdt dan op een kaartfragment zoals onze zuiderburen (De Belgen) soms toepassen. We denken immers Europees in deze verkiezingstijd.
Het laatste traject richting een welverdiend biertje lijkt eenvoudig, maar onze uitzetter van dag 1 (Kees Veldkamp) is toch gemener dan aanvankelijk werd gedacht!
Inschrijven:
Er kan gekozen worden voor drie verschillende klasses: de Sterklasse voor de zeer geroutineerde deelnemers, de Sportklasse voor de ervaren equipes en de Tourklasse voor beginnende en minder ervaren equipes.
Het inschrijfgeld bedraagt 695,00 all in, en dan bedoelen we ook ALL-in. Mooie lunches en diners inclusief frisdrank, wijn of bier. Overnachting in een luxe kamer met uitgebreid ontbijtbuffet voor beide equipeleden.
In onze volgende nieuwsbrief zullen we info geven over de 2e dag van de 5e Classic 500 Challenge.
Inschrijven kunt u via onze website www.500.nu; tevens vindt u hier uiteraard alle informatie.
Mogen wij ook u aan de start verwelkomen?
Met sportieve groet,
Uitslag
Ster | ||
1. | Oscar Uhlhorn - Rutger Kwant | Alfa Romeo |
2. | Giel van der Palen - Arjan van der Palen | Porsche 911 |
3. | Jan de Beus - Thijs de Beus | Triumph TR3 |
Sport | ||
1. | Wytze van Leuveren - Nico Slappendel | MG B |
2. | Jacqueline Zuiderwijk - Jrgen Donders | MG B |
3. | Frank Kastrop - Mike Kastrop | Porsche 356 |
Tour | ||
1. | Denis Dullemans - Rico Wisman | Volvo 121 |
2. | Toni Bienemann - Edwin Roos | ROLLS ROYCE Silver Cloud III |
3. | Peter Struyk - Diederik Struyk | Lancia Fulvia |
Programma: Eerste lustrum Classic 500 Challenge
De Classic 500 Challenge is een tweedaagse regelmatigheidsrally voor klassieke autos welke gebouwd zijn tot en met 1985 en is een initiatief van Martin Roosenboom en Frans Diepeveen.
De eerste 500 werd verreden in 2010 en was direct een daverend succes. Binnen een paar maanden na opening van de inschrijving was het maximaal aantal equipes al bereikt. De overweldigende recenties van deelnemers en de pers zorgden er voor dat ook de volgende jaren met een vol en enthousiast deelnemersveld kon worden gestart.
De laatste editie was volgens vele deelnemers en de organisatie de beste op rij met een sublieme balans tussen rijden en navigeren. Uitgewogen tijdschemas en schitterende en uitdagende routes door Drenthe, Groningen en Friesland met uitstekende lunches op mooie locaties en aan het eind van beide dagen als afsluiting een tongstrelend buffetdiner met alles er op en er aan.
En van de belangrijke facetten tijdens de Classic 500 is de geweldige onderlinge sfeer gecombineerd met op en top fun en een sportieve onderlinge strijd in alle drie de klassen en is er volop gelegenheid voor sociaal contact.
Op 12 en 13 september 2014 wordt onze eerste lustrum editie verreden. De start, overnachting en finish zijn in Zwolle bij het splinternieuwe Van der Valk hotel. Zowel op de eerste als op de tweede dag zijn de regios Twente en Salland ons wedstrijdgebied.
Onze doelstelling is het niveau van 2013 voor zover mogelijk te overtreffen.
Op onze website kunt u er alles over lezen en in de rubriek Historie leest u de recenties van deelnemers over de eerdere edities.
Mogen wij u straks ook aan de start verwelkomen?
Verslag: Verslag 5e Classic 500 Challenge 2014 een (k)eileuke rally
De vijfdeeditie van de Classic 500 Challenge die op vrijdag 12 en zaterdag 13 september werd verreden, is met recht een lustrumeditie geworden. Uitstekend georganiseerd door Martin Roosenboom en Frans Diepeveen en hun team, mooie rallygebieden, prima kaartmateriaal, prachtig weer en veel competitie en sfeer.
Mede omdat er de gelegenheid was om ook donderdagavond de documentencontrole te doen hadden veel equipes besloten de avond voor de rally naar Zwolle af te reizen. Hierdoor ontstond er op donderdag in het mooie, nieuwe Van der Valk Hotel een gezellige rallysfeer in en rond de bar. Ik kreeg de indruk dat sommige equipes al op donderdagavond probeerden een gooi te doen naar het teamklassement en als die avond had meegeteld had mijns inziens het ROS Managementregie-team de toppositie ingenomen.
Op een zonnige vrijdagmorgen werd gestart en aan de vele vrolijke en soms gespannen gezichten te zien had iedereen er zin in. Net buiten Zwolle was het al direct opletten, de eerste omrijconstructie deed zich voor en dat bleef eigenlijk de hele rally doorgaan. Martin Roosenboom had vooraf al aangegeven: goed meten, en dat bleek inderdaad het geval. Het routeboek werd regelmatig aangevuld met kaartleesproeven, waar het kaartfragment pas werd overhandigd bij de TC, zodat er in die trajecten snel ingetekend, gemeten en daarna secuur gereden moest worden.
In de eerste sectie op vrijdagmorgen reed er niemand foutloos, enkele equipes hadden slechts een enkele controle gemist of fout en de rest van het veld zat gelijk met drie tot een heleboel fouten aan zijn/haar broek.
Na een prima lunch op een terras in Holten werd begonnen aan de middagsectie. Via pijlen naar een spectaculaire test op een nat circuit in de buurt van Holten. De natte stukken waren inderdaad spiegelglad, menig rallyauto brak uit en de pylonen vlogen om je oren. De scherpe bogeytime van 55 seconden bleek uiteindelijk maar voor n equipe haalbaar; hulde Sijmen Verveer en Fleur den Dulk.
Na de test direct verder met het erg gevarieerde programma van kaartleessystemen, soms gecombineerd, maar op blijven letten voor navigator en bestuurder was het credo. Bijvoorbeeld de viaducttekens op plaatsen getekend waar geen viaduct te bekennen was, bleken scherprechter te zijn. Vanaf 17u30 arriveerden de eerste equipes weer in Zwolle. De deelnemers zochten elkaar op om de dag door te nemen en de rekenkamer kon aan de slag met de controle- en tijdkaarten.
Gelijk even vermelden dat de rekenkamer erg effectief en vlot te werk ging want de fouten en de uitslagen werden steeds snel gepubliceerd.
Na de eerste dag waren de klassementen in de Ster-, Sport- en Tourklasse gevormd. De dagwinnaars Oscar Uhlhorn Rutger Kwant in de Sterklasse, Wytze van Leuveren Nico Slappendel in de Sportklasse en Denis Dullemans Rico Wisman in de Tourklasse werden tijdens het copieuze dinnerbuffet gehuldigd. Op naar dag twee
Zaterdagmorgenvroeg was Zwolle gehuld in nevel toe de equipes vanaf 7u30 van start gingen. De eerste controle op nog geen kilometer van de start zorgde bij menig equipe al direct voor de eerste fout op de controlekaart; die vermaledijde verlegde wegsituaties toch. Bij een van de TCs stond een zes- of zevenjarig ventje in overall zakjes met hazelnoten te verkopen voor 1 euro. Hij was snel los van zijn handel, bleken het geen hazelnoten, maar eikels te zijn. Maar rijd daar maar eens voor terug Die komt er wel in de toekomst.
Via wederom een gevarieerd en uitdagend pakket aan kaartleesopdrachten en een regelmatigheidsproef, wederom met omrijconstructie geraakte het veld bij de werkelijk prachtige lunchlocatie, de watermolen Singraven bij Denekamp.
De klassementen bleken, met uitzondering van de equipes op de eerste plaatsen, door elkaar gehusseld, dus de spanning bleef erin.
De vierde sectie op zaterdagmiddag voerde langs de mooiste wegen en dorpjes weer richting de finish in Zwolle. We werden verrast door een stoet van minstens 100 luid toeterende trucks die een optocht hielden met en voor gehandicapten, waardoor we tien minuten moesten wachten, maar wel controle Y ophaalden bij een verlegde brug in de buurt van Marinberg. Wat ook opviel dat Niko Bloemendal steeds weer op een andere plaats fotos stond te nemen, die heeft ook heel wat kilometers met de 2CV afgelegd en werkelijk prachtige platen geklikt, die overigens gewoon online te bestellen zijn.
Martin had zijn best gedaan om het de deelnemers lastig te maken en dat is uitstekend gelukt; hulde!
Na de finish wederom snel rekenwerk en de klassementen konden worden opgemaakt; zie hieronder. Tijdens het gezellige afsluitende dinerbuffet werden alle marshals terecht in het zonnetje gezet en de winnaars gehuldigd.
Ik reed deze Classic 500 Challenge met Ben Vermeer in de vertrouwde Mercedes 350SL na de overwinning van vorig jaar in de Tourklasse dit jaar in de Sportklasse. Een tandje bijschakelen dus. Dat viel niet altijd mee gezien de nodige fouten. Toch nog vijfde geworden in de Sportklasse en dus een beker(tje). Zelfs twee bekers want ook ons team, het Stelling van Amsterdam Rallyteam, won de teamprijs door een combinatie van een eerste, tweede en vijfde plaats.Wij vonden het een (k)eileuke jubileumeditie van de Classic 500 en de data voor komend jaar, 11 en 12 september staan al geblokt in de agenda.
Peter Spruijt (equipe 127)
Uitslag Classic 500 Challenge 2014
Sterklasse:
1. Oscar Uhlhorn Rutger Kwant
2. Giel van der Palen Arjan van der Palen
3. Jan de Beus Thijs de Beus
Sportklasse:
1. Wytze van Leuveren Nico Slappendel
2. Jacqueline Zuiderwijk Jrgen Donders
3. Frank Kastrop Mike Kastrop
Tourklasse:
1. Denis Dullemans Rico Wisman
2. Toni Bienemann Edwin Roos
3. Peter Struyk Diederik Struyk