Classic Gelderlandrit 2014
De Classic Gelderlandrit telt niet mee voor enig kampioenschap. Wij hebben hier bewust voor gekozen om mogelijk conflicten en/of irritaties bij deelnemers te voorkomen. De geweldige sfeer bij de Classic Gelderlandrit willen wij ten alle tijde behouden.
De 19e editie van de Classic Gelderlandrit is uitgezet door Martin Roosenboom en Jaap Jongman.
Martin tekent voor de ochtendetappe en Jaap voor de middagetappe.Voor Jaap is het de eerste keer dat hij actief is voor het SGRT maar met zon 40 jaar ervaring in de ritten- en rallysport vertrouwen wij er op dat hij een fraaie en uitdagende etappe zal neerzetten.
Moeilijkheidsgraad
Zoals al vele jaren hebben we een Sportklasse, voor equipes met de nodige ervaring, een Toerklasse, voor equipes met weinig of geen ervaring en een Vintageklasse voor deelnemers met een auto gebouwd tot en met 1949.
Deelnemers met een Vintageauto die toch voor meer uitdaging kiezen kunnen natuurlijk ook inschrijven in de Sportklase. Deze equipes zullen als laatste in de Sportklasse starten, maar voor de deelnemers in de Vintageklasse uit zodat we, althans bij de start, een compleet vintageveld hebben.
Het kaartleesreglement zal redelijk eenvoudig zijn.
Voor de Toerklasse zullen de navigatieopdrachten uiterst eenvoudig gehouden worden. Zowel de Sport- als de Toerklasse rijden op kaartmateriaal met een schaal van 1 : 50.000. De Vintageklasse rijdt vrijwel dezelfde route als de Toerklasse, maar dan wel op kaarten met een schaal van 1 : 25.000.
Lunch
De lunch tijdens de 19e Classic Gelderlandrit wordt genuttigd in restaurant De Schoppe in Miste, vlakbij Winterswijk. Trouwe deelnemers zullen deze locatie zeker herkennen want ook in 2012 hebben we hier van een uitstekende lunch genoten en bij mooi weer natuurlijk op het fraaie terras.
Uitslag
Sport | |||
1. | Kor Bakker - Peter Rovers | Triumph TR6 | 110 pt. |
2. | Oscar Uhlhorn - Rutger Kwant | Triumph TR6PI | 200 pt. |
3. | Wim Broens - Thijs de Beus | Jaguar XK140 OTS | 301 pt. |
Vintage | |||
1. | Marco Harskamp - Niels Teeuwen | MG TC | 700 pt. |
2. | Marcel Magermans - Daniella Magermans | Alvis 12/70 sport special | 800 pt. |
3. | Amadeus Geelhuysen - Rosanne Brons | Mathis GM Sport | 900 pt. |
Toer | |||
1. | Jeroen Borgers - Nico Gerrits | Volvo Amazon | 570 pt. |
2. | Martijn Levert - Ins Plasmans-Levert | Triumph TR5 | 601 pt. |
3. | Sander Boerboom - Stefan Sennema | Alfa Romeo 1750 GTV | 602 pt. |
Programma: Classic Gelderlandrit 2014
1 november 2013
Openstelling mogelijkheid om in te schrijven
1 april 2014
Uiterste betaaldatum inschrijfgeld
15 mei 2014
Publicatie Bijzonder Reglement
1 juni 2014
Sluiting inschrijving of zoveel eerder wanneer het maximum van 140 equipes bereikt is.
2 juni 2014
Verzenden acceptatiebrieven
14 juni 2014
07:45 uur tot 10:00 uur documentencontrole
08:31 uur start 1e equipe in de Sportklasse
09:50 uur start 1e equipe in de Vintageklasse
10:01 uur start 1e equipe in de Toerklasse
12:30 uur aankomst 1e equipe voor de lunch
13:15 uur vertrek 1e equipe voor de middagetappe
17:30 uur finish 1e equipe bij de IJsselhoeve
18:45 uur aanvang buffetdiner
19:45 uur prijsuitreiking
Tijdschema onder voorbehoud
Verslag: 19e Classic Gelderlandrit 14 Juni 2014
Het was nog wel even spannend of we de rit konden rijden. Onze MG is in restauratie en bijna klaar. Echter een klassieker opbouwen heeft soms wat tegenslag . Gelukkig konden we een Volvo Amazon 1967 lenen van een zeer vriendelijke dame. De Volvo vrijdagmiddag opgehaald en vol goede moed naar Ellecom voor een overnachting voorafgaande aan de rit.
Met startnummer 2 aan het eerste traject begonnen, pijlen kortste route. In dit traject hadden we de eerste twee fouten al binnen. Een geniepige kaartovergang waarbij de A op de kaart gelezen werd door mij als zijnde een te passeren punt. Dit was echter niet helemaal de gedachte van de uitzetter en het tweede foutje gemaakt na een wegverlegging op de kaart waar er nog vele van zouden komen.
Het tweede traject, punten vrije route werd gereden aan de hand van een oudere kaart. De wegen kwamen nog aardig overeen op een paar cruciale punten na.
Het systeem pijlen kortste route en punten n na kortste route was goed te rijden. Een pontveer en een aantal wegverleggingen brachten de score van het aantal strafpunten weer omhoog.
Het begon tegen lunchtijd te lopen en we kregen trek in de beloofde rallykroket. Na een zeer goede lunch en een desillusie rijker van het aantal foute controles begonnen we aan het middagtraject met op het programma pijlen kortste, punten n na kortste route, BARIL en grensbenaderen.
Een traject door een mooi gebied zonder te veel onverhard, maar genoeg wegverleggingen, ik heb er ongeveer twaalf geteld. Deze wegverleggingen blijven moeilijke constructies waarbij het aankomt op goed meten, op de trip letten en een wegsituatie goed kunnen inschatten. Ik heb veel bewondering voor mensen die dit goed kunnen.
Het diner en de sfeer in de IJsselhoeve waren weer grandioos en we kijken alvast uit naar de 20ste editie.
Hoewel niet in de hoogste regionen geindigd, hebben we wel een zeer geslaagde dag gehad!
Jan en Wil Legerstee
Foto: Niko Bloemendal