18e Classic Gelderlandrit


Uitslag

Sport
1.Kor Bakker - Peter RoversTriumph TR6, 19710 pt.
2.Jan Peter Zijl - Yolanda ZijlPorsche 911, 19680 pt.
3.Peter Dutman - Arthur DenzlerAlfa Romeo Giulia Super 1.6, 19710 pt.
Tour
1.Tourklasse Margreet op 't Hof - Richard van ErpVintageklasse Henk Noteboom-Ronald Belser0 pt.
2.Tourklasse Maaike Spruijt - Peter SpruijtVintageklasse Elvira Spoelstra-Bart Spoelstra0 pt.
3.Tourklasse Gerrit Bergwerff - Rinus van NieuwkerkVintageklasse Paul Sassen-Arnold Horn0 pt.

Verslag: Verslag Gelderlandrit van Erik Bruêns

Op de vroege morgen van zaterdag 8 juni spreken we in De Meern af om samen naar de start in Doesburg te rijden. Marius Hoogendam heeft zijn prachtige Alpine Renault A110 uit 1969 van stal gehaald. Een legendarische rallyauto die we in Nederland helaas niet zoveel tegenkomen. Het 1300cc Gordini-motortje maakt een geweldig mooi geluid en is in staat om het 770 kg zware autootje prima uit de startblokken te krijgen. Recent heeft Marius een nieuwe versnellingsbak moeten monteren en deze rit is de ideale proefrit om te zien of alles weer naar behoren werkt.

De Gelderlandrit in de bekwame handen van Martin Roosenboom, Frans Diepeveen, Jan de Beus en Ben van der Rijst brengt elk jaar een perfecte mix tussen sportiviteit en gezelligheid. Al jaren bewijzen zij dat het niet nodig is om mee te tellen voor officiële kampioenschappen om volle deelnemersvelden te trekken. Misschien dat het tevens helpt om het fanatisme van een aantal deelnemers terug te dringen. En mooi weer is het op die dag eigenlijk ook altijd.

De Alpine Renault trekt meteen de aandacht tussen alle andere prachtige auto’s. Met startnummer 35 rijden we om 9:05 u onder de startboog door voor onze eerste rally samen in zeven jaar tijd. Het reglement is eenvoudig gehouden: slechts drie verschillende systemen worden gehanteerd. Pijlen kortste/punten één na kortste route, ingetekende lijn met barricades en grensbenadering.

Het ochtenddeel is uitgezet door Harry Boland die helaas zijn Gelderlandrit niet meer mocht meemaken. Hij begint de rit vrijwel direct met een subtiele instinker. Met een knik links komt de route na punt 2 bij een T-splitsing waar je rechtsaf moet slaan. De knik lijkt in werkelijkheid minder scherp dan op de kaart. De linker zijstraat die volgt, komt ruim 100 meter eerder dan op de kaart staat aangegeven. Een bewijs dat een stukje van de voorgenomen route niet is gereden. In eerste instantie neem ik aan slordig gemeten te hebben, maar nadat we de weg een tweede maal rijden weet ik zeker dat we moeten omconstrueren. Als één van de weinigen konden wij ons bij TC2 melden met een mooie controle C op de kaart. Een goede boost voor ons zelfvertrouwen.

Zo zijn er in de ochtend meer leuke grapjes. In traject 2 moeten we de één na kortste route rijden naar punt 2 gevolgd door de één na kortste naar punt 3. Het kleine driehoekje met controle J dat ons de één na kortste route geeft naar punt 2 wordt tevens gebruikt voor die naar punt 3. De 3 J’s zingen het uit…

Tijdens de lunch bij Bon’Aparte in Barchem blijkt dat wij in de ochtend slechts twee controles hebben gemist. We zijn trots dat wij het deel van de route dat Harry heeft uitgezet officieel als beste hebben afgelegd.

De uitzetters hebben ons laten zien hoe mooi het gebied rond Zutphen is. Nooit geweten dat er hier nog zo veel onverharde wegen zijn. Door het droge weer in de week voorafgaand aan de rit, leek het af en toe wel op de Dakarrally. Enorme hoeveelheden stof waaiden op, zelfs wanneer je stapvoets reed. De Alpine hebben we passend omgedoopt tot stofzuiger. Met de motor achterin en laag bij de grond werd het stof moeiteloos opgenomen. De motorruimte die aan de start nog smetteloos schoon was, blijkt zich bij de finish gehuld te hebben in een enorme laag stof.

Het lukt helaas niet om onze scherpte van de ochtend in de middag te continueren. Maar liefst vier controles laten we liggen. Hieronder een rotonde die ik op de kaart te laat zie welke ons een kortere route oplevert dan de driehoek waarin controle Y opvallend staat opgesteld. Helaas schrijf ik die controle te snel op…

Zonder noemenswaardige hindernissen bereiken we de finish in Doesburg. Daar blijkt even later dat een aantal equipes in de middag super goed heeft gereden. De equipes Kor Bakker/Peter Rovers en Jan Peter & Yolanda Zijl zelfs geheel foutloos. Heel knap gedaan! Wij eindigen uiteindelijk op een tevredenstellende 9e plaats. 

Alle complimenten voor de ervaren rekenkamer die met een snelle uitslag komt en felicitaties aan alle prijswinnaars. Organisatie en officials: allemaal enorm bedankt voor deze bijzonder geslaagde dag! Wij hebben weer genoten!

Foto: Niko Bloemendal www.bloemendal-fotografie.nl