20e Classic Gelderlandrit 2015
Zaterdag 6 juni 2015 organiseren wij de 20e Classic Gelderlandrit.
De inschrijving voor deze jubileumeditie hebben wij inmiddels geopend. Ook in 2015 zullen wij maximaal 140 equipes aan de start toelaten, dus wacht niet te lang met inschrijven want wij verwachten weer grote belangstelling.
Wij gaan bij deze speciale editie, naast de gebruikelijke fraaie bekers, extra prijzen beschikbaar stellen. Meer informatie hierover volgt later in een nieuwsbrief.
De organisatie heeft tevens besloten om de komende editie van de Classic Gelderlandrit voor het eerst mee te laten tellen voor NK Historisch Rallykampioenschap van de DHRC. Echter de geweldige sfeer bij de Classic Gelderlandrit willen wij ten alle tijde blijven behouden.
De 20e editie van de Classic Gelderlandrit zal ook weer worden uitgezet door Martin Roosenboom.
Klasses
Al vanaf de 2e editie in 1997 hebben we een Sportklasse, voor equipes met de nodige ervaring, een Toerklasse, voor equipes met weinig of geen ervaring en een Vintageklasse voor deelnemers met een auto gebouwd tot en met 1949.
Deelnemers met een Vintageauto die toch voor meer uitdaging kiezen kunnen natuurlijk ook inschrijven in de Sportklasse. Deze equipes zullen als laatste in de Sportklasse starten, maar voor de deelnemers in de Vintageklasse uit zodat we, althans bij de start, een compleet en mooi vintageveld hebben.
Het kaartleesreglement zal redelijk eenvoudig zijn.
Voor de Toerklasse zullen de navigatieopdrachten uiterst eenvoudig gehouden worden. Zowel de Sport- als de Toerklasse rijden op kaartmateriaal met een schaal van 1 : 50.000. De Vintageklasse rijdt dezelfde route als de Toerklasse.
Lunch
De lunch tijdens de 20e Classic Gelderlandrit wordt genuttigd in restaurant De Radstake in Heelweg en bij mooi weer natuurlijk op het fraaie terras.
Uitslag
Sport | |||
1. | Ren van der Borch tot Verwolde - Jaap Jongman | Porsche 911 | 4 pt. |
2. | Francis Schutten - Frank Schutten | MG B GT | 20 pt. |
3. | Wim Broens - Thijs de Beus | Jaguar XK140 OTS | 107 pt. |
Vintage | |||
1. | Wim Mars - Henri Hekman | MG TA Q type Prototype | 409 pt. |
2. | Henk Noteboom - Ronald Belser | Ford V8 cabriolet | 744 pt. |
3. | Arno Blokland - Elly Rijkenbarg | MG TA | 779 pt. |
Toer | |||
1. | Jeanlouis Bresson - Michiel Ghysen | Alfa Romeo Giulia GT Junior | 205 pt. |
2. | Jan-Carel Redele - Katheleen Redele - de Wit | Austin Healey 3000 Mk3 | 219 pt. |
3. | Wim Van lieshout - Sven Becker | Austin Healey 3000 Mk2 | 266 pt. |
Programma:
Programma
15 november 2014
Openstelling mogelijkheid om in te schrijven.
15 april 2015
Uiterste betaaldatum inschrijfgeld.
1 mei 2015.
Publicatie Bijzonder Reglement.
15 mei 2015
Sluiting inschrijving of zoveel eerder wanneer het maximum van 140 equipes bereikt is.
26 mei 2015
Verzenden acceptatiebrieven
6 juni 2015
07:45 uur tot 10:00 uur documentencontrole
08:31 uur start 1e equipe in de Sportklasse
09:50 uur start 1e equipe in de Vintageklasse
10:01 uur start 1e equipe in de Toerklasse
12:30 uur aankomst 1e equipe voor de lunch
13:15 uur vertrek 1e equipe voor de middagetappe
17:30 uur finish 1e equipe bij de IJsselhoeve
18:45 uur aanvang buffetdiner
19:45 uur prijsuitreiking
Verslag: Verslag van Hans Ahlberg
Wat heeft men nodig voor een mooie rit of rally met klassieke autos? Als het dan ook nog gaat over de jubileumeditie van de Classic Gelderlandrit, de 20e alweer, dan zijn de volgende ingredinten noodzakelijk: Klassieke autos, zonnig weer maar niet te warm, een leuke ambiance bij de start- lunch- en finishlocaties en een goed organisatie team.
Om maar bij dat laatste aspect te beginnen, nu dat was er; onder leiding van Martin Roosenboom wist het team een zeer goed verzorgde rit neer te zetten.
Alles klopte, mooie routeboeken, prima uitgezette routes, leuke testjes. Kortom het was helemaal af!
De deelnemers waren weer massaal op deze rally afgekomen met fraaie autos waaronder naast alle obligate 60er en 70er jaren voertuigen de Vintage klasse als absolute topper. Vanaf een kleine vooroorlogse Austin Seven Sport tot de diverse machtige Bentleys.
Ook het zonnige weer voldeed geheel aan de wensen van de uitzetter en de deelnemers, niet te warm en daardoor bleven de meeste fietsers en wandelaars van de paden en lanen weg.
De start was bij de IJsselhoeve aan de rand van Doesburg en leidde de deelnemers in oostelijke richting. Punten kortste route confronteerde de kaartlezers gelijk na de start al op een regelmatigheids etappe. Via Hummelo en Wittebrink werd TC2 noordelijk van Zelhem bereikt.
Na TC2 werd gebruik gemaakt van pijlen kortste route en punten n na kortste route. Altijd lastig omdat de n na kortste route soms wordt gevonden door een klein driehoekje buitenom te rijden en een andere keer door een veel langere constructie. De top had er niet zoveel moeite mee, waar mindere goden de controle K lieten liggen omdat een viersprong niet overeenkwam met de kaartsituatie. TC 3 lag zuidelijk van Eibergen, het tijdschema was heel redelijk en de top van de sportklasse hield de kaart schoon. De Vintage klasse en de tourklasse hadden duidelijk wat meer moeite met het tempo en verloren wat minuutjes.
Traject 3 was uitgezet als ingetekende lijn met barricades. Er zaten heel wat listigheden in dit traject. Bij barricade 1 miste er in het veld een weggetje wat wel op de kaart stond. Je moest een herconstructie maken en vond dan routecontrole N.
Na de ingetekende lijn volgde een routebeschrijving op kaart in dit traject, altijd oppassen met dit systeem want tekst een beetje anders spellen kan fataal worden. En Martin zou geen Martin heetten als hij hier geen gebruik van zou maken. De afkorting SGRT is niet hetzelfde als SGTR, veel deelnemers trapten hier dan ook in wat resulteerde in het missen van controle V en de foute W opleverde. TC4 bij Heelweg betekende dat de rust was bereikt, echter moest er nog een leuk testje worden afgewerkt door de sportklasse, waar de chauffeurs even lekker helemaal los konden. Van die gelegenheid werd driftig gebruik gemaakt op de kiezeltjes en de start werd door de spinnende wielen steeds verder uitgegraven. De bogey tijd stond scherp niemand bleef zonder strafpunten.
Na soep, broodjes en kroketten startte sectie 2 van de dag en nu moest door alle klassen een testje worden gereden. En ook hier was de tijd slecht haalbaar al lukte het enkele wel om de tijd te halen.
Het eerste traject van de middag bestond weer uit pijlen kortste route, waarbij de lange pijl 3 door het ontbreken van de onderliggende kaart de vorm van een blinde lijn kreeg. Toch was het niet al te lastig. Alleen richting pijl 5 was er een weg links niet berijdbaar en moest er een keerlusje gemaakt worden om controle E te vinden.
Traject 2 en 3, grensbenadering en weer pijlen kortste route was wel wat lastiger voor veel deelnemers maar de top slaagde er toch in om hun strafpuntenlijst schoon te houden.
Inmiddels had men de omgeving zuidelijk van Varsseveld bereikt waar het vinden van een K, omdat een weg wel op kaart stond maar er niet was, veel equipes de nodige hoofdbrekens bezorgd.
In traject 4 was het menu weer pijlen kortste route en punten de en na kortste.
Het gebied noordelijk van Doetinchem bevatte wat punten waar voor de een na kortste route een aantal driehoekjes goed gereden moesten worden om de juiste letters te vinden.
Aan het einde van dit traject stond op kaart een ongenummerde pijl, die je gewoon moest negeren, er waren toch deelnemers die de pijl wel opnamen in hun constructie. Zouden die gedacht hebben dat Martin die pijl was vergeten van een nummer te voorzien? Die kennen hem niet!
In de laatste trajecten bleef het systeem onveranderd en bracht het de deelnemers weer terug naar de startplaats waar de drankjes weer goed smaakten alvorens van het uitgebreide buffet te genieten en te wachten op de uitslag en de prijsuitreiking.
De deelnemers bedankten de gehele organisatie, BAS Autoservice en de nodige controleurs voor deze mooie Classic Gelderlandrit.
Hulde voor de winnaars Ren van der Borch tot Verwolde Jaap Jongman die net als de op de 2 plaats eindigende Francis Schutten Frank Schutten alle controles hebben aangedaan waardoor de regelmatigheids etappe en de testen het klassement moesten bepalen.