19e Classic Gelderlandrit 2012


Uitslag

Sport
1.Sport:klasse 1e: Eddy d'Hoe en Bjorn OverscheldeSportklasse 2e: Jan Peter en Yolanda Zijl0 pt.
2.Sportklasse 3e: Rene en Thijs BenderVintage Sporting Trophy 1e: Susanne Tonino en Eric van Straaten0 pt.
3.Vintage Sporting Trophy 2e: Nico Kuiper en Laurent FluttertVintage Sporting Trophy 3e: Emile en Maresa Huijsman0 pt.
Tour
1.Tourklasse 1e: Hanja Jonker en Paul HooiveldTourklasse 2e: Maurice Lokkerbol en Pieter Dekker0 pt.
2.Tourklasse 3e; Els Weiler en Jaap ReinekingVintage Tourist Trophy 1e: Olaf en Manon Pothoven0 pt.
3.Vintage Tourist Trophy 2e: Jeroen Hunfeld en Marc StraathofVintage Tourist Trophy 3e: Jaap en Ralph van den Bos0 pt.

Verslag: Classic Gelderlandrit 2012

Bij de Gelderlandrit zie ik de organisatie ook dit jaar weer ontspannen rondlopen. Het loopt als vanzelf, nergens drukte ook niet bij de starttafel. Inschrijven, plakken, koffie en starten. Dit jaar moest mijn chauffeur tot zijn spijt afhaken en reed ik dus zelf, nu met een navigator die rood/groen kleurenblind is. En dat terwijl in het reglement staat, zo min mogelijk over rode wegen rijden. Natuurlijk staan er pijlen en punten bovenop een rode weg en moet je rood dus af en toe wel rijden, maar bij de eerste beste gelegenheid weer direct verlaten. Het reglement moest goed gelezen worden, want er waren wat bijzondere regels. We kennen de regel dat we een route niet tegengesteld mogen rijden maar bij de lijnstukken mochten we zelfs de geconstrueerde route en lijnstukken niet meer kruisen. Doordat je de lijnstukken wel zijwaarts mocht oprijden en verlaten kon je naar de andere kant van de route komen. Een hele puzzel, dit gold ook voor de ingetekende lijn met barricades. Op de eerste kaart kon je via een stip op een kruispunt de een na kortste route naar punt 5 rijden. Dit idee werd 4 kaarten verder nog een keer toegepast, nu was er toch nog een kortere route en bleek om het puntje nu de op twee na kortste route te zijn en was de letter C fout. Bij de overgang van kaart 1 naar kaart 2 stond het punt A op een driehoek, even opletten helemaal rond rijden en zo op naar de kortste route naar pijl 6. Voor punt 8 staat een puntje helemaal achterin een doodlopend zijweggetje, een keerlusje, je moet het maar zien. Ja, achter je bureau maar niet in een hobbelende rally auto. En zo waren er nog wat wegsituaties of wegen wat verschoven. De grootst mogelijk loupe had je nodig en nauwkeurig meten. Omdat het drukwerk perfect was uitgevoerd kon je details van driehoekjes ter grootte van een halve millimeter eruit halen. Hoe vindt je al die kleine verschillen? Je slaat niet exact op een kruispunt af, dan kan je een letter niet opschrijven maar dien je opnieuw je positie na te meten naar het volgende kruispunt. Zo controleer je of het betreffende punt wel correct op de kaart staat.  Dan na TC7 kregen we een extra kaartje 1:25.000 met 6 punten die heel dicht bij elkaar lagen. Het opperste genot voor de puzzelaars onder ons, want geen enkel punt mocht voor of na zijn beurt worden aangedaan. Dit was teveel voor mijn navigator, het was zijn tweede rally en dan gelijk in de sportklasse. Hij leerde wel snel want hij zag dat de letter V op de laatste kaart 200 meter te vroeg kwam. We reden op een kaartfragment uit de jaren ’60. De organisatie had ervoor gezorgd dat de voetbalwedstrijd Nederland-Denemarken niet gemist hoefde te worden. Een rot herrie voor mijn oren, maar velen vonden het fantastisch. Een goed georganiseerde rit, die goed in elkaar stak, een heldere uitleg in kleur. 140 startende equipes, ik denk dat ze hebben genoten. En de winnaars, 2 bordjes gemist en 3 seconden, het is ongelofelijk maar gefeliciteerd:

 

Foto Dick Groen, zie www.autopics.nl